Buggig samsung s2 - är android i allmänhet svår?

Diskussion i 'Allmänt' startad av KarinL, 28 dec 2013.

  1. KarinL

    KarinL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Galaxy S2 som jag haft i två år och har egentligen ingen tanke på att byta. Det är bara det att jag tycker den är så buggig. Det är mycket fixande och trixande, fel som uppstår. Senaste är att den inte kan ansluta till wifi, det står bara Ett autentiseringsproblem inträffade. Inget hjälper.

    Nu är jag ganska trött på alla problem och undrar om någon har koll på andra androider som är bra men som man inte behöver vara supersmart/leta på forum/få enkla buggar på halsen. Eller är det så i allmänhet att android är mer avancerat, kräver sin tekniker?

    Jag drar mig för iPhone, främst på grund av att den är tung och ömtålig, annars har jag förstått att de ska vara enklare.

    Är samsung allmänt svårflörtad?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    du har en gammal telefon med gammal version av os.. eller så har du helt enkelt inte återställt telefonen och blivit all med all skit på länge. Android är inte svårare än nån annan telefon även om vissa tomtar gillar att peka åt det hållet ;)
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Frågar du om Samsung eller Android? För Samsung är inte samma sak som Android.

    Autentiseringsfel inträffade - någon har bytt Wifi-lösen...
     
  4. KarinL

    KarinL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jodå, den har återställts för inte alls länge sen. Angående OS så påminner den själv när den ska uppdatera...men kanske det blivit nåt vajsing där. Hur ser jag om det är en gammal version?
     
  5. KarinL

    KarinL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Näe vi har inte bytt lösen. Har provat att båda stänga av gateway, glömma och återställa lösen på telefonen, stänga av enheten osv. Fortfarande problem.

    Jag pratar om båda. Tänker att både samsung som telefon och android som operativsystem är mer avancerade. Har lite svårt för att det ska vara så mycket problem och att jag måste vara så jävla kunnig för att förstå mig på vad som är felet. Vill bara ha en telefon som fungerar någorlunda smärtfritt och som INTE är iPhone :)
     
  6. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Windows phone kanske? :-)
     
    KarinL och kabel87 gillar detta.
  7. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Något har blivit knas.
    Hårdvara eller mjukvara.

    Prova (gratis)
    *Spara alla bilder, etc på minneskortet (/sdcard)
    *Kolla om det finns några uppdateringar att installera.
    *Gör en factory reset, du kan även välja att formatera lagringsutrymmet.
    Börja om på ny kula.
    *Hjälper inte det så finns det guide hur man gör för att flasha helt ny mjukvara i samsung - SII - rom filer & utvecklingsdelen av swedroid.

    Är du van vid android så finner jag verkligen ingen anledning att rekommendera dig att stödja äppelföretaget.. Jag kan inte begripa vad som skulle vara enklare med iphonen? (Jag har haft en) Ios är inte buggfritt även om många vill påstå det. (En kollega till mig hade t.ex problem med att iphonen radera hela kontaktboken med jämna mellanrum.)
     
    Last edited: 29 dec 2013
    KarinL gillar detta.
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Rent allmänt så ska du inte behöva trixa med något för att saker och ting ska fungera oberoende av modell på mobilen. Det som kan strula är ju så klart olika appar, men det beror nästan uteslutande på just den appen och har egentligen inte särskilt mycket med mobilen eller Android som operativ att göra.
    Lägg inte in några appar utanför Play Store. Roota inte. Lägg inte in custom ROM, byt inte launcher. Håll dig till standard-standard. Då ska saker och ting bara fungera. Att allt sen kanske inte fungerar optimalt är en annan sak, men om du vill finjustera saker så risker du att andra saker strular.
    Om du trixar mycket så kan det i sig orsaka mer problem som du måste trixa med ännu mer. Börja då istället om från början och fundera på vad roten till problemet är istället för att bara behandla varje symptom.

    Om vi kollar på autentisieringsproblemet så börja med att kolla om någon annan enhet har problem.
    Testa sen att starta om både accesspunkt och mobil.
    Testa att byta lösenord på nätverket.
    Testa att byta kanal på nätverket. Kolla med Wifi Analyzer vilken kanal som är mest optimal.
    Återställ mobilen till fabriksinställningar.
     
    KarinL gillar detta.
  9. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Vad har du för router? Frugans gamla S2a hade problem med den dlink dir-655 vi hade förut vad det gällde wifi överlag, inga problem alls när vi bytte till en Asus router.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
    KarinL gillar detta.
  10. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Kan ju vara någon del av emmc som blivit dålig eller någon fil som blivit korrupt.
    Frugans (min gamla) s2 bestämde sig för att helt plötsligt bootloopa utan anledning i höstas.
    Flashade om mjukvaran så har den fortsatt fungera perfekt.

    Det hör ju dock inte till vanligheterna att det händer.
     
    KarinL gillar detta.
  11. KarinL

    KarinL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack hörrni för alla tips! ska försöka prova, även om det är många ord här jag inte greppar. Men en enkel googling kan väl lösa det problemet :)
    Vi har en gateway, thompson tror jag. Min sambos telefon fungerar felfritt. Det konstiga är att detta autenticeringsproblem dyker upp då och då. Går jag in i ett rum börjar det helt plötsligt fungera osv. Går jag ut ur rummet så slutar det fungera.

    Jag kan säga att jag aldrig laddar ner skumma appar, jag rensar cachen ofta, rensar grejer och gör återställningar oftare än vad jag behöver tycker jag.

    Sen jag köpte telefonen har småbuggarna handlat om att batteriet helt plötsligt börjat dra, vilket gjort jat jag till slut får göra återställning. Det senaste var att appar inte kunnat uppdateras, det har bara visat bara ett felmeddelande - tills det plötsligt börjat funka igen.

    Ja lite såna smågrejer som gör att jag behövt söka på massa forum där det används begrepp jag inte har en aning om. Därav min resignering. Känns om som man måste vara så jävla KUNNIG för att kunna äga en smartis. Och då anser jag mig inte själv vara helt korkad :)
     
  12. KarinL

    KarinL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och tillägg: Alla enheter i huset funkar, det är bara min telefon som felar.
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Man behöver aldrig rensa cachen...
     
  14. KarinL

    KarinL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    MEH! :)
    Varför finns den funktionen på telefonen då?
     
  15. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Min förra mobil hade jag i drygt två år och jag behövde aldrig mecka eller felsöka något på den. Däremot hängde den sig ett par ggr och ibland segade den ner sig men efter en omstart var den som ny igen.
    Min nuvarande telefon har jag haft i ett halvår och aldrig behövt starta om den.

    Så jag tycker inte du behöver ge upp Android men du verkar ha haft otur med din mobil.

    Hoppas det löser sig.
     
  16. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

  17. JJRockford

    JJRockford Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror inte att du ska dömma Samsung eller Android på enstaka exemplar. En telefon består ju av massa olika komponenter. Wifi-kretsen kanske har gått sönder rent fysiskt?
     
  18. KarinL

    KarinL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack ska pröva!
    Dock har min dators wifi börjat strula också, så kanske fel på gatewayen trots allt. Men min sambos dator och tele funkar felfritt. Surt!