Fråga: QI laddare för Nexus 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av eXeem, 2 nov 2013.

  1. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Eftersom jag är hörselskadad så har jag svårt att hänga med och kolla på videos där de snackar och sånt..

    Tror du att du kan förklara för mig hur det funkar egentligen?
    Jag har Biltema-laddaren, testat 2 olika kablar. Båda blir att telefonen laddas via USB. Byter jag till Nexus-laddaren och blir telefonen laddad via AC... Det är fel på Biltema-laddar en? :what::confused:

    *Edit:
    Det var visst inte du som länkade till ngn video som jag skulle titta på. Förlåt. :)
    Inte lätt så här en fredagkväll.. :P
    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    Last edited: 10 jan 2014
  2. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    En fråga till er som har en Qi laddare. Lägger ni ner telefonen och tar upp den hela tiden nu? Sliter man inte lite extra på batteriet om man går ner till 90 procent och sen upp till 100 hela tiden? Visst är det inte famla batterier med minne men ändå.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  3. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Ska inte ha någon betydelse med dessa batterier, vad jag vet. Som jag har förstått det hela klarar såna här batterier ett visst antal laddningscykler (urladdning -> full laddning), och laddar man då innan nivån har sjunkt speciellt mycket så tar man bara en del av en sådan cykel. Urladdning till 50% och laddning till fullt igen är bara en halv cykel, osv. Så det bör inte spela någon roll vad nivån är på när man sätter telefonen på laddning.

    Dessutom mår såna här batterier som bäst när de är fulladdade och som sämst när de är urladdade (det sistnämnda ska man helst aldrig låta hända - och jag tror inte telefonen låter det hända heller, utan den stänger av sig innan dess).

    Fast nej, jag lägger inte telefonen på laddplattan så fort jag har använt den, utan vanligtvis bara över natten (om det inte skulle behövas laddning under dagen pga tungt användande). Egentligen ingen skillnad i laddningsmönstret för mig mot när jag använde en vanlig laddare, det är bara lite smidigare nu.
     
    Last edited: 12 jan 2014
    Pixlar gillar detta.
  4. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Men ska aldrig ha telefonen tills den dör av sig själv och se låta den ligga en längre period för då förstörs batteriet. Dör den av sig själv så ladda så fort du kan. Dock är en längre period flera veckor/månader så några timmar/dagar spelar ingen roll.

    Men tack för svaret. Bör ju vara lugnt eftersom när den när 100 avslutas den laddningscykeln.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  5. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Och ska man förvara batteriet en tid så bör det göras runt 50% kapacitet.

    Tapatalked
     
  6. Wallandroid

    Wallandroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    Last edited: 17 jan 2014
  7. froid

    froid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag ska ändra det inlägget...
    Den har en kraftig diod som blinkar blått, spelar ingen roll om man tejpar över, hela laddaren lyser!!! inga magneter men det är bara att lägga telefonen mitt på så laddar den perfekt.
    Köpte den är med http://dx.com/p/metrans-mwt03-super-mini-micro-usb-wireless-charger-transmitter-for-nokia-samsung-more-black-226778#.UtkDNtJDs-U
    Liten diod som man kan tejpa till hälften (eller helt om man vill) så är det acceptabelt. Inga magneter, laddar bra om den är mitt under telefonen.
     
  8. LentoMan

    LentoMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nokia 7 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 7 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Telefon 3:
    iPhone 7
    Jag fick min Google Nexus Wireless Charger igår, är mycket nöjd än så länge!
    Väldigt skönt att den låser Nexusen på plats med magneten också. Det tog bara en dag från det att jag beställde, Bazula skickade med en adapter från US till vanlig hederlig svensk kontakt då nätadaptern har USA kontakt. De verkar fortfarande finnas i lager när detta skrivs om någon skulle vara intresserad:

    http://www.bazula.se/Google-Nexus/T...xus-Wireless-Charger-for-Nexus-7-2nd-gen-.htm

    [YOUTUBE]Zvgz3CfISr0[/YOUTUBE]
     
    MrOrange gillar detta.
  9. MrOrange

    MrOrange Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  10. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Beställde en sån för några veckor sedan och fick hem den igår.
    Testade den med en 1,8 amps adapter och frugans n4 och märkte att laddaren verkade stänga av sig efter 10-20 minuter, enda sättet att få igång den var att dra ur kabeln o sätta i igen.

    Sen testade jag den med en 1,2 amps adapter och då stängde den inte av sig, men mobilen och laddplattan blev riktigt varma när jag tittade till dem efter en stund.
    Kollade temperaturen på batteriet och den låg på 48 eller 49 grader.

    Blir nog till att reklamera den här, verkar inte skonsam mot batteriet.
     
  11. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Den heter kanske "Hot!!! Black Qi Standard Wireless Charger" av en anledning. :P
     
    cogli0ne gillar detta.
  12. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Vilka bra alternativ finns det idag till Nexus 5? Vill köpa i en svensk internetbutik och komma undan så billigt så möjligt. Är det Noka DT-900 som gäller?
     
  13. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag är fortfarande svinnöjd med mina WCP-300. Ser nu att netonnet säljer dessa:

    http://www.netonnet.se/art/telefon/...ddning/lg-wcp-300wirelesscharger/198248.4515/

    Jag beställde mina från sydkorea (då de har samma kontakter som i Sverige), men det blir inte så mycket billigare (köpte 4 st, blev ca 420 kr styck med frakt och moms).

    Dessa säljs både med och utan AC-adapter, och det framgår inte hos netonnet om det faktiskt ingår. Jag hade dubbelkollat detta med dem innan jag hade beställt, för om det är utan, så är det klart mycket dyrare (utan kostar ca $30, med strax under $50 från sydkorea).
     
    Joiis gillar detta.
  14. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER



    Har upptäckt att laddaren bara överhettar batteriet på Nexus 4 och inte på Nexus 5.

    Med Nexus 5 fungerar den bra, använder den dagligen på jobbet och batteritemperaturen ligger runt 35-37 grader.
    Så jag behåller den:)
     
  15. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Schysst, tack. Adapter spelar ingen roll, har redan en hög som samlar damm. Får nog bli att slå till på en sån då.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  16. Skrutt

    Skrutt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har blivit lite intresserad av att köpa en QI laddare och har läst lite i denna tråd men blir egentligen bara mer förvirrad!?
    Kan någon svara mig på följande frågor?

    1. Hur lång tid tar det att ladda batteriet?
    2. När batteriet är fulladdat, slutar det ladda då?
    (Alltså om jag lägger den på laddning när jag går och lägger mig, har det dragit 5-10% när jag vaknar då?)
    3. Om svaret är ja på fråga 2. finns det laddare som underhållsladdar batteriet?
    Isf vilka?
    4. Vilken/vilka laddare är bäst? Skall man köpa den officiella Nexus laddaren eller fungerar LG laddaren på Netonnet för 500:- lika bra, eller rent utav någon billig kines laddare för 100-lappen? Skriv vilken du tror är bäst, motivera gärna :)

    Swedroid borde göra ett stort QI test, förvånande att dom inte har gjort det än.
    Det har ju trotts allt funnits ett tag nu :)
     
  17. sparwen

    sparwen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte en billig på ebay typ 60 kr, funkar perfekt och underhållsladdar.

    Tycker även den laddar ganska snabbt. Vad motiverar att köpa en dyrare?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  18. LentoMan

    LentoMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nokia 7 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 7 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Telefon 3:
    iPhone 7
    1. Lite längre än med vanlig sladd, någon skrev ca 3h och 30m från 4% till full, jämfört med 2h med sladd.

    2 och 3. Ja, den slutar ladda när den är full, eller går över till underhållsladdning om Qi är rätt implementerat i både mobil och laddare, annars skulle batteriet nog bli rätt så varmt... :o

    Vad jag har förstått är det mobilen som talar om för laddaren hur mycket mycket ström den behöver, så det gäller att laddaren lyssnar, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Qi_(inductive_power_standard)

    Värt att notera är att på Nexus 5 får man ingen notifieringston att trådlös laddning påbörjats när batteriet över ca 95%, :eek:, men den laddar givetvis ändå vilket man kan se på blixtsymbolen.

    4. Vill man vara säker på att laddaren inte pajar något eller laddar för mycket, så kanske det kan vara värt med en dyrare laddare av välkänt märke :money:. Google Nexus Wireless charger har en magnet i sig som låser fast mobilen i rätt läge, ingen risk att den glider av eller hamnar snett på laddaren, men det finns säkert andra laddare som har bra ställ för mobil och så också...
     
    Last edited: 13 feb 2014
  19. Skrutt

    Skrutt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  20. trassel

    trassel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER