Varför är Android så resurskrävande?

Diskussion i 'Allmänt' startad av botze, 24 dec 2013.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    God Jul på er!

    Har på sista tiden funderat lite kring det här med Android och telefoners specar. Moderna telefoner har ju rätt extremt prestanda: fyrkärniga processorer på nästan 2 GHz och 2 Gb RAM -minne. Ändå har jag aldrig provat en Android -telefon som är helt laggfri. Det förefaller mig som att Android är extremt resurskrävande. Varför?? Vad är det som suger så mycket kraft? Borde det inte gå att göra ett OS som är mer slimmat och resursoptimerat, som flyter snyggt på minimal hårdvara? Både IOS och WP flyter väl bättre på mindre kraftig hårdvara? Android är ju ändå baserat på Linux, som i sig väl är designat för att vara resurssnålt. Borde gå att göra mer slimmat!

    Tänker på äldre OS t.ex. Windows 2000 eller XP, som flöt fint på betydligt klenare hårdvara i datorn än vad som finns i moderna telefoner. De klarade väl ändå allt som Android klarar idag?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    java... nuf said det skulle vara segt med 234234 gb ram... läckande som ett såll oavsett hur "bra" utvecklare man är. fördelarna överväger väl nackdelarna ur ett utvecklingsperspektiv men både WP och IOS är ju rent resursutnyttjande bra mycket bättre os ur den synpunkten.

    Och innan trollen som aldrig kan se objektivt på sitt favorit os kommer och skriker så nej jag är ingen fanboy till något system och använder android själv ;)
     
  3. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Nexus 5 är den första helt laggfria Android jag provat. Man då får man tänka på att Android är bra mycket mer avancerat än iOS och Windows.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. PetroL

    PetroL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Forskar man lite så ser man snart hur mycket android gör i bakgrunden gentemot ios eller wp.
    Android är en smartphone som tar till sig just smart i det ordet. Laddar du ner en torrent så gör den det utan att hicka utan avänder alla resurser som finns tex, det är upp till användaren att strypa saker och ting.
    Om en ifåne väntar på att tio flaggor ska vifta så väntar en androidlur på hundra då den klarar så mycket mera. Tex att dela nåt, ifånen tillåter delning som apple bestämt sig för, 3-4 val medan en androidlur spottar fram alla program och appar som du installerat... samma sak med gränssnittet generellt, allt vi ändrar från stock kräver mera resurser, det finns en anledning till varför iphone är så stel och att inga widget tillåts wse.
    Du kan göra din android till en dumbphone om du vill men då är det bättre att köpa en sån från början...
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Detsamma!

    Nu kan det på papperet se ut som om 2 GHz CPU och 2 GB RAM är jämförbart med vad en dator hade för några år sedan, men det är skillnader mellan olika CPUer som inte syns på prestandatalet GHz. En Intel Pentium 4 på 2 GHz drar ca 60 W effekt och använder denna effekt till att räkna.

    Om du kikar på en Nexus 5 så har den ett batteri på 3.8 V och 2300 mAh, om ett sådant batteri skulle användas till att försörja en CPU som drog 60 W så skulle batteriet dras ur på knappt tio minuter.

    Jämför gärna batteritiden för din smartphone med batteritiden för din laptop eller din GPS-navigator så inser du att en smartphone är ganska resurs-snål ändå.

    Javisst, men sen var det som sagt det där med java...

    m v h Henrik
     
  6. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Hittar inte artikeln som jag läst och förklarade om orsaken. Men kan kortfatta det jag kom ihåg.

    Android är extra lager på Linux kärnan, så all "kommunikation" (UI animationer/renderingar etc..) med android sker inte direkt (som Ios/WP) och därmed uppstår det fördröjningar. Lagg som uppstår orsakas av detta. Speciellt när andra OEMs lägger till sina egna UI, ex TouchWiz, Sense o.s.v. Blir det extra lager på lager och orsakar ännu mer fördrjningar, ju mer det läggs på ju mer resurs krävs det och omöjligt att få det flyta som iOS/WP gör.

    Som ex man kör ett virtuellt OS på sin dator och kvittar hur mycket RAM eller snabb CPU man har. Så flyter det aldrig på riktigt bra som man kör OS direkt.
    Android är det virtuella OS som körs på Linux kärnan.

    Njaa, nåt sånt var det. :P
     
  7. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Det här gör mig lite ledsen. Det förtar allt hopp om att Android någonsin ska komma upp i samma känsla som hos iOS-enheter.
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Känslan av seghet och lagg som infinner sig när man installerat iOS 7 på något annat än en iPad Air eller iPhone 5S?

    Sen är problemet överdrivet då man kan få en Androidmobil med 1GB RAM och fyra kärnor för ungefär samma pengar som ett Apple Smart Cover kostar.
     
    kalleboston och tcntad gillar detta.
  9. tugge

    tugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Jag gick själv över till Nokia och WP8 för några veckor sen..

    Ångrar ingenting!
    Flytet som WP8 ligger inne med är långt före Android..

    Trodde själv aldrig att jag skulle skaffa en WP-lur, var mest en slump att jag köpte en Lumia 920 på elgigantens black friday-rea..

    Nog för att det går att customa Android hur man vill, det slår fortfarande inte hur allt "bara" fungerar i WP8..

    Har haft fyra stycken Android-telefoner på rad, och alla har varit rootade och kört nån form av custom rom med massor av options och valmöjligheter..
    Men fortfarande slår det inte WP8 enligt mig, just p.g.a. lagget..

    Går gärna över till Android igen när de kan göra det laggfritt..
     
    Ekofasc gillar detta.
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Att flytta enfärgade fula fyrkanter kräver inget av telefonen, så det är inte så konstigt. För oss andra är funktion och frihet viktigare än "det mytomspunna flyyyytet"...
     
    vulfgar och Sweden2 gillar detta.
  11. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Lite löjligt ändå detta med "flyt" och "extrem" hårdvara. Fan mina datorer laggar till ibland, är sega dag som natt, samt tar tid på sig. Detta gäller både Linux som Windows.
     
  12. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Det är bland annat därför man använder Mac.
     
  13. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Nja, vill ha lite flera alternativa datorer att välja mellan utan att behöva punga ut med en normal månadslön.

    Men seriöst, är det verkligen 100% laggfritt? Inget hack, fördröjningar, segheter eller liknande what so ever?
     
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Mac? Nej. Morsan har en Mac (2012 års Air) och den är absolut inte rappare än min Samsung 9 series. Med reservation för att morsan är en teknisk analfabet som inte vet hur man använder en dator, hon kanske har segat ner den totalt.
     
  15. tugge

    tugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II





    för dig kanske friheten är viktigare än flytet...

    Faktum är att jag gillar wp8s interface, och live tiles tycker JAG är kanon :)



    Du får gärna fortsätta köra Android, men jag måste säga att jag föredrar wp8 :)
     
  16. tugge

    tugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II





    jag har börjat störa mig på att min dator laggar till ibland sen jag började köra wp8 :)
     
  17. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Vi har dalvik cache, javao ch tillverkarnas egna UI'n..
    Ios är bara ios och inget mer, finns bara ett fåtal modeller som kör IOSmen miljontals som kör android.
    WP är likadant, begränsat.
     
  18. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    OJ här har det verkligen hänt saker, kul! Hade inte väntat mig en sådan diskussion :-) Stort tack för alla era svar! Nu tror jag mig ha fått liiite bättre kläm på varför Android är som det är. Jag tycker Android skulle kika lite mer på IOS och WP och hur de får till flytet i gränssnittet. Säga vad man vill om öppenhet, möjligheter och bla bla bla men när du ska läsa ett sms eller ringa ett samtal eller ta ett kort, då ska det fanimig gå FORT! Då skiter jag i om telefonen dödar 10 bakgrundsprocesser för att få det att flyta. I min värld skiljer sig en telefon och en "vanlig dator" sig åt ganska markant i det här avseendet.
     
  19. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Här har man en bättre bild om hur Android är byggd i flera "lager" och anledning att det krävs mycket resurser.
    http://www.android-app-market.com/android-architecture.html

    Sen har Google gjort optimeringar med Project Butter och senaste ART. Som gör Android flyter på mycket bättre än innan och med ART skall det krävas mindre resurser för köra Android.

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det där stämmer inte. Ios 7 fungerar perfekt även på Iphone 5,5c och 4s. På Iphone 4 är det väl inte helt laggfritt, men vilken annan samtida mobil har ens support nu efter 3,5 år?