Den stora NFC-tråden: appar och användningsområden

Diskussion i 'Allmänt' startad av azek, 8 nov 2011.

  1. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ok, det var tydligen Firefox som öppnade URL:er i NFC-taggar. Så det räcker alltså att ha Firefox installerad.
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Fin säkerhetsrisk alltså.
     
  3. tjo

    tjo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Är det någon som har på koll om det skulle gå att göra en stämpel klocka på en arbetsplats med hjälp av nfc till tex google drive?
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det ska väl inte vara så svårt. Gör en task (i tasker eller llama eller nåt) så när du "scannar" taggen så öppnas en URL (t.ex. en POST till ett formulär). Det bästa är ju om tiden så registreras "på serversidan" så att säga. Då behöver varje användare bara en anpassad URL (t.ex. att det ligger ett användarnamn med). En tag för instämplig och en för utstämpling.

    Men sen tillkommer ju såna grejer som "hur gör man om nån råkar stämpa ut istället för in" och en massa såna grejer.
     
    tjo gillar detta.
  5. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om man sen också har skärmen på medans telefonen ligger i väskan dvs. Normalt lyssnar Android bara efter taggar medans skärmen är på nämligen.
     
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Och ingen har nånsin varit med om att skärmen råkar vara tänd när man tar upp telefonen? Den tänds inte t.ex. när man får ett samtal eller SMS?
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Kan någon rekommendera lite bra appar för att antingen använda sig av tex busskort eller tags för att skapa tasks. Lite pro's and con's och om dom är grattis eller betal.. och om ingen orka det så bara säga vad ni kör med ;)

    Går det att få till så att man:

    - ändrar inställningar på en app tex ställa in så att WhatsApp blir ljudlöst, bara whatsapp inte hela telefon inställnigar?

    - "dödar" alla appar?

    EDIT: Kombinera NFC med en Tasker app, möjligt? Inte för att jag använder någon tasker men man kanske kan göra mer med en sådan app o_O
     
    Last edited: 5 feb 2014
  8. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Fått hem lite taggar idag, och fått de att fungera så som jag vill ha dem här i hemmet med hjälp av NFC ReTag Free. Det enda jag skulle vilja ha annorlunda är att slippa behöva klicka på "NFC ReTag FREE", när alternativen "Activate NFC condition", "New tag collected" och "NFC ReTag FREE" dyker upp varje gång jag tar telefonen mot en tagg.

    Jag vill att den ska välja "NFC ReTag Free" automatiskt, går det att ordna?
     
  9. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag har en Harmony Ultimate med Hub = kan styra den från min telefon :)
    Kan jag göra en tagg för de olika aktiviteterna inne i fjärrkontrolls (Harmony) appen?


    /Jocce
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag använder Tasker tillsammans med Locale NFC Plugin. Jag har några busskort som Locale NFC Plugin funkar med och även några tomma taggar som jag också kan använda. Appen har dock inte uppdaterats på ett tag och nu finns det säkerligen fler NFC-plugins till Tasker än det gjorde när jag köpte den för längesedan. Det finns även en hel del appar som låter en köra tasks i Tasker när man skannar en tagg. Locale NFC Plugin funkar dock som ett plugin i Tasker så man kan skapa profiler baserade på vilka taggar som scannas.

    Jag gör dock inte så mycket med NFC tyvärr eftersom jag oftast har löst mina saker med ett ännu mer automatiserat sätt i Tasker. Det enda jag egentligen gör med NFC är att aktivera nattläget på telefonen när jag går och lägger mig :)

    Edit: enligt Play Store uppdaterades appen tydligen den 10 januari, men det har jag inga minnen av :P
     
    Leo83 gillar detta.
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har löst det genom att bara ha en app för nfctaggar. Men jag antar att du kan använda tasker för att starta vad du vill.
     
  12. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Hade både NFC ReTag Pro (Köpte den för att kunna använda fler taggar) och Tasker. Testade att avinstallera Tasker, men det gjorde inte någon skillnad.
     
  13. magnuscal

    magnuscal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Vad det verkar (efter att ha provat med lite olika telefoner) så måste man "logga in" (passera låsskärmen) för att NFC-läsaren ska vara aktiv, det räcker inte bara med att skärmen är tänd.
    Så med andra ord, om man inte fipplar med telefonen i handen är det rätt säkert såvida man inte kör med skärmen helt påslagen jämt vill säga.
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    På min mobil räcker det (såvitt jag minns, har inget att prova med här just nu) med att tända skärmen för att NFC ska vara aktiverat, behöver inte låsa upp den.

    De som t.ex. använder taggar för att slå av/på WiFi när de passerar dörren hemma lär ju inte hålla på och krångla med att låsa upp låsskärmen för då skulle man ju lika gärna kunna ha en widget att trycka på.
     
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER





    Testade och det fungerar som magnuscal säger på min telefon, har jag skärmlås aktiverat så måste jag låsa upp skärmen. Har jag inte skärmlås aktiverat så måste jag sätta igång skärmen. Och jag har för mig att jag läst att det så av just säkerhetsskäl.


    Skickat från min X909 via Tapatalk
     
  16. magnuscal

    magnuscal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har så :)
    Två taggar vid dörren, in o ut, två på kontoret, dit o från, en vid sängen. Det går alldeles utmärkt, men jag förstår hur du menar.
    Jag har bara provat med S3 och S4+ och båda kräver upplåst skärm. Vad har du för modell?
     
    Last edited: 12 feb 2014
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det står ju i min profil, Xperia Sola.

    Men jag vet inte om det är missuppfattning här, vad menar ni med låst? Jag har inte låst med pinkod eller låsmönster utan bara den vanliga "slide to unlock". Tänder jag skärmen kan jag trigga med en tag, jag behöver inte låsa upp.

    Om man ändå behöver låsa upp för taggen kan man ju lika gärna ha en widget att toggla med? Vad är finessen med en tag om man ändå måste fippla med skärmen för att kunna läsa taggen?
     
  18. magnuscal

    magnuscal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    My bad, ser det nu, ska bara koppla blindhunden.

    För mig har telefonen ett lås/skärmlås om man måste ha en pinkod eller liknande funktion som bara jag känner till för att komma åt något mer än låsskärmen.
    När jag låser upp min telefon anger jag min pinkod, mönster etc. och då har telefonen gått från att vara låst till att vara upplåst.
    Så definierar jag "låst".

    Men det verkar vara som Leo83 säger.
    Har man ett skärmlås måste man låsa upp telefonen för att NFC ska fungera.

    Huruvida man vill toggla med en widget eller ej är upp till var och en. Men i mitt fall kan jag tycka att det fortfarande är en enorm tidsvinst att inte behöva toggla med en widget för att sätta allt som jag låter en NFC-tag göra.

    Med tag:
    Lås upp skärm - håll mot tag - klart

    Med widget:
    Lås upp skärm - bläddra till rätt skärmsida för att hitta widgeten - klicka på widgeten - klicka på rätt program (jag har 5) - bläddra tillbaka till huvud-hemskärmen - klart

    Metoden med widget funkar men tar lite mer tid, mer tid än jag vill, men det är ju frivilligt vilken metod man vill använda.
     
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, har man så krångliga saker så kan jag ju förstå det. Min launcher (ADW) har ju stöd för en snabbmeny (svep uppåt) där jag kan lägga saker som jag vill kunna komma åt enkelt. Och t.ex. toggla WiFi har jag ju i toggle bar som man får fram genom att svepa ner notifieringsfältet.

    Måste man bläddra tillbaka till huvudskärmen på nyare Android? Jag har alltid bara tryckt på Home...?
     
  20. magnuscal

    magnuscal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har kört ADW, men jag fyllde snabbmenyn med genvägar till appar.
    Ja om det bara var toggla wifi så hade jag inte använt NFC-taggar. Men varje tag har jag satt upp att styra så mycket mer, ljudnivåer, vibb, ljus, larm. Och sen att jag har så pass många olika ställen som jag vill ha lite olika konfigurerade gör det meckigt att fippla allt för hand.
    Sen för att vi ska få det lugnt i sovrummet på natten, så fungerar dom på fruns telefon också. Det är behändigt med taggarna, det kan jag intyga.

    Nej då, dålig formulering från min sida bara.