Dual SIM-kort adapter

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 12 feb 2013.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja just det p-son, adaptern ligger i kläm mellan SIM kortet och korthållaren, så det enda som håller det hela på plats är friktionskraften, och den är ju ganska begränsad, så vaför skulle man vilja dra den ut? En annan fråga, kör du Android 4.3? I såfall, märkte du någon skillnad alls efter uppgraderingen? Min hadde lite problem med att hitta SIM kortet efter ombyte från SIM 1 till SIM 2 eller omvänd, jag måtte restarta luren. Nu ser det ut att det har fixat seg av någon anledning.
     
  2. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    779
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    vad jag menar är självklart att jag inte ska dra ut den men jag vill bara poängtera att sim kortet är inte fast! Ni verka inte vill lyssna vad jag säger.

    geobjork:
    "Gör så här, som jag beskrivit et par gångar tidigare, tryck inn kortet till det klickar, sätt inn batteriet, INTE dra eller tryck på kortet, INTE röra det alls, sätt dit baklocket och starta telefonen"

    Det är det jag har gjort hela tiden. Om det hade funkat så hade jag inte forskat vidare och kommit fram till att mitt simkort är inte I låst läge.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jodå, jag lyssnar till vad du säger, men det är omöjligt att komma vidare när du inte vil svara på frågan om DU FÅR UPP DualSim APPEN I APPDRAWERN NÄR ADAPTERN ÄR IKOPPLAT? Det är isåfall en indikation på om SIM kortet ligger rätt och att telefonen har kontakt med adapern. Det är ikonet med röd ring rundt på bilden jag la ut, https://www.dropbox.com/s/76gqrm9g71...20draweren.png Jag tror du missförstår det med låsningen lite, den har inget med SIM kortets funktion att göra, den skall enbart se till att SIM kortet ligger i rätt possition. Om du inte är villig att svara på om du får upp appen så kan inte jag rådgiva deg vidare.
     
  4. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    779
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Nej, fick fram dual sim ikonen bara 1 gång. Sen har jag försökt många ggr utan att få fram den och telefonen säger att typ varje gång sim kort saknas trots simkortet klickar och att adaptern ligger under.
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det enda jag kan komma på i ditt fall är att du igjen har fel adapter. Orsaken till att jag säger det är att då jag hadde fel adapter, till iPhone 5, så fick jag också upp appen en gång, sen inget mera. Ett problem är att MagicSim inte har ID nr. på sina adapter så det är omöjligt att säga med säkerhet vad man har för adapter. Det enda jag kan råda deg till är att kontakta MagicSim på den mailadressen jag gav deg tidigare, och fråga, om det var MagicSim du beställde från(?). Prova att koppla till adaptern utan SIM 2 kortet i och se om du då får upp appen. Jag har ingen tro på att SIM kortet inte ligger i riktig possition då det har relativt stor yta för kontakterna att träffa rätt, och det skulle synas om det var så mycket ur possition. Så länge du inte har appen så har inte telefonen kontakt med adaptern.
     
  6. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    779
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    Jag vet inte vad som är fel men MAGICSIM ska skicka mig en ny nu (Förhoppningsviss imorgon).
     
  7. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör 4.3 (OBS !! S4:a GT-I9505)

    Har inte märkt någon skillnad från 4.2

    Något som dock är lite störigt är att:
    jag måste låsa ner nätet till 3G varje gång jag switchat kort med magicsim-programmet.(Dålig täckning på 4G gör att jag missar en massa samtal på jobb)
    Telefonen ändrar själv till "bästa" när den hittat nytt simkort...
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ok, du uppgraderade från 4.2, jag gick från 4.1.2 till 4.3, jag vet inte om det gör någon skillnad. Jag skulle tro att funktion av DualSim skulle vara samma i S4 och Note 2.

    Jag har inget 4G abonnemang så ditt 3G/4G problem har jag inte upplevd, min telefon är inställd på 3G, men, är båda dina SIM kort 4G kompatibla?

    Pr. idag använder jag inte min DualSim adapter pga det funkar inte med Fogg. Jag har Fogg i Note 2’an, sen köpte jag en LG E455 som tar hand om mina DualSim behov. Sen har jag beställt ett Wifog kort som jag är mycket spänt på om det funkar med DualSim. Har du någon erfarenhet med Wifog/DualSim?
     
  9. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Yepp, har för mig att det var 4.2 min S4 levererades med...
    Men jag kan ha gjort en uppgrad från 4.1.2 innan det med, minnet du vet, dåligt med ram-minne i skallen :cool:

    Har 2 st Telia abonemang med 4G.

    Inte provat några andra abb.
    Fungerade dock klanderfritt med mina gamla 3G-Kort (samma abb) i min gamla HTC Desire S & Annan Dual-Sim. (körde 2 år typ)
    Samma adapter hade jag innan dess i min Nokia X6 med.
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Men vad uppgav du som orsak när MagicSim sa seg villiga att skicka ny adapter? Bra du får ny, skall bli interessant att se hur det går.


    Ser på nätet att det är många som har liknande problem pga dårlig täckning. Några hävdar att om man slår på ”Airplane Mode” i några sekunder så fixar det seg. Det sägs också att ”Roaming” skall vara ibockad hela tiden, (då måste man komma ihåg att avbocka om man reser utomlands). Jag har själv ”WCDMA only”, men jag har inte 4G abonnemang.
     
  11. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    779
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Kan bekräfta att det funkar med Wifog för att I mitt första försöket så hade jag comviq som sim1 och wifog som sim2. Jag ville testa wifog därför när jag fick igång min telefon så switchade jag direct till sim2 alltså wifog och den fungerade fel fri, sen ville jag testa comviq då fick jag problem. Dual sim hittade inte Comviq nät så jag startade om men samma sak. Det var här jag började försöka rätta till sim kortet (sim1) ut och in utan att telefonen hittar dual sim nån mer. MEN Wifog fungerade men jag vet inte varför comviq inte fick något nät.
     
    Last edited: 10 jan 2014
  12. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle vilja hårdställa telefonen till 3g, så att den inte väljer 4g per automatik var gångvjag byter sim.
    Det är skit drygt. ...

    Hittar ingen app som kan göra det heller tyvärr....

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Settigs>More networks>Mobile networks>Network mode>WCDMA only. Beklagar Engelska men mitt systemspråk är Engelska, vet ej vad det står på Svenska.
    Meddela gärna resultat då det är interessant.
     
    p-son gillar detta.
  14. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    testar detta, har bara kört på den ovanför, då växlar den över vid simkortsbyte.
    återkommer
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Här om dagen fick jag mitt Wifog SIM kort, och var något nyfiken på om det skulle funka med DualSim adaptern, Fogg funkade ju inte. Efter lite fram och tilbaks med aktiveringen så satt jag inn Wifog i SIM 1 och et Telia kontantkort i SIM 2. Detta funkar klockrent. Jag har nu obegränsat med surf + 2timmars telefon och 200 SMS pr. månad i SIM 1, och en hundring eller så i SIM 2 för att sända SMS utomlans, eller om jag förbrukar ringtiden på Wifog innan månaden är över. Perfekt använding av DualSim.
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Efter en tids användande av telefoner med två SIMkort har jag lust att dela med meg lite av mina erfarenheter. Nummer ett: Jag kommer aldrig att köpa en lur med bara en SIM hållare igen, även om det är omöjligt båda i Sverige och Europa att få tag på ett ”flaggskepp” med möjlighet för två SIM kort. Jag har i dag två stycken telefoner med helt olika möjligheter, och jag vil beskriva båda.

    Den första är en Samsung Note 2 N-7105 som jag satt inn en DualSim adapter från MagicSim, en relativt enkel procedure. Detta är den sämsta av två lösningar, dock fullt användbar.
    Man kan inte ha två SIMkort aktiva på en gång och det tar något längre tid att byta mellan korten, men lösningen är mycket användbar, och det är den enda möjligheten att få inn två SIM i de flesta lurar man kan köpa i Svrige. Några SIM-koncept, typ Fogg, funkar inte med adaptern.
    Jag har WIFOG i SIM-1, för surf, telefoni och SMS innom Sverige, och ett Telia kontantkort, i SIM-2, för att ringa/SMSa utanför Sverige, (Norge i mitt fall). Sen kör jag också med tethering av luren till datoren, på såvis har jag obegränsad kostnadsfri internet på datoren där det inte finns något annat alternativ. Funkar hur bra som hälst, men man måste vara innom 3’s täckningsområde.

    Den andra telefonen är en LG Optimus L5 ll Dual SIM. Rent funktionellt är detta en bättre lösning, men luren är i den lägre ändan av specifikatoner, dock fullt användbar till mitt bruk. Här kan man ha två SIM aktiva på en gång, bara en knapptryckning för att byta mellan korten och alla SIM-koncept jag har testat har funkat med en gång. Detta är min ”huvudtelefon” som jag har med meg på stan, dette mycket på grund av den händiga storleken. (Note 2’an är stoor!)
    I SIM-1 har jag mitt Telia 49 kr./månad ”Prata På” SIM för vanlig samtal, 29 öre/min och SMS, 29 öre/stk. I SIM-2 har jag Fogg för kostnadsfri Internet surfing och teathering till datorn. Ocksä här är det 3’s nätverk som gäller.

    Jag har inga billiga surfmöjligheter utomlands, (behövs inte i mitt fall) men det finns några alternativ som kan kombineras med två SIMkort lurar.

    Det hela är ett grovt ”overkill” av mina behov, men jag tycker det är roligt att experimentera, och tro meg, det har gått åt några timmar att ha det roligt med detta. Man kan mixa och trixa med olika lösningar och hitta de billigaste alternativen till ens eget behov. T.ex. är Fogg och WIFOGG kostnadsfria, men båda har ett par begränsningar som man kan lösa med att ha ett kontantkort eller ett abonnemang i tillägg. Man kan köra med två olika nummer i samma lur, t.ex. jobb/privat. Man kan ha kort från olika länder om man reser mycet, etc.etc. Jag fattar INTE varför det skall vara så svårt att hitta DualSim lurar i Europa.
    Kineser och Indier är smartare än som så, dock är det långt till deras återförsåljare, och man är osäker på om deras lurar funkar här om man beställer från dom.

    (Eventuella skriv/gramatikfel rapporteras till Utbildningsminister Jan Björklund).
     
    Mikael8.0 gillar detta.
  17. p-son

    p-son Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med dig.
    Kört med dualsim adapter i flera år
    Privat plus jobbnummer.

    Finns ju cloner på t.ex. S4 med dubbla kortplatser hag jag sett på tuben....
    Att dom inte släpper sådana på riktigg!

    // Andreas/P-son
    using Tapatalk 2
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Om man går inn på Kinabutikarna på nätet så finns det alla möjliga varianter av DualSim telefoner, båda kända och okända märken. Bra priser är det också, men jag har inte en susning om dessa vil funka i Sverige/Europa. Någon som har provat? Jag undrar också om de lurar som som säljs under namnet Samsung eller LG är gjorda av Samsung och LG?
     
  19. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Hallå!
    Jag fick hem en Magicsim adapter i dag, men jag får det inte att fungera!
    Nån som har nåt tips?

    Den verkar hitta båda korten då jag får slå pinkoden på det första kortet vi start av telefonen
    Jag kan sen byta kort via den nya menyn, och då får jag slå pinkod igen, denna gång är det koden på kort två som gäller.
    Så det verkar ju fungera!

    Men, jag får ingen signal! Bara ett rött kryss, ser precis ut som när man inte har nån täckning alls.
    Vad beror detta på?
     
  20. XenapZ

    XenapZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick nyss en S4a av jobbet och känner att det är lite jobbigt att gå runt med 2 telefoner men vill ju samtidigt kunna ta emot samtal på båda numren och då verkar ju SocBlue vara enda lösningen vilket lite tar bort poängen med att inte släpa med två enheter.

    Finns det verkligen inget skal man kan köpa med samma funktionalitet?