Träning & Hälsa

Diskussion i 'Off Topic' startad av WX5, 8 maj 2012.

  1. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag upptäckte att jag efter ett tag att jag hade mycket svårt att öka min etta på bänken. Fick då tipset: sätt på en vikt du klarar PRECIS fem rep på. Kör 5,4,3,2,1 alltså fem set, så många veckor som du känner för det. Jag brukar testa min etta varje månad dvs efter tre såna pass, funkar riktigt bra för mig iaf :)

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  2. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Resultat som i bli starkare? Utveckla större bröst-muskulatur?
    Om du menar a) starkare - tvinga dig själv till att prova högre vikt. Gå inte efter ett bestämt reps-antal. Det är så kallad "broscience". Om du hela tiden kör 10 repetitioner kommer du inte öka. Man måste hela tiden höja ribban för att kroppen ska ändras. Kroppen är smart, den vänjer sig. Den accepterar stressen och vänjer sig vid den.

    Det där med styrkan är också väldigt olika hur man greppar stången, vilken form man har i bänkpressen. Jag har börjat hålla någon enstaka cm smalare som får mig att belasta främre axlar mindre. Och sen håller jag in armbågarna närmre kroppen som får mig lägga mer tyngd på bröstet istället för axlar/triceps.

    Testa dropsets, testa börja med 40kg och gör 12 reps, höj till 50kg - 12 reps, 60kg - 12 reps, kör till failure!

    Härligt om det funkade för dig. Jag själv gör mina maxningar 3 reps ca. Känns som en etta inte är riktigt godkänd ;)
     
  3. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Skidsäsongen är ju typ igång i Stockholm! Någon mer än jag som kör?

    På längden alltså ;)
     
  4. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag tävlar ju bara mot mig själv så om det är 1 eller 3 rep spelar ingen roll så länge den enda jag gör är godkänd. Det enda jag bryr mig om är ju om jag kan göra min etta på en högre vikt nästa gång :)

    Ska köpa mitt första bälte och behöver lite tips, va ska man tänka på? Har testat ett par olika och det jag har kommit fram till är att jag vill ha ett som är rakt hela vägen(alltså inget "formanpassat" skit). Det jag funderar på:

    http://www.mmsports.se/Tillbehor/Traningsbalte/Body-Science-Balte-Lader.html

    EDIT: Ska främst användas till marklyft, eventuellt squats om jag nån gång är så dum så jag maxar på den :P
     
  5. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Helt rätt! Så man ska tänka. Man ska inte jämföra sig med andra. Styrketräning är individuellt, ingen lagsport = )

    beställer du bara från mm eller? jag har aldrig ägt ett bälte, bara provat vissa. men jag har gillat ordentliga läder-bälten vet jag iaf.
     
  6. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Bra att fler förstår, brukar vara der första misstaget nytt folk på gymmet gör. Nu menar jag inte att det skulle vara din första vecka dock :P

    Ja, de säljer body science proteinet som jag absolut föredrar så det brukar bli från dem. Ska testa deras bcaa-xx också för första gången när jag beställer, har alltid kört på olimp xplode

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  7. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Nja 3 år har jag styrketränat till o från så ;)

    Ja och det allra största misstaget folk gör är att ge och ta emot bro-science. Hatar folk som säger hur man ska träna, hur man ska äta, eller så. Visst kan det ligga något i det men alla är individuella och svarar olika.

    Gillar du högreps på biceps, kör det. Finns inget att "3 reps bygger mer muskler än 20". Eller liknande.

    Härligt. Har inte beställt därifrån, bara smakat proteinet. Smakar ok!
    Har bara provat Amino-X från BSN, amino-Xpress från scitec, och smartsupps bcaa. gillar alla riktigt mycket.
     
  8. Droid_269

    Droid_269 Guest

    BS bcaa smaka skit. Tacka vetja Xtend... Mumma
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Vem bryr sig om smaken :P det ska bara ner

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  10. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Lite för stark smak för min del och jäääävligt överprisad. Färgämnen osv i. Kolla smartsupps bcaa, lite kolisar bara men annars smakar den underbart. Green apple. Eftersom jag dricker upp emot 3 liter vatten på gymmet så blir man lite trött på smaken ;)

    Smaken är ju a och o när man dricker det flera gånger varje dag, både proteinpulver o amino : )
     
  11. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Testat BCAA hardcore från gymgrossisten?
    Jag brukar variera mellan kapslar och pulver när det kommer till BCAA. Trivs dock mer med kapslarna, blir ca 9 kapslar om dagen.

    Har du tips på nåt billigt långvarigt BCAA? Beställer alltid mina grejer från gymgrossisten, inkl whey-80 och dylikt.

    Kan lägga till av vilka kosttillskott jag använder.
    -Whey 80 (morgon samt efter träning)
    -Kreatin (morgon)
    -BCAA 2-3 ggr om dagen
    -Bolt hardcore efter träning
    -Omega 3, 3st om dagen
    -Magnesium 1 om dagen
    -Pre-workout innan träningen
    -Kaseinprotein 1 gång innan läggdags

    Nåt mer man borde ta? Testade L-glutamine ett tag, tyckte inte det var något märkvärdigt. Testat även ripped pro tabletter fick bara ont i magen utav de.
     
    Last edited: 3 feb 2014
  12. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Nope, just nu kör jag kapslar :)
     
  13. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Jag är väldigt snål av mig så har hållt mig till budget-produkter som Gymgrossisten. Bojkottar Gymvaruhuset sen en gammal incident när dom behandlade mig som skit.

    Smartsupps BCAA håller jävligt länge. Haft min burk sen i somras och lär väl ta slut om någon vecka. Låg dosering dock, har bara kört med 1,5 skopa typ varje pass men man bör köra 2 per pass. Men jävligt god och man tröttnar inte på smaken. Billigast på marknaden.

    Kreatin alltid innan träning då det är prestationshöjande.

    Det jag anser viktigast att lägga pengar på är:
    Protein, protein protein. Sen koffein om man deffar och vill ha lite tryck/värme/tagg inför gymmet. Pwo är överskattat och kostar massor.
    Aminosyror om man deffar. På bulk är det onödigt eftersom man ligger på kaloriöverskott.
    Omega3 för det är förbannat bra bara. Underskattat. Leta bara efter billigaste priset.
    Glutamin vettifan, inte provat alls men det är en aminosyra. Överskattad i mina ögon dock. Magnesium är bra. Vad kör du för magnesium? Försök ligga runt 500-1500mg/dag.
    Kasein innan läggdags är bra.
     
  14. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Tänk på att aminosyror är själva grunden till protein, det bör ni ju veta. Alltså protein är uppbyggt av aminosyror, anledningen till man dricker det på tom mage är för det inte behöver spjälkas i magsäcken.

    När man sväljer det med kapslar tycker jag det tappar lite effekt för det tar lite tag tills kroppen brutit ner kapslarna helt.

    Men det är ju marginell skillnad. Men jag tycker det är gött o svepa i sig det, blir annan placebo effekt : )
     
  15. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Kan hålla med om att PWO är överskattat, hade aldrig köpt det egentligen, fick en burk på köpet när jag handlade från gymgrossisten sist. Men det fanns ett tag när det såldes ett mycket bra PWO (Jack3D) Den brukade ge mig ett mycket bra pump men nu när dom har slutat sälja den så är allt annat i princip värdelöst.

    De magnesium kapslar jag använder innehåller 800mg/kapsel så blir en kapsel om dagen så som det står på burken. Aminosyror började jag använda för ca en månad sen, fram tills dess använde jag mig bara utav protein och kreatin. Har än så länge inte märkt av någon direkt skillnad utav aminosyrorna, varken utav kapslarna eller pulvret (använde kapslarna tills dom tog slut, nu gått över till pulver) Dock märker jag att pulvret går åt mycket snabbt då det var en ganska liten burk på 280g.

    Smartsupps är det den vita stora burken med röd text från gymgrossisten? Tar du det bara en gång om dagen innan träning eller?

    Handlar allt från gymgrossisten förutom min senaste stora beställning av kaseinprotein från mmsports där jag köpte på mig 5st 1kgs påsar under deras kampanj.
     
  16. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har förresten två burkar ripped pro, vill någon köpa? Kommer aldrig använda sånt och datumet går ut i juli i år om jag inte minns fel. Förseglade

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  17. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Gamla Jack3d hade DMAA i sig. Ett amfetamin-liknande preparat. Jävla gött fokus hade man av det preparatet. Men jobbigt efter passet för man blev så jävla trött. Pwo's blir du tolerant vid, precis som koffein. Så kör det helst inte varje dag i 1 månad utan pausa efter 1-2v användning. Tycker jag iallafall. Då får man bättre effekt nästa gång man kör med det.

    Bra magnesium, kan du länka vilket? Har inget och sugen på köpa. Ja smartsupps är ju märket, precis som star nutrition (det är gymgross som gör smartsupps med).

    Vet dock inte vad du är ute efter för effekt med aminosyrorna? Det enda man kan "känna" är lite effekt under ett pass eller en morgonpromenad. Du blir lite pigg av aminosyror men inte märkvärt. Isåfall placeboeffekt.

    Aminosyror är till för att inte vara så katabol som man är när man tränar. Dvs nedbrytande.
     
  18. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det är dom vanliga gymgrossistens magnesium. Valde dom som bonusprodukt när jag köpte whey 80 senast> http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/whey-80-4-kg-plus-bonus-product

    Ett par vänner påstod att dom hade fått lite mer volym o definition på musklerna sen dom började använda BCAA vilket gjorde mig sugen på att testa men vetefan. :P Om det är som du säger att man känner av lite effekt under ett pass endast så är de väl ganska onödiga? Kreatin/koffein ger också den uppiggande effekten.
     
  19. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Du suger verkligen på att länka ;) du länkade till 4kg paketet.
    http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/magnesium-800-100-kapslar


    Aminosyror är inget hästakaffe, ingen testohöjare, inget anabola. Du kommer verkligen inte märka av någon mer volym och definition. Volym i muskeln under passet är pump, sen ifall de fick mer energi och placebo-effekt att köra hårdare så att deras ådror såg större ut och deras muskler pumpades upp kan väl vara en effekt.

    Aminosyror verkligen värt om man vet vad det gör då leucin stimulerar proteinsyntesen. Koffein ger en uppiggande effekt, att du känner dig mer pigg och klar. Aminosyror ger dig lite energi. Men inte mycket. Beror ju på vad som är i själva burken.

    Kolhydrater är energi. Vill du ha bra pump så ät bra mål mat innan gympass med mycket kolisar och 20min innan pass 5-10g kreatin, lite snabba kolisar om du vill, c-vitamin, och en bra pwo med citrulin, beta alanin, koffein, och liknande grejs.
     
  20. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ja självklart blir lite pasta eller gröt 1 timme innan varje träningspass.

    Är det denna burk bcaa du syftade på http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/smartsupps-bcaa-211-500-g

    Ska testa dricka bcaa UNDER träningen idag, inte innan.