Problem: Vattenskadad Galaxy S4

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av robinr, 23 dec 2013.

  1. robinr

    robinr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Råkade ut för sämsta tänkbara för min Galaxy s4, tappade den i toan när jag var på julmiddag hos släkten...

    Den var helt död när jag tog upp den ur toan, provade snabbt att kolla ifall den startade leds:en lös men inget mer. Stängde av telefonen och tog ut batteriet tills jag kom hem.

    Skruvade isär allt i minsta detalj så gott jag kunde, såg en del korrektion som jag tvättade bort med isopropanylalkohol och så där.. Provade därefter starta telefonen igen och den startar. Men skärmen flimrar en del och det verkar som att touchen trycker på knappar av sig självt.

    Troligtvis finns det även korrektion under displayen på de kretsarna som är där.

    Någon som varit med om liknanade, fungerade isf skärmbyte?

    Jag har inte haft telefonen så länge, så funderar lite på hur jag ska göra. Om jag ska chansa på att köpa en ny skärm och hoppas att det är felet, troligtvis är det så men det behöver inte vara det. Två ta kontakt med försäkringsbolaget och se ifall jag kan få ut något på hemförsäkringen och kolla med min operatör/samsung vad reparations kostnaderna blir..

    Vad tror ni?
     
  2. Purpledodi

    Purpledodi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Att den trycker på saker av sig själv är displayen/digitizern. Du får förmodligen bort det med skärmbyte. Men risken finns ju alltid. Och glasen är inte billiga. Man använder helst hemförsäkringen bara för det. Sen kan korrisionen fortsätta även fast du rengjort allt. Jag hade ringt försäkringsbolaget.

    (Jobbar med bland annat mobilreparationer)


    Ps. Du har ju självklart tappat den i din egen toa hemma där försäkringen gäller
     
  3. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Försäkringsbolaget bryr sig inte om var skadan skedde! I vår familj har sonen och hustrun haft lite otur vid tre tillfällen (toalett på annan ort, robotgräsklippare hemma ;-) grusgång på annan ort). Det enda som "Drulleförsäkringen" ställer krav på är mobilens ålder... Om åldersavdraget är tillräckligt stort så kan dom neka ersättning.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  4. robinr

    robinr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pratade med försäkringsbolaget idag och de skulle skicka ett reparationsintyg så jag kunde lämna in mobilen på service då kan de ta reda på ifall det är något fel.

    Nu till saken jag stängde av mobilen igår efter att skärmen flimmrade lite och betedde sig allmänt illa. Efter att ha varit på stan ett tag så plockade jag upp mobilen och det visar sig att den har startat av sig självt, men nu verkar den fungera utan problem.. Ser inget flimmer och jag provade att gå in under testmenyn och gjorde alla tester där. Verkar se helt okej ut..

    Hade med mobilen för jag tänkte kolla vad operatören tog för avgift för felsökningen också, men det blev ju inte aktuellt..

    Frågan är nu om den håller sig så här eller om den kanske blir sämre om ett tag, jag funderar på att gå till servicebutiken vi har i stan dit jag fått reparationsintyget från försäkringsbolaget. Se vad de säger, bör jag förklara vad jag gjort? Eller ska jag låssas som en dum svensson? :P

    Edit:
    Tack för svaren Purpledodi och peswe. Skaffar nog en såndär drulleförsäkring också!
     
  5. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    En av mina arbetskamrater råkade ut för samma sak. Hon tog kontakt med sitt försäkringsbolag och fick en ny telefon mot självrisk. Tror det var runt 1500 :-
     
  6. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Omöjligt att veta om den håller sig eller inte när det är vattenskador så där :/ Tappade också en smartphone i toan för något år sen och den höll i 2år efter det, men som sagt omöjligt att veta om något bara lägger av. Så i ditt fall nu när du väl har möjligheten (borde få en ny på självrisken om den är ny) så hade jag iallfall tagit ut en ny för en mindre summa. Du kan ju alltid den gamla som backup?
     
  7. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hustruns mobil, som badade i toan, gick att starta efter ca 1 vecka i en rispåse (effektivt för att torka elektronik). Den fungerade normalt i 2 månader. Sen började den knasa. Stängde av sig själv flera gånger i timmen, hängning mm. Den förklaring jag gått är att kretskortet kan börja ärga pga vattnet och det uppkommer inte direkt...

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
    Last edited: 24 dec 2013
  8. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Om det är fukt kvar i telefonen så kan det bli lite spöktryckningar och dylikt. Ett tips är att du stoppar ner telefonen i en skål med ris. Plocka givetvis isär delarna igen för bästa möjliga resultat. Låt ligga i minst 24 timmar. Då borde du ha lyckats dra ut all möjlig fukt. (Den kan givetvis ha blivit skadad ändå, men då har du i alla fall gjort allt i din makt! :))
    Du ska givetvis inte ladda innan detta är gjort då du alltid riskerar att kortsluta telefonen om det är fukt i.
    Lycka till och god jul! :teeth:
     
  9. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Det gäller att ha tur. Det största felet det flesta gör dock är att "testa om den startar". Man ska slita ur batteriet och låta den torka i minst en halv vecka isärplockad över ett element. Först därefter starta den. Det är alla krypströmmar när den är våt som orsakar kortslutning i alla kretsar...

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk