Chrome - Webbläsaren för Svenssons?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hund, 9 jan 2014.

  1. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag använder Chrome på telefonen och är mycket nöjd med den där. Jag har aldrig kunnat använda den på datorn pga hur den renderar text, detta är dock löst nu (Länk). Så jag har senaste två dagarna testat Chrome på allvar och jag måste säga att jag är väldigt besviken.

    Visst, den är märkbart snabbare och den har lite funktioner som jag gillar. Jag kan leva med att utseendet är lite opolerat och fult.

    Det stora problemet är dock minnesanvändningen! Minnesanvändningen är ett skämt.. Den äter mellan 2-3GB RAM och jag gör ingenting speciellt. Jag brukar ligga på drygt 1-1,5GB med Firefox. Men Chrome äter upp till 3GB och där börjar mina 8GB sina (Windows klagar på dåligt med minne och vill stänga ner program) och då kraschar Chrome.

    Får man max ha 5 flikar öppen samtidigt eller? Varför måste den ha en enskild process för varje flik? Och om man nu måste det, då måste man se över hur den hanterar minnet för det är ju standard med +20 flikar samtidigt.

    Är Chrome så här värdelös eller? :P
     
  2. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    För svenssons - båda ja och nej skulle jag säga. Använder den på datorn just för att den är snabb men visst fan är den hungrig på RAM. Firefox är mycket bättre på den sidan men stör mig på ett par saker såsom tiden vis uppstart och hur den hanterar sökningar.

    På mobilen brukar det oftast bli standardwebbläsaren så länge det inte är Chrome. Har inte testat på min One men på mina tidigare enheter var den bedrövligt långsam (gick inte att använda-långsam).
     
  3. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag använder inte Chrome. (I sällsynta fall, när vissa system inte stödjer firefox så bra, webgränssnitt). Helt enkelt för att allt jag söker på i addressfältet sparas remote. Jag förstår, googles produkt de gör vad fan de vill, men jag gillar inte att saker och ting sparas. Jag kör helt enkelt firefox, och firefox var tyvärr ganska seg i min galaxy nexus, men stock browser fungerade faktiskt bra, nu på min S4+ så flyter firefox på fint, och jag ska börja övergå från chrome till firefox i mobilen.

    Men jag ser att många, många använder chrome för att "den går så snabbt"...
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    HundHund;, vad är du för tjomme med så många flikar öppna? Hört talas om bokmärken ;-)?

    Skämt åsido har jag mängder med flikar igång när jag surfar. Undrar dock lite vad du menar kring utseendet. Firefox i Ubuntu stock är ju gräsligt. Istället kan du få lilla blåa chrome som är litet och en fröjd för ögat.

    Med win7 tycker jag inte Firefox är snyggt alls. Om man bortser från hur IE hanterar flikar vs fönster och ologiskt bokmärkshantering så är det ändå ganska snyggt. Får nästan säga att ie blir snyggast och sedan chrome och sist Firefox. (IE 11)

    Till osx är chrome litet och sjukt praktiskt och snyggt. Safari är väl i par med snygghet enligt mig och Firefox känns och ser alldeles för tungtstyrt ut.

    Tungtstyrt är en dedignkänsla för osx och win7.

    Chrome tycker jag bara kan snaska minne om man surfar på youtube.
    Tror inte man ska underskatta designen. Webbläsare är ju något man använder väldigt mycket och nästan alltid har framme. Så ser det litet och nätt ut är det möjligt att användaren tycker att den är snabb.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  5. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Kör med Chrome på datorn, i mobilen använder jag Naked Browser, men även Chrome i vissa fall, typ skicka en sida från datorn och den dyker upp på mobilen direkt.

    Gillar den pga att den är så snabb.

    Firefox är också nice, och jag har kört med Firefox ett bra tag förut, men den tar t.ex. extra tid att starta upp. ^^
     
  6. kenuswe

    kenuswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Använder Chrome på båda datorerna, surfplattan och mobilen, tycker det fungerar riktigt bra. Man sitter ju inte på 512 mb RAM-minne så det är okej att Chrome tar mycket minne. Fördelarna slår nackdelarna.


    For real? Använder de flesta över 20 flikar samtidigt. Jag har igång max 3-4 samtidigt.
     
  7. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Setat med chrome i någon timme nu, 3 flikar uppe och allt som allt drar det inte ens 250mb ram ._.
     
  8. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Upplever precis samma sak, speciellt på jobbet.. Chrome brukar käka mellan 4 och 5 gb. Börjar bli bra less. Tyvärr har jobbet ett eget certifikat (vet ej hur det fungerar...) så Firefox fungerar oerhört dåligt. Gnäller så inåt skogen pga dessa certifikat... Surt sa räven!

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  9. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Pröva Opera?
     
  10. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Har min chrome uppe nu med tre flikar. En är bildrika facebook, tar totalt 90mb RAM enligt aktivitetshanteraren.

    Jag skulle prova att ominstallera om jag var du :)
     
  11. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Jag brukar ha 25 till 30 flikar uppe på en Win 8 dator med 4 GB ram. Windows har aldrig klagat! Prova ominstallera :)

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  12. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
  13. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Har man verkligen behov av 20-30 flikar öppna på en gång? Jag brukar ha kanske 5-6 öppna samtidigt som mest, men till och med det är sällan och brukar mest hända när jag gör något i jobbets tecken. :) Blir det inte extremt rörigt med SÅ många flikar att rulla igenom?

    Jag antar att det är mycket som händer på dessa sidorna? Typ flash grejer osv för jag kommer inte ens upp på 1GB RAM när jag öppnar upp 20 random sidor jag har bland bokmärkena. Mycket reklam på sidorna kanske som orsakar den höga användningen?
     
  14. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Nej, det behöver man inte :P

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  15. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Kör du windows 8 eller 7?

    Upptäckte att chrome drar typ 1gb med w7 och 87mb med w8

    Kör alltså w7 på en annan dator jag har
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag har öppet mellan fem och 10 flikar och mitt Chrome har aldrig stött på problem på grund av för lite minne.

    Jag bytte till Chrome för ett bra tag sen och har aldrig saknat något ifrån FF som jag körde sen flertalet år tidigare.

    Snabbare, snyggare och snabbare. Och snabbare.
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Kör Chrome. Finns ingen webbläsare jag är så nöjd med (men som jag ibland också hatar). Har 9 tabbar uppe för närvarande och Chromes huvudprocess drar runt 90 MB medan alla bakgrundsprocesser drar en del de med, men det märks inte ens det minsta på mina 16 GB RAM :P
     
  18. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag föredrar faktiskt Firefox på datorn och naked browser på telefonen.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  19. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Vad man tycker är snyggt är ju självklart personligt, men jag tycker att Firefox på Ubuntu kan bli riktigt snyggt med bara några små ändringar.

    Jag använder en Ambiance-persona som får Firefox att smälta in bättre i gränssnittet, sedan har jag också tagit bort sökfältet och flyttat upp bokmärkesfältet brevid adressfältet så att Firefox blir mer minimalistiskt och diskret.

    [​IMG]

    Sedan om man gillar utseendet på Chrome bättre så finns det ju kompletta teman som ändrar firefox utseende helt, t.ex. till samma utseende som Chrome har.
     
  20. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det kanske inte är nödvändigt att ha massor med flikar öppna samtidigt, men jag tycker det är mycket enklare så än att göra massor med bokmärken.
    Vanligtvis har jag mellan 20 och 100 flikar öppna i Firefox och det fungerar utmärkt!