Låg volym

Diskussion i 'Allmänt' startad av psykedelisk, 30 dec 2013.

  1. psykedelisk

    psykedelisk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har googlat och sett att andra har samma problem men har inte hittat någon direkt lösning. har gått från Iphone 5 till LG G2 och har ett för mig ganska stort problem; volymen i LG luren är otroligt låg så fort jag kopplar in den i någonting som har minsta lilla kvalité t.ex. Aux i bilen, hemmaförstärkaren eller ett par "tunga" hörlurar. Iphone klarade av att spela upp ljudet kanon men LG:n är totalt värdelös då jag måste vrida upp volymen i bilen till max och därmed få massa brus och andra problem.

    Har haft Nexus 4 innan och hade då precis samma problem men jag kunde lösa detta med Franco kernel som hade en ljudfix som krämade på volymen och kvalitén avsevärt, har dock inte hittat en liknande lösning till LG:n om jag vill köra CM/PA vilket jag vill.

    Varför är android så mycket sämre i "trycket"? har haft flera lurar och alla har samma problem: SE ARC, HTC Hero, Nexus one, osv..

    Har provat Viper4android vilket i princip bara gjorde ljudet om möjligt ännu sämre. någon som har tips på lösning av problemet? har som sagt kollat allt möjligt och har ni inte samma problem beror detta antagligen på att inte inte prövat att koppla in luren i någonting som kräver lite mer kraft.

    Detta borde ju gå att lösa då Franco löst det för nexus 4 galant?

    MVH
     
  2. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Inget svar, men jag har upplevt precis samma sak. Samsung verkar dock ha bättre kräm :-)

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  3. Wafflez

    Wafflez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Här märkt att att sambons s3 har betydligt lägre volym än min HTC one. Hennes är stock, jag kör med custom kärna dock... Vet e fasiken om det beror på hård eller mjukvara dock

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  4. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Den låga volymen kommer från någon eu rekommendation vad jag förstått.
    S3an t.ex har wolfsonchip (som iphone4) med 2x2W förstärkare (vilket är rätt rejält).
    Om man lägger in en kernel med boeffla sound (för att nämna ett exempel till S3) så kan man ställa upp volymen rejält.
    Finns nog hack till de flesta lurar om man kikar på xda.

    @op
    Många bilstereoenheter har möjligheten att ställa känsligheten på aux ingången. Tyvärr finns det oftast inte på enklare enheter. Har du knappat igenom inställningarna?
     
    Last edited: 31 dec 2013
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har du root så kan du höja volymen genom denna lilla mod på XDA. Har lagt in den själv och volymen motsvarar nu iPhone 5 nivå om inte ännu högre faktiskt.

    Jag drog in denna dock från samma tråd. Ska ha lite högre volym än originalmoden i första posten.
     
  6. psykedelisk

    psykedelisk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Yes har lagt in den samt moddat lite själv (ett tips är att även redigera "Mixer_paths.xml" under system/etc), men resultat blir inte direkt kanon, funkar men ingen höjdare. Det som jag är frågande till är varför man skall behöva göra liknande mods för att få en ok volym.

    Har också varit inne på EU standard osv men varför skulle Apple kunna gå ifrån denna men ingen annan tillverkare? eller är detta ett ickeproblem och det bara är jag som är kräsen (tror inte detta då jag på fullaste allvar inte ens kunde använda lg:n i bilen pga den låga nivån)?
     
    Last edited: 2 jan 2014
  7. psykedelisk

    psykedelisk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    ska även dubbelkolla på bilstereon men tror inte jag har en sådan funktion + att det känns som man inte löser problemet med att göra så utan man istället löser det problemet som problemet skapar :D
     
    Last edited: 2 jan 2014
  8. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-09-418_en.htm?locale=en
    http://ec.europa.eu/health/opinions/en/hearing-loss-personal-music-player-mp3/index.htm#il1
    https://www.flashback.org/t1781298

    De är tydligen väldigt intresserade..

    Rent trams eftersom att volymen beror på hörlurarna (hur lätt eller trögdrivna de är) om de kan nå skadliga nivåer eller ej.

    Ökar du känsligheten på ingången så kommer volymen räcka till. Så du löser ju problemet till den enheten. :)
     
    Last edited: 2 jan 2014
  9. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    EU-direktiven gäller ju bara i vissa länder. Har iaf gjort. Samsung och LG (de som nämns här) kör en generell nivå för alla länder. Apple däremot har ett tag tillbaka frångott det och har istället nivåer specifikt för varje land. Minns att US-iPods hade betydligt högre volym än EU-iPods förut men det gick att fixa med ett hack.

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
     
  10. psykedelisk

    psykedelisk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hade tydligen redan varit inne och trixat med detta i bilen och resultatet blir högre volym men med ett j*vla brus i bakgrunden så i princip samma sak som att vrida upp volymen till max på bilen sedan innan.

    Har som sagt mixtrat med systemfilerna i mobilen och kunnat höja volymen några snäpp men fortfarande inte i närheten av en Iphone utan att det blir distat och knaster i ljudet..

    Detta är allt jag kan åstadkomma så får vänta på att en ordentlig Kernel kommer som kan lösa detta, men otroligt frustrerande då jag fullkomligt avskyr Iphone men älskar musik så vet inte riktigt hur jag skall göra i dagsläget.

    Fattar inte att fler har problem med detta, lyssnar jag på musik i bilen från luren nu och t.ex. trafiknyheterna bryter in....... då spricker även trumhinnorna på förbipasserande
     
  11. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Jag tror tyvärr att root är det enda som får det att fungera som du vill. Jag upplever precis samma sak i bilen och rootade till slut telefonen pga det.

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
     
  12. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Borde inte brusa då. Ännu mindre ändra volym när trafiknyheterna tar över??? Om du inte kör dem via aux ingången också?

    Bluetooth till 3.5mm stereoplug adapter är annars smidigt. Köpte en för några kr på ebay. Då slipper man fibbla med kabel. Bara starta bilen o sedan trycka play på luren.