Varför vet folk inte vad som är bäst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ftangstrom, 5 jan 2014.

  1. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    En annan viktig faktor som delvis hör till marknadsföring är ju utbudet av tillbehör och där ligger ju Apple utan tvekan i framkant. Ifall Google skulle få tummen ur och öppna upp för streaming av media till chromecast någon gång på samma sätt som Apple tv skulle det vara ett steg på vägen.


    Tack för ditt bidrag i diskussionen.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
    ftangstrom gillar detta.
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    De flesta jag känner som inte är speciellt duktiga kör på det dom hade innan. Är ni för unga för att minnas krigen mellan Nokia och SonyEricsson (walkman-tiden) eller även innan det??

    Att man väljer Apples iPhone är väl ytterst enkelt att förstå?
    1. Alla vet hur dom funkar, och det är enkelt. punkt
    2. Det finns tillbehör, allt mellan 7kr på ebay till snordyra och därmed exklusiva saker
    3. Reklam. Apple är kungar där

    Vi tar några exempel från min egen verklighet.

    1. Ringde till 3 och ville ha en surfplatta. Fråga först om iPad mini Retina. Sen frågade jag om Nexus 7 2013 och svaret jag fick var "du, man kan inte ens jämföra dom, nexus är en leksak i jämförelse"

    2. Köpte en nexus 7 2012 och letade tillbehör. Fanns inget som höll ens måttlig kvalitet. Tror ni att det finns, så har ni inte provat Apples egna tillbehör. Just detta med tillhör var exakt samma sak med LG G2 och HTC One SV och kanske alla andra också....

    nej, jag säger inte att man ska välja Apple, men jag säger däremot, det är väldigt enkelt för gemene man att göra just det.

    Själv har jag provat det mesta som finns inom denna värld. Hatar verkligen trångsynta personer som inte har provat själva utan bara snackar skit
     
  3. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Många vettiga svar, vilket uppskattas och de tackar jag för. Några mindre vettiga men så är det alltid.

    Folk är fega håller jag med om. Man vågar inte satsa 5000 kr på något man inte vet är bra. Eftersom man inte tar reda på det heller pga ointresse så är det ju iPhone och Samsung som går mest.

    Och diskussion om Apple vs Google får vara i en annan tråd. Jag gillar iPhone så ingen tror något annat men vill inte ha en pga liten skärm och låst gränssnitt. Väntar tills de släpper en större så kanske den blir ett alternativ.

    Att någon säger att Nexus 7 är en leksak i jämförelse med Ipad mini är verkligen okunskap. Synd att 3 anställer vem som helst. Fast det är rätt genomgående för många operatörer. Känns som att 1 av 5 faktiskt är intresserade och kan mer än vad de lär sig på butikens utbildning.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  4. Gotesjo

    Gotesjo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag respekterar och förstår dom som köper en iPhone då man får göra sina egna val i livet.
    Men jag blir lite irriterad när man har köpt en grym lur som är sjukt bra, men ändå kommer det dom som kollar lite snett på en och säger lite kaxigt:
    -hade du inge råd med en iPhone.
    Eller dom som jämför deras gamla LG mobil med min nya G2 och förstår inte att jag kan vara så dum som köper en LG.


    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  5. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Vi brukar skämta med en kollega som har iphone. Dock hjärtligt.
     
    Sweden2 och Gotesjo gillar detta.
  6. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Först så svarade du på sin egen fråga i posten och allt handlar om marknadsföring som syns mest.
    Sen så kretsar inte livet på en enda smartphone, det finns mycket annat viktigare än ta reda på vilken smartphone är bäst och är bästa köpet.

    Hur många vet om Meizu, OPPO Find 7, Vivo Xplay 3S, Xiaomi, Gionee Elife E7?
    Alla dessa har imponerande hårdvara som också finns i de mera kända märken som Apple, Samsung, LG, HTC, Sony och till mycket lägre priser.

    Var är marknadsföringen och tillgängligheten här i Sverige? Hur många är villiga att gå den krångliga vägen och beställa den hos utländska butiker som skickar till Sverige?
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vilka fantastiska tillbehör är det som bara finns hos Apple? En kollega köpte en iPhone 5C och det officiella skalet (det med en massa hål i) och det var helt värdelöst, det sitter för långt in på skärmen så skalet skriver egna tecken på touchskärmen så han fick ta bort det. Sämre skit än vad man kan få för 10 kr med frakt på ebay.

    金立 (Gionee) skulle jag inte köpa även fast jag känner till dom, typiskt budgetmärke utan särskilt bra priser.
     
  8. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Vet inte om det nämnts i tråden, men både Apple och Samsung är bra på att nå ut på företagsmarknaden, vilket är fantastiskt viktigt. Lätt att tro att konsumentmarknaden står för all försäljning när man bombarderas med Elgigantenreklam...

    Och som sagt, marknadsföring är allt. Samsung plöjer ner fler miljarder i reklam än FoU.



    Sent a long time ago from a Galaxy S2 far, far away...
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Håller med. På något sätt så favoriseras Apple till den milda grad att de faktiskt i stort sett få mycket gratis hjälp av media, operatörer inom film o s v. Apple lägger i stort sett endast pengar på att göra reklam för sin egna planhalva USA, men i Sverige ser vi t ex ingen reklam gjort utav Apple förutom möjligen utlagd sådan på deras hemsida eller youtube. Den mesta görs av andra företag. Detta sker inte i lika omfattning utav andra tillverkare, inte ens Samsung. Samsung betalar mest av alla tillverkare för sin reklam, och Apple betalar nästan ingenting. Jag skulle vilja säga att det nästan gått åt fel håll och har skapat en sned konkurrensfördel för apple. Sedan är det ju en smart strategi helt klart, men det borde finnas en lag att man inte skall göra som man gör nu. Samsung lyckas i stort sett för att de har råd att köpa den mängd reklam som krävs för att komma förbi all applefavoriserande reklam. Sony ar lyckats och Nokia har lyckats relativt bra här också, men har inte riktigt samma pengar för att bryta igenom. NOkia har visserligen Microsoft bakom sig och har bättrat sig ordentligt.

    Detta med att det finns mer tillbehör till Apple, är ju också bara en myt. Sanningen är även här att företagen hellre satsar på Apple (och nu även Samsung då) och de gömmer därför hellre tillbehören till Sony, HTC och andra tillverkare bakom disk ute på lagret. Sanningen är att det finns väldigt mycket tillbehör för för t ex Sony men som då aldrig finns i den normala handeln, utan man måste köpa på konstiga ställen. Det är som sagt omöjligt att köpa ladddockor (förutom kanske de första månaderna) för Xperia V exempelvis. Men inga problem att finna till Apple och Samsung. Fankens, egentligen borde man starta en butik som säljer tillbehör och som gör det till sin grej till alla mobiler.

    En andra myt är ju detta med hur svårt det är att lära sig använda Android. MIn bror brukar säga att Apple är för den som inte vill pilla i sina lurar, utan bara vill att allt skall funka och hävdar då med andra ord att inget funkar i android utan att man pillar i den först. Han säger att man måste vara intresserad och tekniskt intresserad för att använda android. Jag skulle och kan helt klart säga att detta är en av de tråkigaste myter som finns. Ungefär samma sak som när mobiloperatören 3 slog upp sina portar och de första 2-3 åren fick så mycket kritik, att de än idag (helt utan egentlig orsak) försöker vända på ett skamfilat rykte. 3 har i stort sett lyckats vända på detta genom sitt mobila bredband, men inte ännu, då Tre fortfarande har många kritiska kunder. Och det mycket oförtjänt skulle jag vilja säga. Samma sak är det med Android. Ja, android var möjligen då iPhone kom just på det viset som min bror säger "svår" men har inte sedan Gingerbread varit på detta vis. Min bror säger, jag gör så för när jag kör i gång mobilen. Jag säger att jag gör precis på liknande sätt. Och han vill ändå inte tro en. haha. Så Android har mycket stor väg kvar att gå för att få bort sitt skamfilande rykte att vara svår.

    Sedan är Windows Phone, Android och iOS helt klart riktigt bra operativsystem allihopa och deras mobiler. De som finner sig någonstans, skall vara nöjda. Men man skall inte låta någon som favorisera iOS visa upp en lur med Android eller Windows, å tvärt om. hehe
     
    Last edited: 9 jan 2014
    Sweden2 och ftangstrom gillar detta.
  11. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    2009 lade apple 500 miljoner dollar på reklam. 2012 hade de dubblat det till 1 miljard dollar.

    samsung lade 4 miljarder dollar 2012.
    2013 14miljarder dollar!!
    Otroliga pengar, även om samsung har ett väldigt brett produktsortiment.
     
  12. Drkosmos

    Drkosmos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skulle vilja påstå att det beror på att folk idag är "dumma".
    Och med dumma menar jag att det är väldigt få som orkar bry sig utan de ta det som alla andra har. För har många det så måste det vara bra eller hur ?
    Men så är fallet om man kollar på hur folk reagerade på NSA avslöjandet. Folk idag är väldigt naiva och tror alltid det bästa om allt och alla. Men "vi" som är mer tekniskt intresserade och lite pålästa om vad internet egentligen är och vad man kan göra med det och en dator har lite annan syn på saker och ting. Skulle till och med vilja påstå att ”vi” är lite mer kritiskt tänkande.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det finns många tekniskt insatta personer som kör Appleprodukter. Jag själv har t.ex. en Macbook är. Jag är väl medveten om vad som finns i övrigt, men jag ansåg att den passade mig bäst. Har inte ångrat mig en sekund. Kommer aldrig att gå tillbaka till Windows.

    Så att enbart förklara Apples populäritet med okunskap är att göra det alldeles för lätt för sig. De gör grymt bra produkter som tilltalar väldigt många.
     
  14. Drkosmos

    Drkosmos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Håller med dig att Apples produkter är väldigt bra.
    Fördelen som jag ser med Apple är att hårdvara och mjukvara är väldigt väl byggda för varandra och har man en Apple produkt och köper en annan så vet man att sakerna funkar ihop man behöver inte ens fundera på det.

    Men min personliga erfarenhet av Apple är att jag känner mig instängd, jag kan inte göra det jag vill med min hårdvara/mjukvara som jag har köpt.
     
  15. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Tror folk alltid vart "dumma" isåfall. Var nog samma för 10 år sedan. Sen är "Vi" bara smarta inom detta område. Jag personligen tillhör de dumma när det kommer till andra saker precis som sagt tidigare i tråden. :)

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Handlar ju om ganska standard mänsklig psykologi att man vill ha samma sak som grannen. Handlar inget om smarthet. Sedan har vi de som bara vill ha något som fungerar. De som är mer kritisk tänkande i just den delen.

    Apple har ju varit sjukt bra att skapa sitt märke och hur man kopplar tex vita hörlurar till lyx och iPod/iphone.
    De har extrem kontroll över hela processen och produkten som kan få folk att känna sig instängda. Men fy fan vad jag gillar min macbook pro. Gillar dock inte den instängda känslan med iphone.

    Samsung har ju varit ganska duktiga att i folkmun dirkete bli kopplade till Android. När jag har snackat med vanligt folk är det ofta bara samsung de vet när man säger android. Trots att fler gör androidtelefoner och samsung nästan gör allt mellan himmel och jord. Satan vilka fickor de har när det gäller reklam.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Då har du knappast provat en Mac. Ios är tveklöst mindre flexibelt än android. Det håller jag med om.

    Men OSX är verkligen inte låst. Där kan vi snacka om okunskap på riktigt. Du kan göra minst lika mycket som i windows och om man dessutom lär sig lite terminalkommandon finns nästan oändliga möjligheter.

    Jag skulle säga att windows är mer instängt. Det är t.ex. många kataloger du inte kan ändra något i utan hack. Så är det inte i OSX.
     
  18. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Mac/Osx är ett bra bygge på freebsd. Förutom all stängd kod de trycker in o vägrar uppdatera i tid när ett säkerhetshål upptäcks. 6 månader är inte ok..
    T.o.m microsoft är bättre numera. Speciellt eftersom Apple själva påpekar att det är så bra o vaggar in folk i en falsk trygghet.
     
  19. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    För några år sedan hade jag en mac pro där jag körde 10.5, sedan blev det 10.6 och vidare och vidare.
    Köpte den mest för att se vad fan det är Apple-sekten snackar om hela tiden. Plockade sönder den i småbitar och satte ihop den. Slängde även i lion innan jag sålde den.
    Hela tiden försöker apple låsa in slutanvändaren så att denne inte får åtkomst till delar utav filsystemet.
    Tex ville apple sedan en tid förhindra att piratkopierade program körs på deras plattform, precis när det här började fanns det inte många som kunde kringgå det och det blev att köra windows 7 i vmware workstation eller via bootcamp och installera sina piratkopierade program innan diverse DIY lösningar dök upp på forum runt om i världen.

    Som sagt ovan, självklart dyker det upp nya lösningar för hur man kringår deras spärrar och metoder som från början skulle förhindra att tex en sådan här sak sker. Windows är instängt. Nej.
    Apple låste in sig i städskrubben. Att jag inte får ha kontroll över mitt system är förbaskat lågt.
    Och alla dessa knep för att förhindra att en gammal maskin inte ska kunna köra deras nyaste operativsystem fastän hårdvaran utan vidare klarar av detta. För att få kunden att kassera sin hårdvara och spendera ytterligare 20k+ på en applemaskin. Nej tack. Låt mig göra vad jag vill med mitt operativsystem.

    Vill du skaffa dig djupa kunskaper kan du installera ett linux och leka med fem, sex terminaler samtidigt.
     
  20. Atmos

    Atmos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Har själv kört med iPhone & mac förut. Gick över till samsung galaxy 2 först och nu sen har jag avverkat ett gäng till samsung, sitter för närvarande med en Note 3.

    Gjorde även mig av med macen för att återgå till PC, det ångrar jag djupt! Windows är ett jävla skitsystem jämfört med macens os.

    Annars så tycker jag att iPhone har hållit en hög kvalité, nu hade jag bara iPhone upp till 4s modellen. Övriga har jag inte någon koll på. Har haft lite eller inget strul. Har haft betydligt mer strul med mina androider faktiskt.

    Folk köper det dom hör ska vara bra genom exempelvis bekanta & vänner. Sen är det nog många ggr en slump vilken lur "normal användaren" köper..

    Själv har jag provat mig fram, jag gillar Android I mobilen och Mac som dator.

    Skickat från min SM-N9005