Fråga: Ljudkvaliteten med hörlurar

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Iamo, 13 dec 2013.

  1. Iamo

    Iamo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur upplever ni ljudkvaliteten med hörlurar på er nexus 5? Jag var nämligen på g att köpa en nexus 5 men efter att ha läst detta ljudtestet http://www.anandtech.com/show/7567/smartphone-audio-quality-testing/2 blev jag avskräckt. Den klipper signalen rätt bra på den ena kanalen vid de översta volymstegen. Men tydligen ger nexusen rätt bra effekt ut så man kanske inte behöver de översta volymstegen? Och upplever ni något brus i lurarna?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag är en notorisk högvolymstomte och det har säkert satt sina spår men jag tycker även denna nexus är en klassisk nexus när det gäller ljudet.. det suger helt enkelt.
     
  3. Iamo

    Iamo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha, ok! :) Faaaan, jag som verkligen ville ha en nexus. Blev helt såld på hur den släcker skärmen nämligen haha :) Jaja, får väl helt enkelt kolla någon annanstans.
     
  4. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jag kan inte höra skillnad på ljudet i höger och vänster kanal på någon ljudnivå. Om du är osäker så be att få prova ljudet i butik. Jag tycker då ljudet är bra. Jag är ingen expert men tycker det är grov överdrift att säga att ljudet suger.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  5. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Tycker ljudet är bra,har inget och klaga på
     
  6. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag tycker ljudet är helt okej. Jag lyssnar rätt mycket dessutom, men är inget freak :)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  7. Megabyte

    Megabyte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Beror väl på vad du har för hörlurar, men med ett par vanliga in ear-lurar med låg impedans kan jag inte tänka mig att du behöver dom övre volymstegen. Jag har ett par in ear med 16 eller 32 ohms impedans och jag kan inte gå långt över halvvägs på volymkontrollen utan att spränga öronen vid musiklyssnande. Jag tyckte även att ljudet var fullt dugligt (bättre än Galaxy Nexus), men om du är seriös med ljudkvalitet ska du ju inte lyssna från någon telefon överhuvudtaget.
     
  8. Iamo

    Iamo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för feedback! Det blev att jag köpte en HTC One istället. Jag kunde liksom inte riktigt släppa att den fick så dåligt resultat på mätningarna. Kändes lite som att man i slutändan ändå får vad man betalar för. LG som tillverkar telefonen har ju inte det bästa ryktet.
     
  9. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Det är ju för och nackdelar med alla. Du blir säkert nöjd med din One, den ska ju ha bäst ljud enligt många :)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  10. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Om han blir nöjd beror på vad han prioriterar. Själv skulle jag aldrig bli nöjd med en One. Den har sämre kamera, sämre batteri (enligt forumet), sämre SOC (fakta) och laggar dessutom efter de senaste uppdateringarna. Inget farligt lagg men absolut inte samma responsivitet som tidigare.

    Mycket möjligt den har bättre ljud dock. Om de är viktigt att ljudet är perfekt hela vägen upp till 100% så är de säkert en bättre mobil. Men jag har då inget direkt att klaga på när jag provar luren med mina Audio Technica ATH-M50. Fast jag är inte så jätte petig.
     
  11. Iamo

    Iamo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ja, precis. Det var så jag upplevde med alla telefoner jag valde mellan, att man inte kan få allt utan man får prioritera. T.ex. Xperia Z1 valde jag bort för att skärmen repas lätt och att den kan bli okänslig med ett displayskydd på. Galaxy s4 valde jag bort pga allt bloatware den skall ha. Nu vet jag inte om jag stört mig på det själv när det gäller mobiler, men jag vet att jag hatar det när man får det i sin nyinköpta dator. Ja, det var några till jag valde mellan men de föll bort av en o annan anledning.


    Ja, precis, allt beror ju på hur man prioriterar. Kameran anser jag är helt ok.Har förstås inte hunnit testa den så mycket. Det är trotsallt en liten lins som sitter på dom flesta mobiler. Och jag tycker att det är intressant att HTC går emot megapixelracet och väljer att sätta dit en 4mp sensor men med större "pixlar".
    Jag är nog en "sparsam" användare så jag tror att batteriet räcker länge för mig. Dessutom vill jag minnas att min HOX har ett litet batteri men den kunde lätt hålla två dagar om man ville hushålla batteriet.
    Och "flytet" känns helt ok på luren.
    Intressant förresten att du har ett par 1300 kronors lurar när du inte är petig med ljudet :) Dom måste vara snygga :)
     
  12. Tobiase82

    Tobiase82 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är grymt sugen på en Nexus 5 men läser mixade åsikter om ljudet... Hade en Galaxy Nexus förut som hade extremt dåligt ljud när man lyssnade med hörlurar.
    Har en iPhone 5 nu och även där tycker jag att volymen är låg när jag lyssnar på musik. Någon som vet om det är stor skillnad mellan t,ex iPhone 5 och Nexusen?
     
  13. macrus

    macrus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag tycker ljudet var rätt klent och dåligt jämnfört med min gamla 4S. Var väl ingen större skillnad mot N4 heller. Möjligt att det finns andra lurar som är mer optimala än de jag testat med. Riktig skön lur annars så jag ångrar mig inte.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  14. jcho

    jcho Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är också riktigt sugen på denna lur men testet hos anandtech oroar också mig lite:/ någon som kör med ett par lurar liknande sennheiser hd25 eller ett par beats studio? Hur är kvalitén på ljudet och känns ljudet för lågt?

    Kör en iphone 4 nu och vill helst inte gå ner i ljudvolym från den.
     
  15. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jag har testat ljudnivån från min N5, jämfört mot min gamla RAZR, i bilstereon med aux. Subjektivt så måste jag höja stereon ytterligare ~25% för att få samma ljudnivå. Använder jag mina hörlurar jag fick med telefonen (Marshall major) så räcker volymen till och blir över.

    Tapatalked
     
    jcho gillar detta.
  16. johankardell

    johankardell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag använder Sennheiser Momentum som hörlurar när jag sitter på jobbet och har inga problem med volymen. Det går inte att spela så högt så att det gör ont - men nästan (10 år som klubb-DJ, så jag kanske har härdats lite). Jag tycker det låter bra - men inte mycket bra. Det låter bättre om man spelar från en dator med USB DAC, t.ex. Ibland känns det lite som att telefonen inte riktigt orkar med när man spelar tyngre musik med mycket bas, men det är fortfarande inte så att jag stör mig på det.

    Däremot - i bilen - om jag kopplar telefonen till AUX-ingången blir ljudet för lågt. Jag har haft en IPhone 4S tidigare och kunde hålla mig på nivå 19 på bilstereon för ganska hög volym vid motorvägskörning. Motsvarande volym från Nexus 5 ligger på kanske 27-29 - och om det kommer ett allmänt utrop på radion om en bilolycka eller liknande känns det nästan som att man ska få en hjärtattack och tinnitus på samma gång.

    Min lösning är att sluta koppla telefonen till AUX-ingången och sätta ett gammalt MW600 där istället och koppla telefonen via Bluetooth till MW600. Volymen blir bättre (samma skala som tidigare - då räcker det med 20-21) men ställer man allt på max blir ljudet lite distat, så man får hitta rätt nivåer för att det ska låta bra. Kvalitetsförlust blir det absolut, men det är inte märkbart på motorvägarna.
     
    jcho gillar detta.
  17. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Använder ett par HD25 till min och det funkar finfint. Ljudnivån är på samma nivå som min Z1.
     
    jcho gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tycker ljudet är väldigt rent och fint i mina Harman Kardon CL. Lite lågt bara men det blir det alltid med dessa lurar varvid jag har en liten hörlursförstärkare att koppla in emellan telefon och hörlurar när jag vill kräma på lite extra. Men dynamiken i ljudet finns där helt klart. Sen är det en smaksak om man gillar EQ inställningen från fabrik så att säga. Kanske upplevs lite dov för en del men jag tycker det låter bra. Går att lyssna högt utan att det skär i öronen.

    Nöjd! Ljusårs skillnad från första Galaxy Nexus som hade extremt platt ljud utan någon som helst dynamik.
     
  19. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hur är ljudet jämfört med HOX med Beats Audio lurar ?