Fråga: Varför har min budget Xolo Q700 bättre betraktningsvinklar än min G2a?

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av lono, 7 jan 2014.

  1. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Varit riktigt nöjd med skärmen på min G2a(bara haft den några dagar dock) men blev lite förvånad i morses när jag surfade på den medans den låg på bordet och märkte att betraktningsvinkeln(när man ej har mobilskärmen rakt framför en utan lite vinkel) var rätt kass. Min förra riktiga lur var en S2, men den har ju amoled och outstanding betraktningsvinklar. Men även min Xolo Q700 som jag plockat upp för en spottstyver i Indien har bättre betraktningsvinklar när man lägger luren på bordet och kollar en film eller något, än min G2a.

    Någon mer som upplevt att G2 skärmen är dålig på detta? Och någn som vet varför(vad för sorts skärmar har dåliga betraktningsvinklar?)?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    lcd har sämre betraktninsvinklar än amoled... men på g2 tycker jag inte det är något problem direkt 45 graders vinkel är ju inget som helst problem att se på tex. Brukar ha min lite vid sidan om mig på jobbet och smygkika på min kalenderreminders när det plingar till. 60% ljusstyrka och jag har aldrig inte kunnat läsa vad som står så så himla dålig är den väl inte?

    Kanske under starkt ljus dock men det är väl de flesta ;)
     
  3. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Medveten om att AMOLED har bättre betraktningsvinklar men var förvånad över att min billiga Xolo hade så mkt bättre bild på snedden.
    Googlade och det är tydligen en LCD IPS(ips säger mig ej så mkt).

    Kör på 50%, och kökslampan var på, och man kunde fortfarande se filmen, men hade på exakt samma film på den billiga budgetluren, och den behöll betraktningsvinkeln mkt bättre.
     
  4. busteroid

    busteroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Testa z1:an så ska du få dålig betraktningsvinkel :)

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  5. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Detta var något jag la märke till vid första start. Trodde det var något fel på min telefon.
    Och har man 100% ljusstyrka känns det som att det är en ljusstråle från skärmen.
     
  6. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Det skiljer ju i betraktningsviknlar från displaypanel till displaypanelpanel. Tex. så tycker de flesta att betraktningsvinklarna på Nexus 5:an är bättre än på G2:an, men då är panelen på N5 sämre på allt annat istället. Och som nämnt tidigare är betraktningsvinklarna på Z1 ännu sämre.

    Så priset på en lur garanterar inte att den är bäst på allt när det gäller paneler. Ibland kan man hitta att nån budgetlur är bättre på visa grejer.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Väldigt stora skillnader på olika paneler. Det finns olika typer av IPS paneler och de har alla olika egenskaper (svärta, betraktningsvinklar, färger etc). Dock har faktiskt G2 väldigt goda betraktningsvinklar för att vara en LCD även om den inte matchar en Amoled.
     
  8. klasa

    klasa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan tänka mig att det finns många kompromisser man får göra när man sätter ihop en telefon och en väldigt hög betraktningsvinkel är nog inte högprioriterat jämfört med kvalitet rakt fram, energiåtgång mm.