Neken N6

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av flat7, 24 nov 2013.

  1. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Har någon erfarenhet av denna kinalur? Stöder ej, som många andra inte 900mhz 3g. Fina spec. och priset ligger mellan 190-250USD ungefär. Så för så lite som 1200kr kan man hitta denna med 5" full hd IPS skärm.

    Model Neken N6
    Band 2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
    3G: WCDMA 2100MHz
    Sim Card Dual SIM Card Dual Standby
    Service Provide Unlocked
    Style Bar
    Color White
    Shell Material Plastic

    System
    OS Android 4.2
    CPU MTK6589T, Cortex A7 quad core, 1.5GHz;
    GPU: PowerVR SGX 544
    ROM 16GB
    RAM 1GB

    Screen
    Display Size 5.0 Inch
    Type IPS, Capacitive touch screen
    Resolution 1920 x 1080 pixels
    Screen Color 16000K Colors
     
  2. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kollade på den faktiskt när jag köpte lur. Men den kändes inte helt kosher om man säger så.

    Låter helt klart som ett bra köp på papper i alla fall, men i verkligheten vet jag inte. Nja, återkom om du bestämmer dig för att köpa en.

    PS: För ett par veckor sen hade den MT6589 @ 1.2 Ghz istället för MT6589T @ 1.5.... Seems legit.
     
  3. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Jo, jag har redan köpt en. Vann en auktion på ebay. Priset slutade på 1200kr ungefär. DaKKs, förklara vad du menar med "Men den kändes inte helt kosher om man säger så". Jag tror inte det är en perfekt telefon men hoppas ju på ok prestanda och fin skärm ändå! Telefonen blir en julklapp till mig själv!
     
  4. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Den är helt enkelt för billig. Jag medger fullt att den ser väldigt intressant ut, och den verkar väldigt prisvärd. Men med tanke på hårdvaran borde den kosta minst ett par hundra mer. Och då börjar jag undra var de har sparat för att gå med visnt med tanke på den grova underpriset.

    Jag funderade på den här, ifall den visare sig vara bra kvalitetsmässigt så byter jag kanske in min A850, men tills dess någon kan garantera att den inte ramlar isär i mina händer så litar jag inte på den.
     
  5. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Vi får se. Jag är försökskanin på denna lur. Funderade också på en Lenovo A850 som verkar vara bra för pengen men valde bort den pga den låga upplösningen 540 x 960 pixlar.

    Sent from my LG-P880 using Tapatalk
     
  6. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Den låga upplösningen är inte alls så märkbar som man skulle tro. Jag trodde att det skulle vara mycket värre. Det är storleken som stör mig faktiskt. Har haft den i 10 dagar nu och jag har väldigt svårt att vänja mig.
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är nog inte hårdvaran som ramlar isär utan mjukvaran (som brukar vara full med buggar)... Eller både och, det är t.ex. väldigt vanligt på udda märken och kopior att batteriet går från 70% till 0%.

    Detta är ett exempel på hur buggiga vissa mobiler kan vara: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=37159488&postcount=132

    Jag provade en kopia på Galaxy S4 och batterimätaren såg ut som lodräta streck upp och ner...
     
  8. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har faktiskt hört mycket negativt om just G3, men jag tror inte att mjukvarubuggar är ett avskräcknade exempel i detta fall då det finns flera olika custom roms till just N6. Minst en av de borde fungera bra även om stock är skit.

    Ett urval finns på Needrom tex. Finns andra också dock. http://www.needrom.com/?s=Neken+N6&sa=search&scat=0

    Batteriet dock har du en bra poäng med. 2000mAh är väldigt lite för en sån mobil, sen är kvaliteten säkert inte det bästa heller. Men just power management problem i mjukvaran borde lösas iaf.
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Batteriproblemen är nog hårdvarurelaterade så det lär inte spela någon roll vilken ROM du flashar om det är så.

    Sen är det som sagt mindre intressant hur stort batteriet är utan mer relevant hur mycket ström mobilen drar.
     
  10. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Nja, delvis. Kernels power management har en rätt stor inverkan på batteritiden. Jag har en Atrix 4G, har sett den otroliga skillnaden med egna ögon.

    Det är visst intressant. MT6589T är en högprestanda SoC, det är uppenbart att den kommer dra mer, och då behövs även ett saftigare batteri. Hur mycket man än optimierar strömförbrukningen så finns det gränser till vad man kan göra. I såna fall krävs det ett annat batteri.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Klart det kan göra skillnad i batteritid när man fipplar i kernel, men om batteriet eller laddkretsen är skräp så är man körd oavsett.

    Men svårt att veta innan man provat.
     
  12. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Fick telefonen idag. Trevlig lur för pengen absolut. Byggkvaliteten är plastig men stadig, inget knakande. Är den perfekt? Nej. Grym skärm, ok flyt, bra kompabilitet på apparna i play store, allt verkar funka inkl. gps. Får dock ett R (roaming) bredvid signalmätaren. 3g hastigheten är högre hemma hos mig än med min tidigare lur. Jag har tre och har ännu inte lidit av avsaknaden av 900mhz stöd (befunnit mig på landsbyggd idag). Skall bli intressant att se hur täckningen ter sig när jag rör på mig och hur batteritiden är. En sak till som jag uppskattar är den röda lilla led notifikationslampan!
     
    Last edited: 2 dec 2013
  13. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Haft telefonen sedan i måndags och inte haft några problem med täckningen vare sig på landsbyggd eller i stan. Tvärtom den funkar bättre än min tidigare lur. Batteriet räcker lätt en hel dag.

    Sent from my neken N6 using Tapatalk
     
  14. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Nu har jag rootat och installerat cwm. Gravitybox är grymt användbart för att göra små ändringar i systemet.

    Skickat från min A1-810
     
  15. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är fakta att täckningen är sämre utan 900 MHz i alla fall, skulle inte rekommendera folk med Tre att köpa mobiler med bara 2100 MHz.
     
  16. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Även jag har en N6. Lyckas dock inte roota den med nåt jag provat.
    Buggar: Roaming går inte att slå av utan att data försvinner. Klockinställningsappen dör. Men den sämsta grejjen är att jag får inte igång OTG på den. Inte heller BT-mus eller tangentbord.
    Grafikkortet verkar ha dåligt stöd för en del spel och 1080 skärmen kräver ganska mycket. Lyckas jag roota den tänkte jag testa dra ned på DPI'n. Väldigt prisvärd trots en del irritationsmoment.
     
  17. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Hjälp med root och cwm finner du på chinaphonearena.com

    Skickat från min A1-810
     
  18. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Inget av de vanligaste root-alternativen (boromir/faramir) jag hittat verkar funka på den senaste versionen av N6.
     
  19. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Jag rootade med vroot. Windows prg på kinesiska men det var ganska enkelt att förstå.

    Sent from my neken N6 using Tapatalk
     
  20. Gurre82

    Gurre82 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har någon av er som har denna lur fått igång 3G som inte går via roaming? Har köpt en till frugan och en till pappa och båda använder roaming när jag slår på 3G (Halebop), däremot får det bra att köra edge utan roaming. Hjälper det att roota?