Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Långtryck på profilen, välj Properties och se till att Restore Settings inte är markerad.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
    malajo gillar detta.
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Är det en scene? I så fall ska det bara vara att ändra som du vill ha det.
     
  3. PNilsson

    PNilsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Smart! Jag har kommit lite på väg men har stött på patrull. Jag försöker skapa allting i samma task, dvs att tasken ska läsa ett bestämt avsnitt i tasken baserat på variabeln buss. Tanken är då att jag ska använda IF-satser (eller?) för att hitta rätt avdelning. Jag får dock inte till dessa IF-satser, jag får tasker att bara kontrollera den första satsen. Finns det någon som kan hjälpa mig med lite basic programmering som detta? Hur ska det se ut i tasker?

    En annan funktion jag försöker få till är ett mer intelligent orientation lock. Jag kommer från Iphone och där ändrades orienteringen aldrig i onödan utan endast när man ville ha landskaps-läge. Detta åstadkoms genom ett delay på att byta orientering. I Android tycker jag orienteringen byter mest hela tiden, mest när jag inte vill. Vad jag vill är att när jag lägger telefonen i landskap, så ska telefonen avvakta i ca 1 sec innan orientering byts om telefonen är i samma position. Min tanke är att göra detta genom att sätta en variabel till 1 när telefonen ligger på sidan, vänta 1-2 sekunder och sedan läsa av variabeln igen. Är den då fortfarande 1 så ska orientering bytas. Hur skulle ni göra detta? Det känns som jag hamnar i samma problem med dålig programmeringskunskap som ovan...

    Ett problem med min lösning är att när man lägger ned telefonen (alternativt lutar den lite för mycket bakåt) så kommer orienteringen bytas från landskap till porträtt. Skulle jag då behöva göra samma task för alla olika orienteringarna, eller kan jag skapa en exit genom att man först måste vinkla upp telefonen i stående porträtt?

    Mvh
    Pär Olof
     
  4. blitz

    blitz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Måste det vara så avancerat? Kan du inte inaktivera funktionen som standard och sedan ha en task baserad på vilken app du har igång som slår på det igen? Tar kanske någon dag att finslipa den men mycket mindre felkällor.


    Sent from my Sony Xperia Z1 using Tapatalk
     
  5. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Nja, nån scene har jag inte gjort.
    En mapp tror jag bara det hette, vald som task alltså. o_O
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    En mapp? Kan du exportera eller skicka en screenshot på Tasken? Annars kan du bara skapa en scene istället och låta den starta apparna istället :)
     
  7. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Bytt mobil och nu hittar jag inte hur man gör på följande: hörlurar pluggas i meny öppnas med utvalda appar

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Profil: State - Hardware - Headset Plugged
    Task: Alert - Menu. Under Items, tryck på Action och välj App - Load App.

    Vill du kunna bestämma mer över menyns utseende gör du en scene och visar den istället för att använda Menu.
     
    Eos95 gillar detta.
  9. jacobsven

    jacobsven Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Av anledning skulle jag vilja ha så att spotify stängs av efter en viss tid om ingen musik spelas, dvs. att den inte ligger i recent apps. Om det går att ordna, kan någon säga hur jag ska börja?
     
  10. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    jag skulle vilja kunna göra en profil som håller telefonen ljudlös och osyncad tills vidare.
    har abra hittat att man kan ställain tid och sluttid. Ställer jag inte in en sluttid så slutar den automatiskt kl 12 på natten. Jag vill ha en profil som sätter min telefon i ljudlöst läge och stänger av syncen under natten. Och sen när jag stänger av alarmet så slår den igång allt.

    Det sista har jag redan löst. Men hur får jag en ljudlös profil att gälla från en viss tid och tills vidare???
     
  11. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Undrar om man kan prioritera en task. Så ex "lågt batteri" prioteras före ex "hem"

    /Sickat från en telefon med namnet Sony Z1\
     
  12. des

    des Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack men det är inte samtalen som jag ser som det svåra. Det är smsen.
    Testade lite koder jag hittade på nätet men....mja inte rickigt bra :-(
     
  13. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Stämpelklocka
    Jag skulle vilja ha hjälp att göra en tidsräknare i Tasker baserat på befintliga kalenderposter.

    Jag har redan en Google Kalender där jag skapar händelser döpta "Flex" respektive "Flexuttag". Jag vill att Tasker ska göra ett variabelvärde; %Flexsaldo (minuter) enligt "Flex" - "Flexuttag" = %Flexsaldo. Flexsaldo återställs aldrig utan uppdateras löpande över tiden med nya kalenderposter. Flexsaldo kommer att visas i en UCCW-widget där jag själv delar upp variabeln i timmar och minuter.

    En kalenderhändelse kommer alltid att skapas i efterhand men under samma dygn. Tasker läser kalendern lämpligast kl.0300 varje dygn? Eller finns det en realtidslösning? Överkurs: Finns det ett smidigt sätt att låta Tasker hantera ändrade kalenderposter även efter att de lästs in i %Flexsaldo?

    Jag tar gärna emot lösningar och idéer!
     
  14. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Är det möjligt att göra detta, skapa en widget i uccw, en musikwidget. Och när jag trycker på "play" på widgeten så startas musiken, sen om jag trycker igen så pausas den. Lika med nästa och föregående låt. Antar att man lär ha Tasker för att göra detta möjligt. :)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  15. blitz

    blitz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Detta borde du kunna lösa med Media Utilities

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.batescorp.notificationmediacontrols.alpha

    Finns i alla fall stöd för det i Zooper Widget.
     
    maxperes gillar detta.
  16. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Har hittat ett sätt för min telefon att berätta för programmet (Switch King) att "nu är jag hemma" Detta görs genom att man gå in på en adress och sedan är det klart, inte konstigare än så.

    Grejen är att när jag kör igång tasken manuellt så fungerar det klockrent utan problem, men däremot om jag lägger in tasken i samma veva som min "patter off" task så händer ingenting.

    Det är alltså HTTP Get jag använder som kommando. Något jag missat?

    Strängen som används är denne:

    http://USER:PASSWORD@localhost:8800/datasources/4/addvalue?value=1 (eller 0 beroende på)
     
    Last edited: 29 dec 2013
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det tror jag skulle bli svårt. Såvitt jag vet kan Tasker inte se vilka appar som finns i Recent Tasks. Det jag kommer att tänka på är i så fall att göra en egen variant av recent apps: man sparar alla appar som körts i förgrunden i en array och kollar om Spotify finns i den varje gång en app inte är i förgrunden längre. Men jag är inte säker på om det skulle funka bra eller inte.

    Förutsatt att du inte har en exittask: Långtryck på profilen, välj Properties och avmarkera Restore Settings. Då kommer profilen bli inaktiv kl 12, men t.ex. ljudet kommer inte att slås på igen.

    Man kan prioritera tasks före varandra, men då tasks sällan är väldigt långa så brukar det inte spela så stor roll vilka som körs först. Enda gången jag använder prioritet är om jag har en task som anropar en annan task och den ena måste bli klar före den andra. Långtryck på din profil, välj Properties och Priority.

    Men vill du egentligen att "lågt batteri" ska göra så att "hem" inte blir aktiv alls?

    Det går säkert, men jag skulle inte lita på att det funkar bra på det sätt jag tänker föreslå :) Det finns en action under Misc - Test som du kan kolla på. Jag använder den för att kolla om någon fyller år (från kalendern Kontakters födelsedagar och händelser) kl 13.00 varje dag. Där kan man välja att testa något, troligen Calendar Start och Calendar End i ditt fall. Man stoppar in en tid i samma format som %TIMES om jag inte missminner mig och så får man ut något resultat. Det du i så fall skulle behöva göra är att loopa igenom föregående dag och prova en massa olika tider och se om du stöter på ett event i din flexkalender. Om du i så fall gör det, får du kolla när eventet börjar och slutar, omvandla det till sekunder och sedan spara till en variabel. Avståndet mellan varje tid när du testar får du bestämma själv så det passar. Med tanke på att ett visst tidssteg kommer att användas, finns alltså en risk att event i kalendern som är mindre är tidssteget missas helt. Men jag tänker mig ungefär det här:
    1. Omvandla tid och datum till sekunder för början och slutet av föregående dygn och spara dessa till två olika variabler.
    2. Definiera ett tidssteg, kanske 100 sekunder (vilket antagligen kommer resultera i en ganska långsam loop).
    3. Gör en loop som använder sig av Misc - Test. Efter varje gång loopen har körts, sparar du %startdygn = %startdygn+%tidssteg och så kör du loopen så länge %startdygn <= %slutdygn
    4. Beroende på vad den returnerar får du hantera datan på något lämpligt sätt

    Eller har någon annan kommit på en smidigare lösning? :P

    Prova att lägga in en Wait på kanske 2 sek efter Pattern Off.
     
    hetp0st gillar detta.
  18. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Exakt, om "lågt batteri" är aktiverat så vill jag inte att några andra taskar aktiveras ex "hem"


    /Sickat från en telefon med namnet Sony Z1\
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Då är det nog enklast att lägga till en context på de profiler som du inte vill ska bli aktiva. Lägg till State - Tasker - Profile Active på hemprofilen, skriv in lågt batteri i den och bocka i Invert. Då kommer hem endast att bli aktiv om lågt batteri inte är aktiv

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    Eos95 gillar detta.
  20. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Sjuka är att det började helt plötsligt att fungera.. men när jag la in samma sak i tjejens telefon så kunde hennes telefon utan problem säga "jag är hemma" men när exakt samma task (förutom 0 istället för 1 på slutet) skickas för "jag är borta" så går det inte igenom automatiskt :S ska ta och prova en fördröjning på hennes. Får upp en error om felaktig host.. vilket är BS då det är som sagt exakt samma sträng.