Dual SIM-kort adapter

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 12 feb 2013.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Men har du kollat att APN är korrekt? Jag hadde ett problem som jag fnula med ett par dar, MagicSim hadde skikat fel adapter, en adapter till iPhone5 i ställe för Note 2. Om SIMkortet är något bredare än adaptern så är det fel. Jag kan inte tro at dem har gjord ett sådant fel igjen, men här har jag lagt ut en bild på fel adapter
    https://www.dropbox.com/s/1jk7ml05li13do6/SIM-adapter iPhone5.jpg
     
  2. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    tror min är rätt lika. Däremot nu när du blandar in iphone så har jag en meny som har iphone 4 att göra.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Du är något sparsam med dina upplysningar så jag kan inte uttala mej om vad det är, men en ting är säkert, får du upp "något" med IPhone så har du antingen fått, eller beställt fel adapter. Det är olika firmware på Android och iPhone adaptren. Jag skickade en mail till info@magic-sim och beskrev mitt problem bifogat med foto, och omeddelbart fick jag meddelande att dom hadde skickat fel adapter och dom hadde skickat ny, kostnadsfritt. Du måste dock förklara vad problemet är, t.ex var du får upp "en meny som har iphone 4 att göra", gärna med ett screenshot. Språket är självklart Engelska. Killen heter Danny, han är nogot stressad men mycket serviceminded.
     
  4. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Jag har pratat med säljaren. Han gjorde en refund till Paypal. Men jag fattar fortfarande inte vad som är fel.

    Om du skulle ha tid kan du posta en länk som där jag kan köpa en korrekt adapter till Samsung Note 2 LTE 4G.
    Gärna Ebay också.

    Tack så länge och God Jul.
     
    Last edited: 23 dec 2013
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

  6. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Om jag inte påminner mej helt fel så tog det exact 7 dagar från beställning tills postmann knackade på dörren.
    Du har nog fått en adapter till iPhone 4 sedan SIM og adaptern har samma storlek. När du får rätt adapter så är det nog bara att stoppa dit den och börja ringa. Min funkar lika troget som en gammal ångmachine, men du behöver appen MultiSim för att hålla koll på SIMkorten.
     
  8. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Så beställt nu från MagicSim. den länken som du gav. Hoppas det fungera nu och att det är inte fel på min telefon eller mjukvaran. Ska man hämta den på posten eller budas den hem?
     
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Du får meddelande från posten. Du får också en "Tracking code" så du kan hålla koll med vart den är, om du tog den lite dyrare frakten, men kom ihåg, när jag beställde så var det sommar, inte jul, så det kan vara lite skillnad nu i julstressen. Jag är säker på att det kommer att funka när du får rätt. Meddela här när du är igång igen, jag är lite nyfiken på detta. Också, kom i håg att byta till riktig SIM om du använder ett kort til datasurfning och ett till att ringa med, så du inte belastar ringekortet med datanerladdning, det kan kosta pengar onödigt.
     
  10. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Adaptern till Note 2 och iPhone 4 ser helt lika ut, så det är omöjligt att avgöra bara med att titta på dem. De har olika firmware, men den ser man ju inte på bilden. Din har micro SIM, och som du sa, du ”har en meny som har med iphone 4 att göra”, så är det nog en adapter till iphone 4. iPhone 5 har nano SIM. Du kan åxå se bild på de olika adapterna på MagicSim sin sida.
     
  12. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilket kort fungerar?

    Simkort 1 oavsett plats
    Simkort 2 oavsett plats
    "alla" simkort på platsen längst ut
    "alla" simkort på platsen i telefonens org plats

    // Andreas/P-son
    using Tapatalk 2
     
  13. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Hej,

    Fick hem adaptern idag och fick liknade problem. Nu har jag hittat orsaken varför jag inte får den att lirar. Jag tror att min sim slot är lite konstig. I vanligt fall när man plugga in sim kort så hör man ett klick ljud och att sim kortet är låst och att telefonen har fått klart tecken att ett sim kort finns inne. MEN när jag sätter in simkortet och simadapter så klicka den inte så bra och när jag väl får den att klicka bra så går den tydligen att dra ut båda sim kortet och adapter, andra ord sim kortet sitter inte fast och inte konstig att telefonen inte känner av sim1. Jag har försökt jätte länge men sim kortet sitter inte bra I slotet. Jag får den inte I den läge som singel, alltså fast.

    Hur ska jag göra? Är det kört nu? Hur fan är slot låsningen konstruerat? Men bara sim kortet sitter den jätte bra och telefonen fungerar som det ska då.
     
    Last edited: 7 jan 2014
  14. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har ju jag en S4...
    Men googlar jag så ser det ut som att konstruktionen är lika:

    [​IMG]

    jag har gjort olika

    1: stick in dualsimen i sloten, lägg på simkortet, tryck in till klicka, backa ut dualsimen tills att den hamnar lika
    2: klicka upp simsliten så att det är "låst" för in både simkort och dualsim på en gång.

    börja med att kolla hur nära kanterna dualsimen skall ligga under sim-kortet när dem ligger på bordet, så att du har något att sikta på.

    Den första jag fick hittade inga sim-kort, skickade tillbaka och fick en ny....
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Igen är du något sparsam med dina upplysningar, så det är lite svårt att få en uppfatning om var problemet ligger. Jag går ut ifrån att du vet om att du bara kan ha ett SIM kort aktivt åt gången. Jag skal beskriva min prosedur från början till slut.

    När jag sätter inn SIM kortet lägger jag inn SIM ändan av adaptern mot utlösarfjäderen i SIM sloten. Sen läggs SIM 1 ovanpå och trycks inn så det tar med sej adaptern helt inn i låsläget. Det blir då en markant klikk när den är på plats. SIM 2 har jag redan satt på plats i adaptern, passa på att det är riktig väg. Inn med batteriet och på med locket och starta upp luren. Du har nu ett nytt ikon i APP drawern, se bild här:
    https://www.dropbox.com/s/76gqrm9g71xopux/SIM app i draweren.png
    Om detta ikon visas så har telefonen kontakt med DualSim adapteren, och SIM korten är i rätt läge. Du kan också se om SIM kortet ligger i rätt possition i förhållande till adaptern.
    Klicka på DualSim appen och du kan välja mellan SIM 1 och SIM 2. Se bild här:
    https://www.dropbox.com/s/zjrsk2xaan8j92y/Velg SIM kort.png
    Det tar 15-20 sek att byta mellan SIMkorten.

    Jag har installerad en app som heter MultiSim, från Google Play Store. Med den kan man välja olika ikon för de olika SIM korten, jag har grönt för SIM 1 och rödt för SIM 2.Se bild här:
    https://www.dropbox.com/s/3kda6ulcl56vt5k/Multi SIM app.jpg

    Slotlåsen är konstruerat så den gir ett klick när kortet är på plats, och när du skal ha kortet ur trycker du det inn en liten bit, sen trycker utlösarfjäderen kortet ut. Med adapteren i tillägg går den något trögre så fjäderen måste ha lite hjälp att trycka ut kortet.

    Om det inte funkar, skicka en mail till [email protected] , om du har köpt adapteren från MagicSim, och fråga om det är någon skillnad på Android 4.3 och 4.1 beträffande DualSim, (du har väl 4.3?)
     
  16. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Du skrev" När jag sätter inn SIM kortet lägger jag inn SIM ändan av adaptern mot utlösarfjäderen i SIM sloten. Sen läggs SIM 1 ovanpå och trycks inn så det tar med sej adaptern helt inn i låsläget. Det blir då en markant klikk när den är på plats"

    Det är så det är på min också en klick ljud men den är inte låst på min!!Trots klick den glida ut iallfall. Förstår ni vad jag menar. Den är inte i låst läge. Kan den vara för tjock/hög?
     
  17. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    "Glida ut"? Av seg själv eller måste du dra den ut? Det måste dog vara möjligt för deg att avgöra om SIM kortet blir kvar i riktig possition eller ej? Får du upp DualSim appen när adapteren är tillkopplad? Det är ju bara du som kan se vad som händer, ingen på forum kan se det.
     
  18. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Säg så här om den är låst då kan kortet inte dra ut eller hur men min klickar men ändå går att dra ut.
     
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Men varför insisterar du på att dra ut kortet efter att du har satt det inn? Det skal ju vara där det är när det klickar! Gör så här, som jag beskrivit et par gångar tidigare, tryck inn kortet till det klickar, sätt inn batteriet, INTE dra eller tryck på kortet, INTE röra det alls, sätt dit baklocket och starta telefonen. När den är färdigstartat, gå inn i appdraweren och titta om du har appen "DualSim" som jag har beskrivit ett par gångar tidigare, båda med ord och bild, och som jag också frågade deg om i mitt förra innlägg. Om du har denna appen så har du kontakt med SIM adapteren, som jag tidigare har beskrivit.
     
  20. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag KAN dra ut dual adaptern efter att simkortet klickat fast.
    Men varför skulle jag vilja göra det ?

    jutera så att det ligger rätt
    på med batteri och batterilucka och bakstycke.