Fråga: Pulsmätare/Pulssensor kompatibla med G2

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av pata88, 3 jan 2014.

  1. pata88

    pata88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

  2. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Bluetooth som bluetooth, det borde fungera.
    Många tillverkare skriver endast mobiler de testat med så att de kan garantera att det fungerar till 100%.
    Jag menar, det är ju android på G2 liksom på S4 och mjukvaran du ska använda fungerar antagligen på G2 liksom de flesta andra mobiler.
    Så jag ser inget hinder för att det inte kommer att fungera.
     
  3. pata88

    pata88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du har nog rätt. Verkar vara nya pulsmätare med nya Bluetooth 4.0 som det finns problem.

    Hittade den här informationen:
    "Precis som att det finns olika profiler, eller lägen om du så vill, för filöverföring, headset och liknande i "vanlig" bluetooth så har Bluetooth SIG tagit fram olika profiler för sensorer för bluetooth smart (vilket är huvuddelen i Bluetooth 4.0). Det handlar om alla typer av strömsnåla sensorer, från en termometer till egentligen vad som helst och just träningssensorer (puls, steg, kadens och så vidare) har faktiskt en speciell avdelning bland Bluetooth 4.0-profilerna.
    Utan att riktigt kunna alla ingående detaljer så ska Android mer eller mindre sakna stöd för alla typer av strömsnål kommunikation över bluetooth och historiskt ska just bluetooth ha varit något av en akilleshäl för Android då Google inte ska ha lagt in en korrekt eller fullständig bluetooth stack i koden för Android.

    Åtminstone Samsung ska i sina toppmodeller (från S3 och framåt) ha åtgärdat det problemet själva (vilket gör att Fitbit One/Zip kan synkas direkt med de telefonerna, men ingen annan Android med bluetooth 4.0). Just på grund av att stödet för bluetooth 4.0 inte finns från Googles håll gör det också att många tillverkare hoppar över att ens försöka stödja Android i dagsläget. Både när det gäller pulsmätare som Wahoos/4iiiis och andra typer av sensorer som Stöldskyddet Hipkey, "var fasen är fjärrkontrollen"-puckarna från Stick 'n find eller allehanda smarta klockor som exempelvis de från Cookoo, Garmin eller Casio som finns.

    Har ingen aning om varför stödet saknas i Android, men det ska vara på gång (men har som sagt varit det sedan Iphone 4S fick stöd för det för snart två år sen). Något jag personligen tycker är riktigt trist för jag misstänker att bristen på stöd hos Android håller tillbaka många roliga sensorer, prylar och idéer inom det här området."


    Eftersom pulsmätare med Bluetooth 4.0 drar mycket mindre hade det nu varit bättre med en sådan pulsmätare men frågan är om det stöds av G2:an.
     
  4. mrt

    mrt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    När jag köpte en pulsmätare ville jag ha en utan en extra mojjäng att koppla in i telefonen och så ville jag ha Bluetooth smart, valet föll på H7:

    http://www.polar.com/sv/produkter/accessoarer/H7_pulssensor

    Den fungerar normalt inte på telefoner som har lägre Android än 4.3, jag har testat den på min LG G2 med stock och CM 10.2 och fick den inte att fungera.

    Idag fick jag min Xperia Tablet Z uppgraderad till Android 4.3 av Sony och där verkar pulsmätaren fungera, verkar dock inte vara så bra stöd i trackingapplikationerna, har testat Runkeeper, Endomondo och Mapmyrun och den enda som fungerar är Mapmyrun.

    Min förhoppning är att den skall fungera med min G2a när LG får ut uppgraderingen till Andorid 4.3 samt att Runkeeper snart släpper en version som stödjer den här.

    Om inte ser jag det som en väldigt bra anledning att gå tillbaka till iPhone igen, integration med externa saker som t.ex min pulsmätare och bil där ligger Äpplet långt före.
     
  5. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    När det gäller pulsmätning & springa så rekommenderar jag att köpa en hyfsad klocka med GPS & pulsmätning istället eftersom det finns så många prisvärda alternativ idag. Har själv sprungit med mobil & pulsband tidigare men skulle aldrig gå tillbaka till det idag.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  6. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har du någon att rekommendera, som helst inte kostar en förmögenhet?
     
  7. pata88

    pata88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Okej av vilken anledning gillar du inte det? Jag lyssnar ändå på musik från mobilen och gillar Endomondo och använder dess intervall funktion.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  8. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    I Android 4.3 ska stöd för Bluetooth 4.0 LE (Low Energy) finnas. Se http://developer.android.com/guide/topics/connectivity/bluetooth-le.html. Endomondo är på gång med stöd för Bluetooth 4.0 LE; i början på detta år ska det komma. Se https://getsatisfaction.com/endomondo/topics/polar_heart_rate_sensor.
     
  9. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vill man ha en enkel så är Garmin 210 eller Nike bra val. Tomtom Runner och Multisport är lite dyrare, fått bra kritik i tester. Polar har Rcx 3 och 5 i ungefär samma prisklass. Garmin 310 xt är klumpig men man får mycket för pengarna.

    Gillar inte behöva snegla på överarmen, mycket lättare att se på klockan och jag som har en dyrare variant, Garmin 910xt, har mycket fler visningsalternativ på klockan. Intervaller med 910xt är också riktigt bra med både ljud och vibration.
    Har man blivit van att springa med klocka så vill man inte gå tillbaka till mobil. Sen tycker jag verkligen om Garmins sida som man laddar upp till eftersom man får en riktigt bra överblick på träningspassen.
    Nog kan jag ännu ha med mobilen på löpturen men då som ren MP3-spelare.
     
  10. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag vill inte behöva snegla på varken mobil eller klocka, men det behöver jag inte heller tack vare röstcoachen i Endomondo.
     
  11. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag kollar ofta medeltempo, hur snabbt jag sprang intervallen och en massa andra saker så för mig räcker det inte alltid med att bara höra km-tiden. Sen att jag kan ändra vad jag ser på klockan beroende på om jag springer, cyklar el åker längd är superbra.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  12. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Endomondo talar om medeltempo. Under intervaller berättar den också hur långt kvar du har av intervallet, samt tempo på intervallet hittills.
     
  13. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Den talar inte om det exakt när jag vill ;-) På klockan så ser jag lätt & exakt när jag vill & precis det jag vill. Min 910XT har fyra informationsfält som ger mig tex sträcka, längd, puls & medeltempo när jag springer mina långpass & allt de ser man direkt man bara kollar en snabbis på klockan. Kör jag Intervaller så visar den annat & cyklar så byter jag vad jag vill se & då har man den på styret för en snabb överblick.

    De klarar ingen app jag testat & jag har testat många.
    Sen är som sagt Garmins sida på nätet riktigt bra.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
    Last edited: 4 jan 2014