Privatabonnemang på enskild firma

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bananfjong, 10 jan 2014.

  1. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Min mor har en enskild firma och ska nu teckna ett nytt abonnemang. Det jag undrar då är om det går att teckna ett privatabonnemang på firman utan problem?
    Har hört att det ska va skillnad på AB o enskild firma och att det inte ska vara några problem.
    Anledningen är att privatabonnemangen är billigare.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är du säker på att privatabonnemangen är billigare? Kanske till månadskostnad men företagsabonnemang är ju oftast mer prisvärda.

    Annars är det väl inte svårare än att teckna abonnemanget på henne sol privatperson. :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  3. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Nja privatabonnemangen passar mer för henne. T.ex 3 har 3Total 1GB + iPhone 5s för 448kr/mån som privatabonnemang o företagsabonnemanget 3Företag M 2GB + iPhone 5s för samma pris. Dock är det 10000 fria minuter o sms på 3Total och 2000 på 3Företag M.
    Hon använder inte surfen någonting utan bara samtal och sms.

    Hon vill teckna det på företaget dock :)
     
  4. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Vill hon bara ha samtal och sms + en iphone 5s blir väl ett Pottabonnemang med tillägstjänster ändå billigare? Har iofs inte koll på hur många samtal och sms som ingår i tilläggen.
     
  5. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Okej ja hon kollar mailen o så på mobilen, men använder inte surfen mer än så :) Så hon klarar sig nog gott på 0.5GB
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Glöm inte att undersöka övriga villkor också, om tillgänglighet etc. Ett företagsabonnemang kanske ger ersättning om telefonnätet inte fungerar ett par dagar? Sedan om det är värt det eller inte för ni bedöma själva förstås.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur mycket ringer hon då? Det finns ju ett företagsabonnemang där 0,5GB surf, 500minuter samt 500sms ingår. Med telefonen hamnar det på 398kr/månad. Sen kostar det 0,63 kr/min + 0,63 kr/samtal. SMS kostar 0,63kr/styck.

    500 minuter är ungefär 8,3 timmar - vilket faktiskt är ganska mycket i sig. Innan hon kommit upp i 448kr/månad igen så kan hon ringa ytterligare 79 minuter (öppningsavgiften ej medräknad här). Ni kan ju alltid kolla upp det.

    Men annars borde det inte vara några problem att teckna ett privatabonnemang på en enskild firma om ni besöker en 3Butik eller ringer in till 3.
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Man kan inte teckna privatabbonemang på företag. Vare sig på aktiebolag eller enskilda firmor. Min far har försökt göra detta ett flertal gånger utan framgång.

    Eftersom privatabbonemangen är billigare så har han istället skrivit det på sig själv och låter företaget betala honom i efterhand.
     
  9. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Dock är det då också en engångskostnad på 995kr för telefonen på det abonnemanget.

    Enligt Telias kundtjänst så var detta möjligt tydligen då den enskilda firman och ägaren som privatpersonen räknades som samma person eller vad det nu var dem sa.
     
  10. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Intressant eftersom den enskilda firman och mig privat är samma sak i princip. Samma personnummer som orgnummer.

    Hur gjorde din far egentligen?


    Man tecknar ett abonnemang privat, med sitt eget personnummer (och ser till att man har "obegränsat" med samtal och sms om man inte vill redovisa i efterhand). När du sedan får räkningen lägger du in den i företaget och drar av momsen.

    Telefonbolaget har absolut noll koll på detta, hur ska det kontrolleras?

    Om någon är sjukt intresserad i att få detta bekräftat till 100% (att det inte blir problem vid revision i så fall, det är det enda "problemet" om det ens existerar) så kan jag fråga min revisor på tisdag.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Telia kanske har andra regler. Han har haft Tre länge, men Tele2 tillät inte heller det.


    Det är så han gör. Men abbonemanget kan inte vara skrivet på företaget.

    Om du skriver ett privatabbonemang på dig själv och använder det i ditt företags verksamhet så gör du dig skyldig till avtalsbrott. Det står i avtalen för privatabbonemang att de inte får användas i kommersiellt syfte. Däremot är risken i princip obefintlig att någon upptäcker det. Som större företag bör man nog inte göra det däremot.
     
  12. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är klart att ett privat abonnemang inte kan vara skrivet på företaget men som enskild företagare så kan man inte skilja på det. Möjligtvis om man försöker att registrera abonnemanget med firmanamnet och inte med sitt eget namn.

    En enskild firma har sällan många anställda och jag tror inte att ett AB med några anställda jagar småpengar (även om jag inte tror att det någonsin kommer bli ett problem att dra av ett privat abonnemang i firman).


    Ang avtalsbrott så blir det i så fall ett halvt avtalsbrott eftersom det är tillåtet att använda abonnemanget privat vid maxtaxa? ;)


    Ska man följa varenda regel som är skriven så kan vi knappt gå utanför dörren. Min sodastream flaska kan jag inte ha i bilen, mobilen får jag inte använda utomhus på vintern etc.
     
    Last edited: 12 jan 2014
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Org. numret är ju samma som personnumret vid enskild firma. Men reggar du på företaget ska det ju abonnemanget vara skriver i firmans namn om man ska vara helt korrekt. Avtalsbrott är avtalsbrott. Du utnyttjar ju resurser i operatörens nät på ett otillåtet sätt om du använder abonnemanget i företaget även om det är ett fastprisabbonemang.

    Missförstå mig rätt. Jag drar mig inte heller. en sekund för att suga ut operatörerna lite extra om jag kan. Men i lagens mening så är det inte ok.
     
  14. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Men man regger inte på företaget, men reggar som privatperson.
    I min värld är det inte konstigt alls eftersom man får använda abonnemanget privat också. Om det är 90% privat eller 10% spelar skatteverket ingen roll (i mitt fall är det nog 60% jobb och 40% jobb).

    Dessutom är det inget krav på firmanamn vid enskild firma, det är helt frivilligt. Då heter firman mitt namn istället.

    Varför ska det i många fall vara dyrare för företag att teckna abonnemang? Allt handlar väl om vilka tjänster man vill ha och hur mycket man använder dem. Jag är inte intresserad i att få ersättning om mitt nät dör i några timmar, den energin lägger jag på annat.

    Oavsett, jag tror vi förstår varandra. :)
     
    Last edited: 12 jan 2014
  15. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Min mor har snackat med sin revisor nu och enligt henne ska det gå alldeles utmärkt att teckna privatabonnemang och skriva det på firman.
     
  16. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När jag startade AB förde jag över mitt privatabonemang till företaget. Det gick bra. Telia sa "att det inte var meningen" men sen hände inget mer utan jag hade det ända till jag skulle köpa ny mobil. Ångrar lite att jag inte behöll det, var urgammalt och hade billiga villkor.
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Rent revisionstekniskt är det inga problem. Det som händer är att operatörerna inte brukar tillåta att man skriver deras privatabbonemang på företag samt att det brukar stå i villkoren att dessa abonnemang inte får användas för kommersiell verksamhet.

    I praktiken kan man kanske lyckas teckna det på firman, men det är varken meningen eller tillåtet om rätt ska vara rätt :P