Kraftigt höjda priser sista åren?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av wmb, 22 sept 2013.

  1. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag betalar 149 kr i månaden för 100GB data hos Tre. Går att fixa 3Extra-Sim för 49 kr i månaden. Där jag ringer för 49 öre/minut och 49 öre/sms. Jag ringer så pass lite att jag inte ens ringer för 100 kr i månaden. Det kommer jag byta till när mitt 3Total 349 går ut.
     
  2. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Äntligen någon som förstått att Bredbandskollen osv inte är pålitliga för fem öre. Även om jag givetvis önskade att jag fick ut dom helt fantastiska hastigheterna som dom påstår att jag har. :D

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
     
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Du har nog hittat den överlägset bästa dealen för mobildata där, ja. Tur att det finns lösningar för så gott som alla behov.
     
    darkshippo gillar detta.
  4. jsg101

    jsg101 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Operatörerna ser sina intäkter sjunka och affärsmodellen där man tar betalt per min/samtal/sms är inte hållbart längre. Jag som bara kör data i princip. Ringer knappt, kör Whatsapp/imessage/fb och den gemensamma nämnaren är dataförbrukning.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det är så klart att priserna stigit sen 2012. Normalt sett brukar teknik bli billigare ju mer den sprids och ju mer etablerad den är. När det gäller just kommunikationsteknik hände det dock något i maj 2012 som inte har med teknisk utveckling att göra utan med politisk utveckling.

    Traditionellt sett har polisiär och annan underrättelseverksamhet alltid finansierats via skatter. Med FRA-lagen och datalagringsdirektivet ålades dock telekomoperatörerna att stå för den teknikkostnad som krävs för att avlyssna deras kunder. I slutändan blir det då naturligtvis kunderna som får betala extra för att bli avlyssnade.

    m v h Henrik
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ligger något i det du säger. Helt klart. Operatörerna har ju t o m flaggat för att detta kommer att ske om jag inte missminner mig.
     
  8. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ingår bara 15gb/månad för samma pris nu.
    http://www.mobil.se/business/aik-mobil-s-nker-datapotten#.UtKe2PTuJzo

    Börjar även för mig bli dags att fundera på hur jag ska göra när bindningstiden går ut på mitt 3total 10gb för 349kr. Svårt att bestämma mig men har exakt 3 månader och en dag på mig att fundera.

    Jag har under dom senaste månaderna använt ca 3gb/månad i snitt. Grymt bra abb och jag har köpt en LG G2a av en här på Swedroid som jag väntar på att få hem. Kommer nog köra på med mitt nuvarande abb och se om jag trivs med telefonen. Vet inte när LG G3, Samsung S5 och HTC one+ kommer men känns dumt att förlänga nu innan man vet vad som kommer dyka upp.
    Det jag funderar på är ju att eftersom jag klarar mig med 5gb (just nu iaf) och om jag är nöjd med G2an, köra på med att förlänga med dealen 3 har nu med HTC one eller mest troligtvis Nexus 5. Hamnar då på samma pris som nu men får en telefon jag kan sälja och få några tusen för. Då får jag iaf inte både dyrare månadsavgift OCH mindre data utan bara det sista. I värsta fall får man köpa till extra data dom månaderna man behöver det om användandet ändrar sig.

    Kommer nog vänta till abbet går ut och se vad som finns då.

    Sambon tog samma abb med en S2a för 2 år sedan och det abbet står på mig. Är jag smart förlänger jag hennes abb med en N5a och säljer den så får jag behålla mitt abb :) Hon använder nog väldigt lite data ändå :D
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Priset fortsätter ju att gälla även efter bindningstidens slut, så du kan vänta ännu längre om du vill. :)
     
  10. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har ett 3Business Max som kostar mig 429 kr + moms i månaden. Det har inga begränsningar och något liknande går inte att teckna idag. Frågan är om jag ska behålla det .. om det liksom kommer bli mer och mer förmånligt med att ha ett sånt obegränsat abonnemang framöver. Vill jag binda mig och få ny mobil ryker det.
     
  11. IceXcube84

    IceXcube84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6 64GB Cloud White

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6 64GB Cloud White
    ROM:
    SlimLP AOSP 5.0.2 (15-04-2015)
    Info:
    [KERNEL] ElementalX-N6-0.28
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note III White
    ROM:
    Omega v5.0 XXUDMK2 Android 4.3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S III White
    ROM:
    Cyanogenmod 11 Nightly
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 3G
    ROM:
    CM11.0/SGT7 for P4
    Info:
    [4.4.4] [F2FS] CM11.0/SGT7 for P4 [20140717]
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 3G
    ROM:
    P7500XWLP6_P7500OXXLP5_NEE
    De är nog ett klokt val att behålla de nuvarande avtalen. Jag tror knappast att operatörerna kommer att gå tillbaka med avtal där dom inte snålar med datatrafiken inom dom närmaste åren.
     
    Last edited: 20 jan 2014
  12. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Går det att behålla nuvarande avtal utan problem? Har inte dom rätt att ändra saker i avtalet när bindningstiden är slut? Har för mig att jag läste det någonstans förut.

    Jag och sambon har Tele2s för 349kr, båda är i behov av nya telefoner. Blir ju ca 8-10 000kr om man ska köpa kontant. Kanske inte är så dumt att binda upp sig på 2 år till på kampanjen dom har nu, ta nya telefoner, men betala en del kontant så att det inte blir 200 extra i månaden?
     
  13. IceXcube84

    IceXcube84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6 64GB Cloud White

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6 64GB Cloud White
    ROM:
    SlimLP AOSP 5.0.2 (15-04-2015)
    Info:
    [KERNEL] ElementalX-N6-0.28
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note III White
    ROM:
    Omega v5.0 XXUDMK2 Android 4.3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S III White
    ROM:
    Cyanogenmod 11 Nightly
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 3G
    ROM:
    CM11.0/SGT7 for P4
    Info:
    [4.4.4] [F2FS] CM11.0/SGT7 for P4 [20140717]
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 3G
    ROM:
    P7500XWLP6_P7500OXXLP5_NEE
    Den ni kan göra där att kolla upp vilka lurar ni vill ha och se vad dom kostar kontant och vad de blir i slutändan både om ni skulle förlänga abonnemangen och att köpa på delbetalning.

    Asså så länge du inte förlänger eller ändrar i ditt avtal utan bindingstid så löper de på så länge du vill. Däremot förlänger du de så försvinner de gamla. Tidigare när jag förlängde mitt hos 3 så fick jag behålla 3 Mobilsurf Max med samma villkor men de fungerar inte längre så.

    Visst jag fick ge 6500 kr för Note 3 men smakar de så kostar de.
    Hade jag köpt den från 3 så hade jag fått vänta några veckor sen fått en låst lur till 3 och massa extra skräp som dom stoppar i mjukvaran.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Har räknat ut att jag sparade ett antal tusen lappar på göra så istället för att förlänga mitt abonnemang och få dåliga villkor och en ny mobil.
     
    Last edited: 21 jan 2014
  14. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Jo du har nog rätt i det, bättre att köpa telefonerna kontakt.

    Finns egentligen inga bra erbjudanden hos tele2 idag, och man hoppas ju ändå att det kommer ut nåt för oss med unlimited, även om det inte värkar som det.

    Känns lite dumt att överge 10gb surf för 1 gb eller 2 till samma pris med ny telefon.
     
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Det kommer inte att bli billigare och priset på data kommer att gå uppåt. Dock så skulle jag hellre köra på Nexus 5 med 3Total 5GB för 345 kr i månaden. Tre har gjort en smart grej med sitt mobila bredband. I och med att jag har stommen en 4G-sticka med 100GB data per månad för 149 kr/månad så kan jag använda 3Deladata eller skaffa ett 3ExtraSim för att få åtkomst till datapotten. Jag tycker att 349kr/månad för ett totalabonnemang med 10GB surf inte riktigt är värt pengarna idag.
     
  16. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Om man tar bort telefonen ur 3total så är det ju sämre än tele2s unlimited, 5gb mindre surf, sämre täckning på 4g, åtminstone som natt och dag här, sämre kundtjänst (vad jag upplevt) m.m. Så tele2s är ju inte så dum egentligen, om man jämför med vad man får betala för abonnemangen generellt idag. Titta på Telias som exempel, riktigt dyra.

    Tar man 3total så blir det ju 345kr månaden, plus 150kr, för nåt som jag aldrig kommer använda, då jag ändå ligger på runt 5-7gb i månaden max, då jag ändå har fiber hemma och surfar på wifi, och är jag ute någonstans så räcker 10gb länge för mig om man delar från telefon till surfplattan :)

    Så för oss som ligger på runt 4-8gb i månaden så finns det ju inget bättre alternativ idag som inte är dyrare.
     
    Last edited: 21 jan 2014
  17. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1





    Grejen är ju att får med en Nexus 5 värd 3000 kr när du binder dig 24 månader.


    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det erbjudandet Tele2 har idag är att du får välja en ny telefon och behålla abonnemanget - mot en förhöjd månadsavgift på 150-200kr beroende på vilken telefon du väljer.

    http://www.tele2.se/maxi.aspx

    Skulle du förlänga abonnemanget med ny hårdvara hos Tele2 skulle priset öka med 150-200kr beroende på telefon och då blir plötsligt priset hos 3 jämförbart och mer prisvärt. Om du inte behöver mer än 7GB data kan du lägga till 3GB för 99kr hos 3 - då blir ju det priset lägre än om du binder om dig hos Tele2.

    Men självklart, om du inte har tänkt att byta abonnemang eller vill få ny hårdvara och sitter på Tele2 Maxi Unlimited för 345kr/månad eller 3Total för 349kr/månad finns det ingen mening alls för dig att byta.

    Gällande täckningen, så beror det ju på vad man befinner sig. Men nej, det finns inget bättre abonnemang idag om man vill ha 10GB surf och fastpris på samtal, SMS och MMS.
     
  19. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    cammen3: Tele2 10gb 349kr +S4 = 495kr månaden.
    Tre 7gb: 345+99kr med nexus 444kr.

    Ganska jämt ändå, Neux med 7gb, och ha dålig mottagning eller S4 med 10gb och ha bra mottagning.

    Men nu vill jag egentligen inte ha nån av telefonerna, så då blir det nog att köpa telefonerna kontant ändå och låta detta abonnemang rulla på bara tills vidare.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jämför samma telefon åtminstone,
    3 med 10GB data Galaxy S4 499kr/månad
    Tele2 Maxi Unlimited 10GB 495kr/månad

    Där är det ju jämt, men tänk då också på att priset hos Tele2 är en kampanj. Priset hos 3 är deras ordinarie pris. Vad tar Tele2 för Nexus 5 om man har Maxi Unlimited idag?

    Jag ville mer visa på att priset hos 3 blir mer prisvärt än att binda sig med Tele2s "erbjudande". Men om 3 har sämre täckning där du befinner dig och du kan köpa en telefon kontant, är det självklart bättre.