Sony Xperia Z1 Compact

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av ElTomato, 7 jan 2014.

  1. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Asså det enda som står ivägen mellan mig och en förhandsbokning är färgerna... vet ju inte vilken jag vill ha!! Jag tror det får bli att vänta tills man får se dem i verkligheten... sjukt frustrerande...
     
  2. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Snurrigt värre måste jag säga.. Om ni kollar er order, står den med 2ggr då? Jag har bokat (å betalt) för 2,men det står 4 st på orderbekräftelse..? Ska jag chansa på att jag får 4 för 2? (antar dom inser sitt misstag dock) eller avboka och ta via Cyberfoto och få 1000kr att handla för..? Ungefär där står jag och vacklar just nu :-P För får jag 4 så är ju det klart bästa dealen. Haha
     
  3. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Är PhoneHouse skojare på riktigt eller? Först säger de att de kan leverera i April, sedan skickar de en faktura som ska vara betald senast 24e januari...
     
  4. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det är bara neka betalning eftersom du inte erhållit varan. Inga konstigheter.
     
  5. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Absolut :) tycker bara det var ganska lustigt.
     
  6. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Haha jo man kan ju ifrågasätta kompetensen på företaget...
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ja.
     
  8. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Bokade på Cyberphoto tidigare, men nu verkar jag också fått tillbaka pengarna. Ordern verkar dock ligga kvar så jag drog iväg ett mail till dem.
     
  9. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag blev eld och lågor redan när det började ryktas om en miniversion av Z1 och har varit det fram tills jag nu surfade in på androidenheter.se. Upptäckte att telefonen i regel är lika stor som Moto X som har en 4,7"-skärm! Jag vill verkligen ha en liten telefon men det här var inte alls vad jag hade förväntat mig när det ryktades om en uppföljare till Ray.

    Förstår att de kallar den för compact. Den är inte mini någonstans utan endast kompaktare än Z1. Jag fortsätter att spana!
     
  10. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Nox, jag tror det är pga IP klassningen den växer lite mer.
    Tillräckligt liten för min smak iaf, men klart man kunde önska mer (lr ja, mindre mått i detta fall) men tycker Sony är de enda som tagit tag i det här med att göra mindre premium lurar utan att tumma på hårdvaran. En eloge till dom. Hoppas innerligt att Compact blir en succé för då kommer vi snart se en hel flotta med ännu mer slimmade och ännu grymmare "compact modeller" från alla tillverkare.
     
  11. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Det är inte en uppföljare till Ray... snarare ZR isåfall. Men men din förlust ;)
     
  12. herrober82

    herrober82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det beror på vad du är ute efter. Svårt att jämföra en high produkt som Z1an är mot en midend&lowend produkt som moto X är.
    Moto X har juh en 1 år gammal platform (gammalt grafikchip, sliten dual core processor) i sig men är ungefär i samma storlek som Z1an compact.
    Personligen är jag ute efter en mobil där man med ett finger kan nå hela skärmen. Det kan man göra på en 4,3 tums skärm men inte på en 4,7 tums skärm, så jag vill inte ha en mobil i Moto X storlek med större skärm.
    Prioriterar just enhandsgreppet väldigt mycket.
    Finns juh en anledning varför Iphone fortfarande inte har större skärm än 4,0 tum.

    Men du får väl vänta något halvår till så kommer nog marknaden ha följt efter Sonys exempel. Det känns som om marknaden börjat förstå att det är rätt skönt med en liten hanterbar mobil.
    Surfandet hemma görs idag i sverige, mer och mer med surfplattor, och därav behöver man inte göra det på sin mobil.
     
  13. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Den är också ungefär lika stor som Iphone 5s som betraktas som en "liten" telefon numera. Tror helt enkelt telefoner mindre än 4 tum kommer försvinna (tyvärr?).
     
  14. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Förstår absolut att telefonen blir en aning större p.g.a. IP-klassningen. Själv hade jag klarat mig utan den, samtidigt som det såklart är en skön trygghet att veta att den tål lite tuffare tag.

    Jag hade dock klarat mig utan premium-detaljerna. Kameran hade gärna fått stanna, det är väl den enda hårdvaran jag prioriterar. I övrigt vill jag se en hyfsat rapp telefon och för det behöver jag varken S800 eller 2 GB RAM nu när Google varit duktiga att optimera operativet, både genom Jelly Bean och nu senast KitKat.

    Jag tackar dem dock för denna skapelse, förhoppningsvis säljer den bra varpå övriga tillverkare börjar inse att man ogärna vill missa "mini-tåget"!

    Vet mycket väl att det inte är en uppföljare till Ray. När folk skrek efter en Ray 2 gick Sony ut och sa något likt; "We're looking bright at the future where good specs meet compact form factor". Man har förvisso lyckats, men jag hade hoppats på en telefon mer lik Xperia SX.

    Är lite det som är problemet. Jag nöjer mig med hårdvaran i Moto X (bortsett från kameran) såvida det flyter.

    Hoppas som sagt på att fler tillverkare hakar på!

    4 tum hade jag kunnat levt med, förmodligen även 4,3 om skärmen gått långt ut i kanterna. Det lilla som skiljer mellan Z1C och iPhone 5S - rent storleksmässigt - är dock ganska väsentlig, speciellt tjock-/tunnheten som i detta fall får iPhone 5S att uppfattas (och kännas) som en betydligt mindre telefon.

    Ska definitivt pilla på den i butik, sen får vi se... :D!
     
  15. strandbrink

    strandbrink Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2014
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Angående batteriet..
    ZR presterar ju bra med sitt 2300mah.. Och det är samma upplösning på skärmen som Z1c.. Z1c bär ju en processor som drar mindre och borde alltså resultera med en batteritid som räcker från morgon till kväll utan problem. Rätta mig gärna om jag tänker helt fel!
    (Test för ZRs batteri http://blog.gsmarena.com/sony-xperi...ck-in-the-pool-while-you-look-at-the-results/ )


    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nja, finns ju två anledningar.

    1) Helige Jobs har sagt att 3,5" är den ultimata storleken och allt annat är skit.

    2) iOS är tekniskt efterblivet och kan inte särskilt lätt utökas till nya skärmstorlekar.
     
  17. joeyt

    joeyt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har också en Ray just pga det lilla formatet men tror vi får vänja oss med lite större mobiler om man inte nöjer sig med en enklare modell.
    Har redan förbeställt denna just för att den är "liten" och vattentät.
     
  18. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ett litet tips.. Med olika alternativ på Halebop så får man olika bra pris, det bästa är om man tecknar på 24mån då får du telefonen för 2400, det smällde tjejen till på. Själv är jag envis och vill inte binda upp mig så jag får ta något dyrare alt..
     
  19. ElTomato

    ElTomato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2013
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Höll också kvar vid Ray länge men minnesmängden var ett ständigt problem det sista året och köpte en Moto G i slutet av förra året, för att ha en mobil som fungerade i väntan på en värdig Ray ersättare.

    Kommer nog bli en Z1C när den har fallit i pris en aning då budget Motorola'n fungerar förvånansvärt bra.
     
  20. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ni som får telefonen i nästa vecka får gärna komma med era första intryck :D!