Dual SIM-kort adapter

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 12 feb 2013.

  1. Job

    Job Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Intressant. Jag har också varit i kontakt med Fogg och då svarade dom att de inte hade någon vetskap om dual sim card adapters MEN att det skulle fungera med telefoner med dubbla sim!?
    Det är ju jäkligt irriterande, då man äntligen har ett bra surfabonnemang och inte kan få det att funka parallellt med telefon-simet ;) Men det verkar, som du säger, vara något med tekniken som Fogg använder sig av...
    Bra att veta i alla fall; jag hade lite funderingar på att försöka köpa en Note II med dubbla simkort.
    Är det Telias kontantkort med mobilsurf som du använder?
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Här är svaretjag fick från Fogg daterad 2013.06.17. För mej indikerar det att dom inte satsar på telefoner, men det har egentligen ingen betydning, det funkar iallafall.

    We did experience some issues with the different APN addresses last week.
    Those have been solved now however. You should be able to surf using any
    APN (internet.foggmobile.com/bredband.tre.se/data.tre.se) but we insist
    that you use internet.foggmobile.com since that is the only APN you can
    surf with in all Fogg countries.

    Note: We are only supporting tablets with iOS, Android and Windows 8, and
    cannot guarantee that the service will work seamlessly with phones.

    Best regards,
    Fogg

    Om du skall köpa en Note II med dubble SIM kort så måste du vel handla i China? Eller? Om du baserar det på att ha ett telefonkort och ett Fogg kort i den bör du vara säker på att det funkar, jag är tveksam till att det gör det. För att vara helt ärlig så tror jag at detta är et konsept som inte var med i planeringen då man startade Fogg, men det vore fantastisk om man kan få det att funka. Frågan är oxå om det är programvaran till Fogg eller programvaran för dubbla SIM kort som är spärren.
    Ja just det, på SIM-2 platsen i adaptern jag har ett kontantkort med Telias årskort för mobilsurf innlagt, (som jag fick gratis med då jag köpte luren), och på SIM-1 platsen har jag et vanlig telefonabonnemang, Prata På SIM kort. Funkar hur bra som hälst men det är Foog jag vill ha på SIM-2 platsen.
     
    Last edited: 28 jul 2013
  3. Job

    Job Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har lagt ner planerna på en telefon med dubbla sim då det inte verkar fungera med Fogg. Då kan jag lika gärna köpa en simkorts-adapter och en Note 2. Tyvärr slängde jag två refillkort med ett års surf för några veckor sedan (dom gick ut sista juni). Men jag har heller inte köpt Note 2:an än - ska invänta Note 3:an och se om den har något man absolut måste ha ;)

    Förstod jag dig rätt: du har alltså tvingats roota för att Magic Sim skulle fungera?

    Jo, det är ju rejält störigt att man inte ska kunna använda sig av Fogg. Men man får väl hoppas att dom löser dom tekniska bitarna som ställer till det. Och försöka hitta något simkort med gratis surf, tills vidare...
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Man behöver inte roota för att MagicSim dualadapter (Elite som den heter) skall funka. Den funkar bara inte med Fogg, root eller inte. Det jag måste roota för är SocBlue som jag oxå köpte från MagicSim. Den kan användas på telefonsimkort utan problem, men när jag skall använda mobilsurf, Telia eller Fogg, så måste telefonen rootas för att upprätta APN. Här missrepresenterar MagicSim i sin annons, eller möjligen så var dom inte uppmärksam på att man måste roota telefonen.
    Ja det är värkligen synd att det krävs en apparat i tillägg, telefon eller bräda, för att använda Fogg, det reduserar flexibiliteten rätt så mycket. Jag vill oxå säja att dubbla SIM kort i en och samma lur är ett mycket bra konsept, båda för kombinationerna ringa/surfa, privatkort/jobbkort, kort från ulika länder etc. Det var där jag trodde att SocBlue skulle vara bra, fyra aktiva SIM kort samtidig, men tyvär, inte för mobilsurf.
     
  5. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bekymmer i en Ny S5 i9505

    Hej pågar å töser !

    Tycker också att det borde finnas en "märkesoberoende" tråd om dual-sim-adapters !

    Har kört dual-sim adapter på min HTC Desire S i över 2 år utan bekymmer, körde ett tag med samma adapter i min Nokia X6 innan det. (cut-variant, dvs dubbla micro på ett vanligt sim)

    Köpte nyss en S4:a och Magic-Sim Elite no cut varianten för att kunna köra mina abonemang i nya telefonen, men den vill inte känna av dual-adaptern....

    lägga tråden som klistrad i allmänt ?
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är nog bättre att du lägger det i rätt forumtråd med.. detta är ju för note 2 och inte s4 ;)
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag kan tillägga för de som är intresserade att det fungerar utmärkt att använda Fogg i en dual-SIM mobil, så det är bara dual-sim-adapters som fungerar dåligt. Jag har testat med Telia + Fogg och det fungerar utan problem (i en Lenovo A850). Ett mindre problem är dock att mobilen verkar vilja köra på 900 MHz när det finns och hastigheterna blir därefter.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Hörs rätt så intressant ut. Var får du tag på en Lenovo lur? Jag kunde tenka mej att prova en A820, dual SIM, FM radio och 4,5" skärm, skulle passa bra som telefon att ha med på stan om man kan ha i Telia och Fogg.
     
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Är det någon som har provat Fogg i kombination med ett annat SIMkort i en DualSim telefon? I såfall, vilken telefon och var kan man köpa en sådan? Någon som vet av DualSim telefon som är att få köpt i Sverige? Någon som har köpt en sådan från Kina, och hur funkar det i såfall? Jag ser att DualSim telefoner blir mer och mer efterfrågat i Europa, och jag är själv mycket interesserad att prova en sådan.
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Köpte på Aliexpress, men går även att köpa på t.ex. ebay.

    Kan rekommendera A820, har testat den också (i butik då, har inte testat den med Fogg men borde inte vara något problem).
     
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag "sprang" på en lur med plats för dubbla SIMkort, en "billig" lowend, LG Optimus L5 ll Dual SIM E455, den funkar helt perfekt med Fogg och Telia Prata På, Foggkortet måste vara i SIM 1. I förhållande till priset så har den rätt så bra skärm och prestanda tillräckligt till att den nu är min standard telefon att ha med på stan. Tyvärr så har den bara 512 Mb RAM, men det håller till det mesta jag använder den till när jag är ute. FM RDS radio som jag använder ganska mycket har den också. 4" skärm gör den smidig att ha i fickan.

    I dag har jag enbart ett Foggkort i Note 2'an, så den funkar som en surfbräda.

    Jag är överbevisad om att DualSim vill bli ett måste också i Europa i framtiden, det kan inte va bara Kineser och Indier som är så smarta.
     
  12. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Ni som har erfarenhet. En sak förstår jag inte. Enligt instruktionen eller Youtube så dyker det en app (sim Tools) efter man har pluggat in dual sim adapter. Hur kommer det sig att den kan göra så? Behöver man inte installera appen? Konstig att den kan göra så utan root.

    Kan nån förklara?
     
  13. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det är ingen app.
    inget som installeras
    det är ett program som ligger på adaptern. ("Simkortet")
    likadant har vissa operatörer tidigare haft små program med funktioner på simkorten förr.
    kanske finns fortfarande.
     
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    DualSim adapteren är förprogramerat med appen för att administrera simkorten, den aktiveras automatskt när DualSim adapter kopplas till luren och försvinner när adapteren tas ur. Du får då en ny ikon för appen i ”appdrawern”. Funkar rätt så smidigt men man bör också installera en app som heter MultiSim från Google Play Store. På såvis kan man ändra symbol, färg etc. på de olika SIM korten man använder så man lättare kan se på notificationbaren vilket SIM som är aktivt.
    Också, Fogg funkar inte med denna adapter.
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag glömde nämna det, men man behöver ingen root för att använda appen eller DualSim adapter.
     
  16. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
  17. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Congrats man! Jag är rätt så intresserat av detta med dubbla SIMkort så det skal bli spännande att höra hur det funkar för dej. Jag är jättenöjd med funktion på min adapter.
    Ett litet tips, det kan vara något tricky att få den inn i simkorthållaren pga. utlösarfjädern för simkortet. Skjut adaptern mot utlösarfjädern, lägg SIMkortet ovanpå och skjut det helt inn samtidigt som du följer på med adaptern. Prova inte att trycka inn fjädern med adaptern, den håller inte för det.
     
  18. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Hej,

    Fick min dual sim adapter idag men jag får problem. Min telefon upptäcker endast ett av sim kortet bara beroende hur jag plugga in simkort och adapter. Jag misstäkte att jag satte dit sim kortet och adapter dåligt så jag provade fera ggr. och varje gång hittar den bara 1 av sim kort.

    Så här:

    SIM1 ok men SIM2 ogiltig.
    oh ibland.
    SIM2 ok men SIM1 ogiltig.

    Har adrig fått båda att fungera samtidigt!

    Har nån bra tips?
     
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det är möjligt att du måste gå inn och göra en manuell inställning av APN (Access Point Names). Vad har du för SIMkort? Telefon, data, olika operatörer etc.? Jag har två kort från Telia, et telefon och ett kontantkort med surfabonnemang, samma APN på båda.
     
  20. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Jag testade med 2 tele2 kort så det borde inte vara det som är problemet.