Varför denna hype kring Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kemal88, 18 jan 2014.

  1. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Något bitter skriver jag nu detta, men varför är det sån hype kring Android hela tiden?

    Jag förstår att många gillar det pga att man kan göra så mycket förändringar i systemet på egen hand osv. Å andra sidan kommer det med en massa nackdelar som jag upplever det, att systemet startar om sig, det är svårt att hitta inställningar osv. Jag hade tidigare haft android och var väl sådär nöjd, men gick tillbaka till en S4a från en iPhone 4. Till saken hör att jag var mer nöjd med min iPhone 4a än min S4a. Nu ligger S4an inne på service pga en massa problem som batteritid, omstarter, kamera som krånglar. Minns inte att jag behövde starta om eller återställa min iPhone 4 pga någon specifik anledning medan jag fått starta om S4an ett antal gånger på kort tid, bara för att saker inte fungerar som det ska.

    Vad är det egentligen som gör att man väljer ett system som känns så pass ofärdigt jämfört med iOS mer än att man har möjlighet till att få en större skärm, och ett mer öppet system som en väldigt liten del av användarna egentligen har nytta av?

    Man vill ju bara ha något som fungerar, utan att man egentligen behöver tänka på vad som ska hända härnäst!
     
  2. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Du har fått ett dåligt exemplar tyvärr... Den S4an är inte representativ för alla andra Androidmobiler. Men den största anledningen för att välja Android är för att det är så mycket valmöjligheter, Du behöver inte vara fast med en tillverkare som har en telefon som ser ut på ett speciellt sätt.. Det är de fina med Androidtelefoner - Att det finns något för alla oavsett budget.
     
    Last edited: 18 jan 2014
  3. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Bra poäng där, man har möjlighet till att välja ett billigare alternativ. Sant! :)
    Men man blir bara så trött när alla problem bara kommer på rullande band!
     
  4. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Ja förstår det, Och då har också Samsung det mest bloatade och tyngsta Ui:t av alla
     
  5. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja, det kände jag också. Massa onödiga saker som man inte har någon användning av. Troligtvis kommer de byta ut min telefon, och jag får en ny. Funderar i så fall på att sälja den och köpa någon annan. Tips på vad som går att få i samma klass för ungefär 4000, som då inte har massa bloatware inlagt? Känns som nexus 5 fortfarande är för dyr.
     
  6. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Z1 compact kommer att börja säljas om drygt 1 vecka, för 4595:- i nuläget men väntar du lite så går priset ner! Sony har ett väldigt lätt UI med nästan inget bloatware på sina telefoner och det som finns går att inaktivera

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2426767

    http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-z1-compact/
     
  7. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack! Ska kika lite på den :)
     
  8. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    En före detta iPhone användare som säger att det är för dyrt? :teeth:

    Nejmen, köp en Nexus 5 isåfall, du kommer nog inte bli annat än nöjd!

    Tycker man kan jämföra lite som typ Apple har iPhone, Google har Nexus serien.

    Det om inställningar som du säger är nog lite av en smaksak, jag har haft en iPhone ett par dagar nu och jag tycker inställningarna i Android är mycket bättre placerade och enklare att hitta. Plus det här att app inställningar ska vara samlade på samma ställe, vafan???

    Sen gör du ju telefonen till vad du vill, moddar du den så lär den bli ostabil om du inte vet vad du gör. Jag har jailbreakat min iP5s och nu är den lika ostabil som alla andra telefoner jag ägt... :D
     
  9. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hehe, syftade mer på att det är dyrt i nuläget. Min egen ekonomi jag tänker på nu :)

    Men det är många som pratar om att man ska roota telefonen för att den ska bli bra osv, men köper man en telefon för 5-6000 tycker jag personligen inte att det ska behövas.
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Köper man rätt Androidtelefon så är den bra från start. Alltså en som passar dig personligen. Kanske du köpte en S4 för att de är så populära och så många har dem och rekommenderar dem? Det gör dem inte bäst. Det kanske är den sämsta telefonen för dig. Tyvärr rekommenderar folk det som de tycker är bra eller populärt utan att kanske tänka på just ditt behov.

    Men skillnaden är också att en Andoidtelefon som från början är bra går att göra ännu bättre relativt enkelt om man är beredd att pilla lite. Det finns alltid möjligheten.

    Deviate från Samsung är mitt förslag. De har de mest bloatade lurarna du kan hitta idag och en massa krimskrams som man aldrig använder i vardagen. Det finns bra mycket "renare" telefoner som säkerligen passar dig bättre.

    Sen så kan alla få Måndagsexemplar om man har otur. Lyckligtvis har jag varit befriad från det och jag har haft en del lurar de senaste åren. Bara min LG G2 som jag behövde byta ut ett glappt 3,5mm uttag på annars har jag aldrig behövt serva någon lur.
     
    Droid_269 och maxperes gillar detta.
  11. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Jag tror nog inte jag har upplevt ett enda problem som kan relateras till Android med min One. Har nog aldrig riktigt upplevt så många buggar som man faktiskt kan relatera till Android utan det är nog snarare bristande hårdvara, experimentella versioner av ROMar, tredjepartsapplikationer som inte är riktigt optimerade med mera.

    Jag väljer hellre ett alternativ där jag har största möjliga kontroll över systemet men där det också kan förväntas mer av mig, än ett där jag förlitar mig på att ett företag vet exakt vad jag vill ha och sköter allt.

    Detta behövs inte heller, och borde inte göras om man inte själv har en bra anledning till det. Android är öppet, fritt, och väldigt personligt. Räcker inte det utan att du vill ha det extremt öppet, fritt, och ännu personligare så har du valet att roota.
     
    Last edited: 18 jan 2014
  12. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    http://www.99mac.se/forum/t/302874-spara-filer-pa-ipad

    Detta är en anledning att välja android. Filhantering!

    Skickat från min neken N6 via Tapatalk
     
  13. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Eftersom du själv inte har tillgång på filnivå i iOS
    Nämen oj. Är det så begränsat? Tror det var min HTC one s som var utan filhanterare i grundutförande. Upplevde gråstarr tills jag installera en från google play.
     
  14. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Om man är nöjd med iphone och dess begränsningar, varför då byta?
    Det är som att be om problem.
     
  15. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det var längesedan man behövde roota för att få en dugligt fungerande lur. Den är bra som den kommer från fabrik, men med root kan du göra den ännu bättre ;)

    Enligt mig så har android gått om ios i snabbhet. Det SER inte lika smooth ut i android men saker görs snabbare imo :)
     
  16. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kemal88
    Du blandar äpplen och päron. Android är ett OP, S4A är en hårdvara. Dessa därför ej jämföras med ifone som begrepp.

    Android/appar är fortfarande att föredra framför IOS iom att det är fritt I huvudsak och inte överkomersialiserat som Apple's mjukvara/appar.

    P-O
     
  17. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vänta nu poan,

    Nu utgår du ifrån att jag inte kan någonting och jag misstänker bara att du är en så kallad fanboy, inget illa menat. Jag är mycket väl medveten om att iPhone är en hårdvara som drivs av ett operativsystem som heter iOS medan Samsung(i mitt fall) är en telefontillverkare som har en telefon som drivs av ett OS som heter Android. Eftersom Apples telefoner drivs av ett, och endast ett operativ system så anser jag att det är befogat att nämna iOS som just iPhone. Jag är inte ute efter att hävda mig här.

    Till saken hör att jag har haft fler androidtelefoner än iPhones(1), men trots detta upplevt att min iPhone fungerat bättre än dessa trots sämre och äldre hårdvara. Jag köpte min Samsung S4 med förhoppning om att det blivit bättre, men icke. Därav ställde jag frågan :)
     
    Last edited: 18 jan 2014
    chris880 gillar detta.
  18. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Främsta anledningen till att jag tröttnade på iphone efter flera år och köpte en Aidroidlur var att jag aldrig fick den känslan av att iphonen var min. Det kändes hela tiden som att man lånade den på Apples villkor. Blev tvungen att jailbreaka till slut och det blev den ju både sämre och bättre av.
    Köpte en Android för att se om den var bättre. Det tog faktiskt en månad innan jag vågade göra mig av med iphonen. En månad för att inse att Android faktiskt passade mig bättre än ios alltså..
    Det är är några år sen och jag skulle inte gå tillbaka till iphone ens om nån försökte tvinga mig numera. Har väl inget emot iphone som telefon direkt även om den är underlägsen dom bästa Androiderna, men jag har kommit att börja avsky och förakta företaget Apple av olika anledningar.
     
    chris880 och dt33 gillar detta.
  19. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Whatever makes you happy.

    Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk
     
  20. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Bäste Kemal88

    Citat: "Nu utgår du ifrån att jag inte kan någonting". Jag utgår ite från ngting!
    Vänligen översätt begreppet "fanboy" till svenska!", så jag begriper vad du "pratar" om.

    Även om Samsung är kända för hyffsad hårdvara, är de inte kända för att vara de bästa "Androiderna" sett ur ett användarperspektiv. Så denna jämförelser haltar
    fortfarande.
    Ytterligare har du inte en hint om hur "din Samsung" befinner sig I ett större kollektiv av "Samsungs" alt Androider I förhållande till Ifone X

    Android i dess olika versioner resp android-hårdvara har en betydligt högre utvecklingstakt/potential än Apple's varor. Du kan txemp inte köra ifones mjukvara I en standard-PC.

    P-O