Varför denna hype kring Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kemal88, 18 jan 2014.

  1. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Poan,

    Tror jag skippar den diskussionen då den sträcker sig utanför de ramar som var tänkt för denna tråd. Jag känner inget behov av att hävda mig utan var endast intresserad av folks åsikter eftersom det var en tanke som slog mig.

    Självklart pratar jag telefoner här och inte om det är anpassningart för datorer eller ej :)
     
  2. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej igen
    Det är ju bra att du inser att du är ute I ogjort väder och inte kan hantera situationen.

    P-O
     
  3. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Absolut, så får man gärna se det. Upp till dig om du vill se det så och om det känns bättre att ha den känslan så är jag glad för din skull. Jag är sagt inte ute efter att skapa missförstånd med flit utan var bara intresserad av enkla åsikter utan att behöva mäta vem som har mest kunskap.

    Men grattis till att jag idag kunde bidra till att göra din dag bättre genom att välja att inte diskutera något som jag anser sträcker sig utanför syftet med denna tråd :)
     
    chris880 gillar detta.
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag håller med trådskaparen.

    Tillägg för Androids fördelar är skärmstorlek och i de flesta fall prisnivå.

    Men med Apple TV, airport express och en Mac hemma så är känslan en annan än med chromecast eller något annat halvfärdigt

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
    Gavin_Gadget gillar detta.
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag kommer väl bli lynchad av alla Samsung lövers nu. Men jag fattar inte varför folk som ska testa Android går och köper en Samsung telefon av alla man kan välja. Eller jo, klart jag vet varför. Precis som Apple lägger dom hiskliga pengar på reklam osv.

    Men Samsung är verkligen inte rätt väg till Android. Deras telefoner är plastiga, fula och bara tråkiga. Deras version av Android är fullproppad med bloat och helt meningslösa funktioner och inställningar som drar batteri, utrymme på sd-kort osv. Sen att det ser ut som ett sovjetiskt design projekt från 80-talet hjälper inte direkt heller.

    Enda vägen till Android som ny är Nexus säger jag. Man får Android som det är tänkt och vill man sen bygga vidare på det, ja då kan man titta på andra tillverkare som alla har olika extra funktioner och inställningar.

    Men Samsung. Blää. Sen vet jag inte om det är bara för att jag själv avskyr Samsung och lägger mer märke till det. Men jag tycker alltid det verkar som att här i forumet och på andra forum (XDA, reddit mm) att det är alltid Samsung folk verkar ha mest problem med. Visst är väl tveklöst den Android tillverkare som säljer mest, så på det sättet för det med sig att antalet problem ökar automatiskt.

    Men ändå. Verkar vara väldigt mycket problem med deras telefoner. Jag hade faktiskt aldrig något problem med mina två jag hade, inte så att dom var tvungna att skickas på reparation. Ändå var det rent skräp. Kan bara tänka mig hur ledsna i ögat dom som har både problem hårdvarumässigt och som en extra spark i pungen är det Touchwiz också.
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Håller med om att en jämförelse inte kan ske om man inte jämför en en iPhone med en Google Nexus telefon. Vi har både iPhone och droid hemma plus diverse plattor av olika slag och helt ärligt så ser vi mest Apple grejerna som backupprylar. Det har bara blivit så. Ios är ganska trist och opersonligt enligt min mening. Personligen gillar jag att ta isär och mecka med grejer osv så för min egna njutning föredrar jag att leka med Android men tar hellre med iPhonen när jag är ute i skog och mark. Alltså som en slit och släng telefon :-)
     
  7. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    För att Samsung inte är den bästa android tillverkaren, de har bara bäst marknadsföring. Sen att du skriver att det är svårt att hitta inställningar... det tycker jag också, fast i iOS. Försök vara objektiv åtminstone.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  8. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hmm, intressant att du tycker så om inställningarna. Jag anser att Android är långt mycket plottrigare än iPhone, vilket möjligtvis kan bidra till min känsla att de blir svårare att hitta. Tur att vi alla är olika.

    Jag förstår argumenten kring att Samsung inte är dem bästa androidtillverkaren, många anser detta. Å andra sidan är väl detta också högst individuellt. Sen tycker jag säkert som många att, om man köper en telefon för 5-6000 så bör den fungera. Om nivån ligger på runt 5-tusenlappen så anser jag att det ska fungera oavsett. I grunden är det ju samma system i menyer osv, förutom det "skal" som tillverkarna väljer att lägga på.

    Visst, bloatware må göra telefonen slöare men samtidigt så sitter dessa telefoner på en hårdvara som vi många bara kunde drömma om för några år sedan. Det måste ju ändå vara tillräckligt för att driva det mesta?

    Det är ju också en fråga jag ställer mig ibland. Varför denna hype kring just hårdvaran i Android? 4 processorkärnor och stora mängder ram, som liksom inte tjänar till mycket förutom att det ger en "coolhetsfaktor" i mitt tycke.

    Jag inser också att Android är skapad för användare som gillar att pilla mycket och kan ha överseende med att vissa saker då skapar problem. Detta medan iOS är skapat för användare som bara anser att telefonen är ett verktyg som bör fungera utan att man behöver pilla och gå in i inställningar för att t.ex optimera energiförbrukningen.
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    android är inte skapad för personer som gillar att mecka... däremot har du en fördel om du är en person som gillar att mecka då det behövs för att få ett riktigt bra system.

    android är skapat på samma premisser och önskan om framgång som wp, ios eller vilket annat system som helst.
     
  10. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag vet inte vad jag ska säga. Jag kör på min Nexus 4 på android 4.4.2, och utan att ha meckat tycker jag den känns så mycket snabbare än en iPhone.
     
  11. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Nja, coolhetsfaktor, stämmer väl inte riktigt. Självklart är det väl schysst med grym hårdvara. Men det behövs ju onekligen för att Android ska flyta gött. I alla fall med alla tillverkares olika UI's. Kikar du dock på Nexus serien så är det inte riktigt lika. Galaxy Nexus flöt bra med någon version, kommer inte ihåg, och den har inte någon monsterhårdvara kan jag påstå. :)
    Så hårdvaran behövs enligt mig! Kanske är skärmar med 2K upplösning är overkill, fast det är väl alltid nice med utveckling? :D
     
  12. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
  13. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du kan som sagt inte jämföra en Samsung med en Apple och kalla det för att du jämför Ios mot Android. Det trodde jag du redan kommit fram till. Samsung är plottrigt vilket nästan alla här på swedroid är överens om. Vanilla Android är väldigt spartanskt och tråkigt, samt fattigt på inställningar, nästan lika trist som Ios. Det är inte svårt att hitta någonting där. Men det vet ju såklart inte du som aldrig har testat..
     
    Marooned och dannyh gillar detta.
  14. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Du dumförklarar dig mer eller mindre med dina påståenden.
    Android är mer logiskt än iOS om du frågar mig.Och då menar jag med alla aktörer. Allt grundläggande för en smartphone är mer logiskt, sen som så många andra har sagt då går det om man vill göra lite mer avancerade saker som inte går på iOS.
    Ta bara en sån grej som att välja standardapp för olika funktioner, tex gmaps,launchers, ja vad du vill.eller om du vill dela med dig av något.alla appar som har stöd för att dela vidare kommer upp i listan.
    Valmöjlighet, det är enbart positivt att kunna välja själv.
     
  15. tohe

    tohe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    dåligt humör ?

    Sorry men jag hänger inte med ?
    Varför dumförklarar han sig ? tycker snarare han kör en ganska saklig diskussion där han bemöter argument och kommer med vidareutveckling och motargument.

    Med den nivån skulle jag säga att du är en fanboy för att du tycker allt är mer logiskt med Android. Så vi kanske ska höja nivån här igen och hålla oss till ämnet istället :).

    Min känsla är att du verkar haft en väldigt otur med din S4a, de flesta jag känner är nöjda med sin. Men som med alla telefoner och tillverkare så finns det måndags ex.

    Jag känner att Android känns lika utvecklat om inte mer än Iphone idag, utan att roota och byta rom så kan du dels göra telefonen mer personlig (byta launcher , bakgrund etc). Vad jag minns så kan även apparna "göra mera saker". När jag hade en Iphone 4 så kunde jag kolla nr i hitta.se appen och inget mera, med min Nexus s kunde hitta.se appen automatiskt slå upp vem som ringde till mig (kanske går på iphone nu också men inte då).

    Sen tycker jag att Android blivit mycket rappare och behagligare att använda, minns att jag tyckte 4.0 på nexus s var riktigt drygt att använda.

    Kör en Xperia Z1 nu och har aldrig varit så nöjd med en smartphone (varken android, Ios, windows). Så skulle definitivt rekommendera att kolla på den, jag betalade 4500 på netonnet och i alla fall för mig stämmer den in på "att bara fungera".

    Och för att ge min input på den första fråga ( men varför är det sån hype kring Android hela tiden?).
    Tror det helt enkelt beror på att det är det största operativet och det kommer så många nya produkter hela tiden :)
     
    chris880 och dannejanne gillar detta.
  16. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Telefonen kommer snarare ut om 1,5 månad - instämmer dock kring att den verkar väldigt lovande, även om jag önskat att den var ännu mindre :)!
     
  17. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Xperia Z1Compact har säljstart v5, inte om 1,5 månad.

    Skickat från min SONY Xperia Z1 med Tapatalk 4!
     
  18. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER


    [​IMG]


    Sent from my iPhone 5S
     
  19. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Är det sant? Vad glad jag blir :D!

    Var helt 100 på att Sony gått ut och sagt att den förväntas i butik i slutet av februari.

    På sonymobile.com kan man förhandsbeställa telefonen med texten; "bli först med denna produkt" följt av; "förväntas levereras i slutet av feb". Antar att de endast skrivit fel och menar i slutet av jan.

    Alla har rättat mig denna veckan och sagt v.5 så jag ber om ursäkt för min felaktiga information :(!
     
  20. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ibland förstår jag inte varför vissa av er försvarar Android som om det vore ert eget barn. Jag dumförklarar tydligen mig själv bara för att jag inte tycker samma som vissa.

    Jag anser att jag att jag uttrycker hur jag känner, och påpekar även att det är jag som tycker det. Hur kan du utan några som helst grunder bara säga rakt ut att Android är mer logiskt, har du kört användbarhetstester många gånger eller? Vilka metoder har du använt för att komma fram till dina slutsatser?

    Bara för att systemet i sig är mer avancerat, försummas då även faktumet att jag anser att Android som system(flera telefoner) t.ex startar om sig oftare än iOS. Är detta en faktor som inte tas i beakting, just för att systemet är byggt för att göra mer avancerade saker?