[APP] Glosar - din personliga glostränare

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av JohnDaniel, 23 dec 2013.

  1. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Idag blev jag klar med min första app - Glosar.

    Glosar uppstod ur min gamla metod för att lära mig glosor. Jag brukade skriva mina glosor på små papper, med ordet på framsidan och översättningen på baksidan. Jag bar omkring massor av sådana kortlekar med översättningar, men det blev krångligt att hålla reda på dem och slets dessutom sönder av mina byxfickor.

    Så jag bestämde mig för att bygga en app för att ersätta korten. Glosar skulle bli ett lämpligt första projekt och programmeringsövning tyckte jag. Jag ville att den skulle kunna göra en enda enkel sak: att simulera ett kort med ett ord på ena sidan och en översättning på det andra. Sedan vidareutvecklade jag idén något och la till en funktion för att öva stavning.

    Glosar erbjuder än så länge bara väldigt grundläggande funktionalitet. Min plan är att skriva om Glosar och programmera in mer magi framtiden när jag får tid. Sync, Android Beam, och mera avancerade saker i allmänhet har jag i tankarna. Glosar kommer utvecklas vidare, är tanken.

    [​IMG] https://play.google.com/store/apps/details?id=com.johndaniel.glosar
    [​IMG]


    Lite om hur glosar fungerar till er utvecklare:
    Glosar använder sig av SharedPreferences för att hålla koll på sina saker. Det finns en fil för vilka övningar som är lagrade som i sin tur pekar på olika filer med orden. Nu kanske du frågar "Varför i helvete skulle du skriva något sådant med SharedPreferences?!". Det var det enda jag kände till när jag börja programmera för android. Jag visste att det fanns aktiviteter och något man kunde lagra data med: SharedPreferences. Det har begränsat funktionaliteten. Men som sagt, någon dag ska jag skriva om glosar från grunden och istället använda MySQL för lagring av glosor.

    Nämnde jag att Glosar är open source? Kolla in dess Github!
    https://github.com/JohnTheDaniel/glosar
     
    Last edited: 23 dec 2013
    Crozz gillar detta.
  2. Crozz

    Crozz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Precis en sådan här app har jag letat efter! Jag gick själv i tankarna om något liknande skulle bli mitt första projekt inom Android p.g.a det dåliga utbudet.

    Det ser bra ut, fortsätt så!
     
    JohnDaniel gillar detta.
  3. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kopiera/forka källkoden om du känner för det! Det hade varit skitkul att skriva Glosar med lite fler om du skulle känna för det, och jag kan ge en guide om hur appen fungerar.

    Tack så jättemycket!