Tips: Garanti på engelska telefoner

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av krutbjörn, 1 nov 2013.

  1. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Beställde en (vit, 32 GB) Nexus 5 från Google Play UK. Kom sedan att tänka på garantivillkoren... Så här ligger det till enligt LG Sverige:

    Kul att slippa strul med att skicka luren utomlands ifall det skulle bli något problem! Dock inga 3 års reklamationrätt (som ju är nästintill omöjligt att använda ändå) för Nexus 5-lurar köpta i England.
     
    Last edited: 1 nov 2013
    Iamfree, Joiis, jnsson och 13 andra gillar detta.
  2. ninetwozero

    ninetwozero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Bra att veta, tack för informationen krutbjörn! :))
     
    krutbjörn gillar detta.
  3. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Min N5 från Play Store UK hade problem med högtalaren så jag skickade in den direkt. Efter att ha pratat med LG Sverige.

    Den som fixar service heter Telecare Service (http://www.telecareservice.se/) och jag gjorde en reparation där och skickade in.

    Nu fick jag tillbaka den idag, ca 2 veckor senare, fast i samma skick som jag skickade in den och med en faktura på 350 kr (returen var pga att den inte var köpt i norden).

    Pratar med LG Sverige nu igen och de säger att det blivit fel och att det skall lösas, återstår att se hur..

    SUCK!!! o_O
     
  4. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Nu har de svarat, jag skall skicka in den igen till Telecareservice. Då får vi se hur det går denna gången då :)
     
  5. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Intressant. Återkom gärna om hur det gick sedan.
     
  6. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Har fått svar även från Teleservice där de bekräftar att det blev fel men att det inte skall hända igen. Imorgon åker skönheten iväg för andra gången, suck..

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  7. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Okej. Tråkigt att lämna in den en andra gång men bra är det iaf att LG Sverige åtgärdar fel fastän luren är importerad. Får också hem en UK modell dom kommande dagarna och då känns det skönt att garantiärenden sköts här i Sverige via telecareservice.
     
  8. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Skönt att höra krutbjörn! Är ju ett jäkla jox att skicka till England vid fel. Synd bara att sprucken skräm inte ingår. Blev så dyrt när min klantighet var framme. ;)
     
  9. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jaha.. tiden går men jag är fortfarande utan min N5. Nu blir den garanterat lagad iaf, de väntar just nå reservdelar. Känns verkligen som jag är först på att skicka in eftersom jag haft alla dessa problem och väntetider.

    Bifogar bilder som visar mina ärenden hos Telecareservice om ngn är intresserad :)

    Service #1, kom tillbaka utan reparation

    [​IMG]

    Service #2, väntar på att den skall bli klar..

    [​IMG]
     
  10. Henrei

    Henrei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min telefon ville inte starta när jag fick hem den. Ringde telecare och skickade ner min vita Nexus 32gb köpt på Google play. Fick tillbaka den efter 6v med bytt skärm och mainboard och fått ett nytt IMEI nummer. När jag öppnar lådan ser jag att det sitter front och sida ifrån den svarta modellen. Ingen big deal egentligen men när jag kollar upp minnet i inställningar så har de monterat in 16gb varianten.
    Förbannad ringer jag till Telecare service där de ber att få återkomma när de fått klarhet i vad som hänt. Igår fick jag ett mejl ifrån dem:

    Hej,

    Fick svar till slut och jag ber om ursäkt för att du fick vänta längre än förväntat, det var lite klurigt det här.

    Svaret lyder att eftersom telefonen är köpt i england så kan vi inte hantera telefonen hos oss. vi får helt enkelt be dig skicka tillbaka telefonen så att vi kan byta tillbaka alla delar.

    Tyvärr är det bara detta vi kan erbjuda då vi inte kan få tag i rätt delar till denna telefonen.

    Vänliga Hälsningar / Best Regards

    Tommy Herbst
    Kundtjänst
    Telecare Service
    Viaduktgatan 8
    341 16 Ljungby
    Sverige
    Phone: (+46) 771 865 000
    Email: [email protected]<mailto:[email protected]>
    Web: www.telecareservice.se<http://www.telecareservice.se/>


    Förklarade för dem från början att telefonen var köpt på Google play i England, det såg de även på kvittot jag skickade med till Telecare service.
    Nu backar de och säger att man får skylla sig själv om man köpt telefonen utanför Sverige.

    Inte svarat på deras mejl utan nu har jag gått direkt till LG istället. Frågat hur de kan hänvisa till en så inkompetent verkstad som byter till fel hårdvara och sen i efterhand backar och säger sig inte kunna laga modellen.
     
  11. demo007

    demo007 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    håll oss gärna uppdaterade hur det går med detta, jag har en N5a med trasiga pixlar på skärmen (vit 32gb) men jag vill ju gärna att de byter till rätt delar om jag ska skicka in den :)
     
  12. Henrei

    Henrei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svaret från LG:
    "Tyvärr har vi inte licens att köpa in reservdelar till 32gb modellerna och kan ingenting göra. Ni får kontakta Google/support och skicka den till England.. Det vi kan göra är att ersätta den med en svart 16gb variant"

    Så LG Sverige erbjuder ingen garanti på den Europeiska 32gb modellen! Och kan bara ersätta med delar från den svarta 16gb..