Myter

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 14 jan 2014.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Farbror har nog tänkt lite fel där :-)

    Tur jag inte är kemist

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Googlade lite förut och det verkar som att du kan bli blind, i alla fall under en begränsad period, om du slår i dig hårt i bakhuvudet. Men å andra sidan behövs det nog värre saker än ett dropp på 1 meter men vad vet jag. Jag är logistiker :P

    Jo för jag har för mig att en myt måste vara motbevisad. Hinner inte kolla upp någon förklaring för ordet just nu men har starkt för mig att en myt inte kan väga mellan två teorier hur jävla puckad den ena än må vara.

    Så som du säger är den grova överdriften i skadligheten, speciellt då att man kan dö av det samt att man får psykoser och har allmänt tråkigt, när det gäller cb en otvivelaktig myt när religion då inte är det.

    Någon som hinner kolla får gärna klargöra.
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Efter att själv ha drabbats av kramp vid mer än ett tillfälle är jag ganska benägen att tro på "myten" om att man inte skall bada efter maten. Detta är ganska många år sedan nu, men vi hade simundervisning vid ett antal tillfällen på gymnastiklektionen som var direkt efter skol-lunchen och jag drabbades vid ett par tillfällen av kramp i vaden som tvingade mig att ta tag i en av linorna som gick mellan simbanorna för att dra mig in mot kanten.

    Ett annat minne som jag har efter gymnastik-klasser efter skol-lunchen är att man kunde få håll då man sprang i skogen. Detta tolkar jag som någon slags kramp i magen. Än idag undviker jag att äta alltför tätt inpå träning även om träningen är på torra land.

    m v h Henrik
     
  4. johe71

    johe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    när SMHI avfärdar det som en myt så jämför de samma [låga] temperatur i norra och södra sverige... men är det verkligen det som är myten?

    när jag tänker på den "myten" så är det jag har hört är att ett par minusgrader i södra sverige [vid kusten/nära öppet vattendrag] kan kännas kallare än minus 10-15 grader i norr [i inlandet/vid fruset vattendrag]

    och då påstår jag att luftfuktigheten spelar in... och att det inte är en myt....

    men visst, är myten att det känns kallare vid samma [låga] temperatur så är det en myt
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tog och läste Op igen och där nämner de luftfuktigheten. Har de avfärdat myten att det enbart skulle bero på luftfuktighet då? Viktigt med formulering.
    De nämner ju att det kan kännas kallare pga blåsten.

    När jag tänker på myten är det att tex - 15 i Göteborg ska kännas som - 20 i innlandet.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag har också fått kramp när jag badat. Fast aldrig när jag ätit innan. Hmmm ;)
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag minns en annan gammal goding.

    Gå inte bredvid ett fällt träd, mer specifikt ett träd som har ramlat och har rötterna uppåt. Man ska inte gå nära rötterna för att trädet skulle kunna ställa sig upp igen.

    Min dagmamma lärde mig detta och när vi var små gick vi stora cirklar runt träd för vi var rädda. När man inte skulle leka lajban och ställde sig bredvid.

    Sanning eller myt?

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det funkar men inte på det sättet man tror.. det handlar eg bar aom sockret som tar sig ut i blodet fortare och gör dig piggare. Frågade faktiskt om detta strax innan jul när ungarna hade kräksjukan.

    En annan myt är ju att äta c-vitamin för att göra sig motståndskraftig mot förkylningar och det är en riktigt bra behållan myt med tanke på hur mycekt som sälja. Cvitamin har enligt läkare ingen som helst vetenskapligt bevisad effekt mot förkylningar och Cvitamin är heller ingenting som hjälper när du börar bli förkyld... verkningslöst i förebyggande syfte och för att göra dig frisk.
     
  9. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Haha, den har jag hört många gånger!

    Men jag har inte kollat upp ifall det är myt eller inte. :-P

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Finns det några vetenskapliga grunder till att ens inställning/psyke förbättrar ens frisknande. Att lapa juice hjälper trots att det är ett placebo.

    Får tacka for svaret kring cola. Får se om man kommer ihåg det om man skulle behöva :-P

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja det gör det ju... Att positivt tänkande och en lycklig tillvaro hjälper allmänhälsan har väl varit väl känt i.... rätt många år iaf ;)
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Haha, tänkte mer typ. Hjälper det att dricka juice eller knapra c-vitamin om man tror att det har en direkt inverkan på ens frisknande ur e förkylning jämfört med att veta att c-vitamin är placebo. Typ...

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Nej det gör det ju inte såklart..
     
  14. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Rotvälta som det heter kan mycket väl vara farliga.
    Det är inte så att trädet helt plötsligt får för sig att ställa sig upp igen. Men rotvältan kan gå tillbaka igen om man sågar av trädet eller om det går av pga att det har gått sönder då det föll.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kan ju tala om att "myten" om att snus generellt förhindrar kariesangrepp inte är något myt.

    Jag trodde att det var för osannolikt för att vara sant men tandläkaren min verifierade att de som snusar generellt sett har färre hål i tänderna. Sen gör det mycket ont för munnen också så det är väl inte bättre att snusa än att inte men hål slipper man i viss utstäckning!
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Va fan vad blåst man blev som kid. Ja i mitt fall var det hela trädet plötsligt skulle kunna ställa sig upp. Men det är väl bra sätt att få ungar att inte gå dit. Trät kan väl vara helrötet så det går sönder långt ner och rotvältan går tillbaka. Antar jag.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Att man kan välta kor är ju tydligen också en myt!

    För det första sover inte kossor ståendes och sen väger de som en mindre bil vilket gör det rätt svårt att putta omkull en vaken ko. De har ju dessutom balans som alla andra :)

    Jag fick lära mig samma sak av morsan. Rotvältor skulle man akta sig för. De kunde slå igen så man dog!

    Sen att varningarna istället gjorde att vi stod och hoppade på rötterna för att försöka få ett helt träd att resa sig upp igen är ju ironiskt. Vi lyckades aldrig.
     
  18. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Eller om man vill undvika hål, samt att få bättre tänder så kan man ju snusa onico med fluor. ^^

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  19. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det låter som om nån blandat ihop helium med väte, som ju också är en lätt gas som man kan använda i ballonger (och zeppelinare), fast vätgas är explosivt och bör inte användas i ballonger till barn, och inte heller i en buss.
    Helium däremot är en ädelgas som inte reagerar med nånting och det enda som kan vara farligt med den förutom att man skrämmer chauffören om ballongen smäller är att om man har tillräckligt mycket sådan gas så tränger man bort övriga molekyler i luften, bland annat syret, så att man kvävs. Det är samma problem man får om man andas in helium för att prata som Kalle Anka. Men då går det år väldigt många heliumballonger.
     
  20. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag gillar inte spenat. Jag tycker det är äckligt. Visserligen har jag nästan aldrig smakat, men jag tror i alla fall det.
    Alltihopa beror troligtvis på den där tomteverkstadsfilmen i Kalle Anka på julafton där Bengt Feldreich säger att det bara är dom barn som varit snälla och ätit upp sin spenat som får julklappar.