Kurio 7, Problem med WiFi

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av DuNdReT, 19 dec 2013.

  1. DuNdReT

    DuNdReT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nokia 7 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 7 Plus
    Övrigt:
    MeMobox MX Max
    Tjenare!
    Har fått en Kurio 7 i händerna nu som det är något skumt med.
    http://www.netonnet.se/art/kampanj/sportlov/kurio-tablet7pink/176899.6128/

    Och problemet är att Wifi:n dör nästan direkt när man börjar belasta/använda det.


    T.ex. när jag stänger ner Kurio launchern och återgår till Androidläget, och ska surfa till t.ex. google så går det nätt och jämt. Kommer precis ut på google innan det trådlösa går ner.
    Besöka aftonbladet är ingen idé att försöka med ens.
    I Kurioläget så kan man inte ladda ner nått alls från Kurio store (Google Play verkar inte finnas?), inte ens ladda ner uppdateringen för launchern som man uppmanas göra när man loggar in i "föräldraläget".

    Efter Wifin gått ner så återansluter den till routern 20-30 sekunder senare, och allt ser Ok ut.


    Jag har testat starta om plattan och även routern.
    Återställning av plattan
    Ändrat från DHCP till fast-IP på plattan.
    Surfa via hotspot på min Lumia 920

    Men fortfarande samma problem.


    Någon som har tips på vad det kan vara? eller har jag fått en defekt platta kanske?
     
  2. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Mitt standardsvar när det gäller dålig wifi, svajig kontakt mellan hemmarouter, hotspot eller liknande och en androidplatta är att ändra kryptering i routern från WPA/PSK2 med "AES" till "TKIP". Av någon för mig okänd anledning gillar inte android just kryptering med AES men med TKIP går det bra. De flesta som har Telia som bredbandsleverantör har AES förinställt i sin router. Även andra moderna routers har detta som standard. Du får logga in på din router och leta runt lite bland inställningarna. Tyvärr finns inte möjligheten att byta i själva plattan så alla andra wifienheter i ditt hem kommer också behöva anpassa sig.

    Nackdelen med att gå över till TKIP är att det bara stödjer g-standard 54 mbs och att det är en något äldre krypteringsstandard, inte lika säker som AES men fortfarande väldigt säker.

    Du kan även testa att ändra wifi sleep policy till "aldrig" genom att gå in på inställningar ---> wifi ---> 3 prickarna i övre högra hörnet (meny) --->avancerat ---> behåll wifi i viloläge ---> "aldrig" och sen backa ut ur inställningsmenyn igen.
     
  3. DuNdReT

    DuNdReT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nokia 7 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 7 Plus
    Övrigt:
    MeMobox MX Max


    Tack för tipsen!
    krypteringen använder jag redan WPA/PSK med TKIP, dock ska jag även testa Wifi sleep policyn oxå..


    Finns det något mer att testa ifall något av detta inte skulle hjälpa?