Problem: Missar samtal HJÄLP!!!

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av Telemannen, 26 dec 2013.

  1. Telemannen

    Telemannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Min NOTE 2 LTE (Telenor) missar samtal Om telefonen står i LTE-läge går det ibland inte att ringa till den. Jag missar samtal. Detta trots att jag bor centralt i ett storstadsområde.

    Det är viktigt för mig med en fungerande telefon.

    Har sett rekommendationer att ändra i inställningarna för att hindra telefonen från att gå över i LTE-läge men då tappar jag andra funktioner som jag vill ha (exempelvis störningsfritt Spotify i bilen etc)

    Fungerar andra telefoner lika dåligt i LTE eller skall jag undvika Samsung?

    HJÄLP!
     
  2. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Jag har inte detta problemet med Telia som operatör och denna lur.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  3. androidi

    androidi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A53
    Om du har WiFi påslagen, stäng av den och vänta tills den hittar 4G-nätet sedan kan du slå på WiFi igen. Jag uppgraderade till 4.3 här om dagen och sedan dess är problemet löst. Hoppas det hjälper.
     
  4. Telemannen

    Telemannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hur?

    Någon uppdatering har jag inte sett hur man skall få tag på. Inte heller vet jag om det fungerar bara jag byter till Telia.

    Vad skall jag göra? Skall jag byta till annat märke?
     
  5. Telemannen

    Telemannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fördjupad felsökning

    Enligt Samsungs support skall APN ställas in med ett värde för 4G och ett värde för 3G. Enligt Telenors support har Telenor endast en APN (services.telenor.se) och bara denna skall vara angiven (men gälla för både 4G o 3G).

    Problemet är nu helt fastställt enligt följande. Det går inte att ringa till telefonen när den är i 4G läge. Den som ringer får bara besked om att numret saknar abonnent. Det finns dock ett undantag: om samtalet kommer in, vidarekopplat från ett annat Telenor-abonnemang, så ställer telefonen automatiskt om till 3G och samtalet kan tas emot.

    Enligt såväl Telenor som Samsung har inte alla kunder dessa fel (eller har kunderna inte märkt det?).

    Telenor och Samsung skyller på varandra. Jag har en telefon som ingen kan ringa till...
     
  6. seppok

    seppok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kör med 3G hela tiden och luren funkar underbart!
     
  7. Telemannen

    Telemannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det är klart att den går att låsa i 3G, vad skall jag då ha 4G tjänsten till?

    Varför säljer Telenor en telefon och en tjänst som inte fungerar och varför är de inte ärliga nog att tala om det? Telenor vägrar att ta tillbaka telefonen eller låta mig säga upp avtalet. Samsung säger att det är fel på Telenors inställningar.

    Som jag förstått det finns det andra telefoner som fungerar. Hur får jag tag på en sådan?
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det problemet du upplever var främst ett problem tidigare, nu på senare tid har liknande problem avtagit - men de kvarstår.

    Problemet när man ringer till support hos t.ex Telenor och Samsung är att man inte får prata med tekniker utan några som går efter felsökningsmallar som de fått. Båda har sina kundtjänster hos callcenter, Transcom respektive Teleperformance. Eftersom de inte heller jobbar hos operatören eller tillverkaren, har de inte heller den insikt som man kan få om man jobbar i samma hus som alla de riktiga teknikerna. I många fall så jobbar callcenter även så att man ska ta emot så många samtal som möjligtvis, eftersom företaget som köper tjänsten av callcenterföretaget ofta betalar per mottaget samtal.

    Störst problem på det sätt du beskriver, har Tele2 och Telenor haft. Det har till viss del berott på nätet och till viss del på telefonerna.

    Jag skulle rekommendera dig till att:
    -Byta APN till internet.telenor.se för att se om det fungerar bättre. Den rekommenderas dock inte, utan ska vara till för mobila bredband - men det kan ju vara värt att testa.
    -Testa med ett annat simkort i din telefon. Funkar det bra med det?
    -Testa ditt simkort i en annan 4G-telefon. Funkar det bra då?
    -Genomföra en fabriksåterställning av telefonen.

    Återkom med resultat. :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  9. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har upplevt liknande problem när jag har 4G på men har lyckats lokalisera det till olika 4G-master. Byter jag geografisk position upphör problemet. Tråkigt nog hade jag ser problemet vid min förra bostad. (Tråkigt att tex rasket inte kan ändra denna inställning automatiskt.)

    När jag har haft detta problem har jag haft dålig dataöverföringshastighet på tex bredbandskollen mot 4G-nätet.
     
  10. socool

    socool Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag hade detta problem tidigare. hade jag 4G täckning så fick den som ringde en dubbel upptagen ton. Om samma person ringde igen så gick samtalet fram. Jag klagade både till Samsung och Telenor, de hävdade att de visste om problemet och att de gick att avlösa med att trycka i ett extra APN. vilket det inte gjorde!
    Problemet försvann när jag tryckte in 4.3 i mobilen.
     
  11. Telemannen

    Telemannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har precis bytt min Note II LTE mot en Note 3. Exakt samma fel kvarstår.

    Jag känner mig lurad. Om det är Samsung som inte kan bygga telefoner eller om det är Telenor som har en oduglig tjänst vet jag inte. Men jag har precis kastat flera tusen i sjön genom att byta telefon och ha kvar felet.
     
  12. JBA

    JBA Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har du samma simkort till båda? Om ja be om ett nytt!
    Mvh/Jonas
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det brukar främst bero på problem i nätet och till viss del telefonen. Generellt sett så har Telenor och Tele2 haft störst problem med detta i sitt gemensamma nät - Telia och Tre har haft liknande problem, men inte alls lika många.

    Men se till att du får ett nytt simkort om det är samma du haft till båda telefonerna.

    Fungerar det bra på andra platser?


    Skickat från min iPhone 5s.