Är android fortfarande laggigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 25 jan 2014.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Behövs inte slow-motion. Märks mycket väl vid daglig användning i alla fall för mig :)
     
  2. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    dannejanne gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det enda folk har skrivit under på är att Sony och Samsung har misslyckats (och eftersom de lägger mest pengar på reklam måste de ju ha bäst produkter?) och att Chrome laggar.

    Ni får väl sitta med era iPhones, jag skiter väl i vilket. Dock stör jag mig lite på när ni sprider felaktigheter, men det är ju inte mitt problem egentligen.
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nja nu förenklar du lite. Jag skrev att både S4 mini och Z1 inte klarade av att öppna en fullstor hemsida utan att frysa med deras respektive standardwebbläsare. Eftersom det är två olika mobiler med två olika webbläsare som visar samma fenomen så styrker det väl teorin att det är OS:et som ligger bakom? Särskilt som jag så tydligt känner igen det från min tid med Galaxy S.

    Angående skillnader mellan tillverkarna så är den snarast löjlig idag. Alla köper det värsta som finns och trycker in i varsitt skal. Sedan är det bara att marknadsföra.

    Det som utmärker just Z1 compact är att den har just det värsta i ett vettigt format. Jag är fortfarande rejält sugen på den, men jag är orolig att jag ska bli besviken på lagget.


    I grunden har jag inget emot android, men man måste kunna se objektivt på saker. Alla produkter har för- och nackdelar. Android svaghet är lagget, IOS har begränsat hårdvaruutbud, höga priser och är mer inlåst, WP är också inlåst och har ett sämre apputbud, men å andra sidan större hårdvaruutbud och fint flyt.
     
    Last edited: 27 jan 2014
  6. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Förstår jag dig rätt nu, att detta handlar om att navigera på en hemsida som fortfarande laddar? Det är det som är huvudsaken?
     
  7. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Skillnaden är ju att du/ni inte argumenterar utan bara säger att "det ÄR så här för det har jag upplevt" och sen är det bra med det. Varför skulle dina slutsatser om vad som orsakar de problemen som du har upplevt bli allmänna sanningar om alla androidtelefoner?

    Skickat från min LG G2 via Tapatalk Pro
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det yttrar sig tydligt då. Men generellt så tycker jag android har en tendens att frysa när någon app tar mycket resurser.

    För att så många säger samma sak. De som förnekar tycker generellt vara androidfanboys och Applehatare, som ser det man vill se. Lite grovt generaliserat kanske, men flertalet som argumenterar någorlunda objektivt tycks vara enliga om att android har ett solklart lagg jämfört med IOS och WP.

    Oavsett vad så har jag beställt en svart Z1 kompakt precis :):):) Får se om jag blir galen på lagget eller nöjd. Förmodligen det senare :P
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har Lumia 925 och Sony Z Ultra. Föredrar flytet och snabbheten i Ultran. Tidigare tyckte jag Android laggade och att WP hade bättre flyt men nu tycker jag att det är tvärtom. Speciellt går allt lite kvickare på Ultran, även om det inte direkt laggar på 925.
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Isåfall har han ju helt fel i sak och vi behöver inte diskutera detta igen, eftersom jag visat med flera videos att det inte alls behöver lagga när man laddar en sida, scrollar och zoomar samtidigt.

    Om man har samma åsikt som dig, då argumenterar man objektivt men om man har videobevis på motsatsen då är man en "androidfanboy och applehatare".

    OK, men då vet jag.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ssshhhh... jag tror att "han" är en "hon"... *viskar*

    ;)
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det behöver inte lagga när man öppnar en sida. Men kan hända och händer regelbundet. De flesta i tråden tycks eniga om detta.

    Nej, man kan naturligtvis argumentera objektivt utan att ha samma åsikt som mig. Men att slänga ur sig överdrifter som "skärmen är liten som ett frimärke" antyder ju ett rejält agg mot produkten/tillverkaren utöver dess faktiskt egenskaper. Skärmen är inte liten som ett frimärke, men den är mindre än vad som finns på androider.

    Batteritiden på Iphone 5 är ungefär 10% sämre än G2 och S4 enligt gsmarena. Visst är det sämre, men "dålig" tycker jag är en överdrift. Det finns mobiler med bra mycket sämre batteritid än så. Vad är dessa i så fall? "Usla", "Extra dåliga"?

    Man får ha vilka åsikter man vill naturligtvis, men de ska underbyggas med objektiva fakta och inte hatiska överdrifter.
     
  13. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Ok, med fryser menar du som i "hänger sig och svarar inte på input" eller att "animationen hackar till" ?

    För nyfikenhetens skull, har du fler exempel när detta yttrar sig?
     
  14. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER


    Har du prövat ios någon gång? Om så är fallet så märkte du nog att touchresponsen är bättre jämfört med android. Om inte så grattis! Det problemet rör inte dig!
     
  15. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    För Android börjar och slutar med Z1 och S4 o_O. Jag har använt iPhone som enda mobil i tre år, tack ändå.

    Även om det var överdrivet så kanske man ska tänka efter en extra gång när man påstår att den bästa surfupplevelsen för den fulla versionen av aftonbladet.se skulle ske på en 3,8" eller 4"-skärm. Så länge touchen är tillräckligt bra vet jag att de flesta jag känner skulle säga att större skärm ger den bästa mobil- och surfupplevelsen.

    Men nu orkar jag inte lägga mer tid på den här tråden, tycker ni alla kan köpa iPhone 5S om nu de påstådda nanosekunderna är det viktigaste som finns.
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hänger sig och inte svarar på input menar jag. Animationer laggar på alla OS, även om det är mer frekvens på android.

    Det har ingen påstått heller. Däremot så är upplevelsen bättre på en Iphone än på en android med lika stor skärm.

    Ang. skärmstorlek så tycker jag att dagens monstermobiler är lite som 17-tums laptops som vissa köper. De är varken bärbara eller stationära och har förenat det sämsta från båda världar.

    Mobiler kommer aldrig att bli särskilt kompetenta jämfört med en riktig dator. Oavsett hur stor skärmen är. De är användbara till enklare saker tack vare att de är tillgängliga hela tiden, men ska man göra något seriöst krävs ändå en dator.

    Själv har jag min Macbook Air med mig hela tiden. Ska jag göra något seriöst drar jag upp den. Det finns ingen mobil i världen som har en chans mot den. Behöver jag kolla något snabbt så använder jag mobilen och då spelar inte 4 eller 6 tums skärm särskilt stor roll för användbarheten. Däremot är 6 tum avsevärt svårare att hantera och bära med sig.
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Seriösa saker gör man på jobbet eller hemma, sjukt osmidigt att fiska fram en macbook varje gång man vill göra något ute, det är du nog ganska ensam om.

    Att prata om 6" är att överdriva (som du kritiserade mig för), 5" kan de flesta ta med sig och 5,5" går väl också ganska bra. Kvinnor med handväska har knappast några problem med att få ner en 6"-mobil heller (till skillnad från en macbook air).

    I Asien (eller i alla fall Sydkorea, Kina, Hongkong osv) är det stora mobiler som gäller och man surfar, chattar och tittar på TV-serier. Här i Sverige verkar folk vara lite efter, man kan ju tro att det är ett krav att ha en iPhone för att bli insläppt på tunnelbanan...

    Det känns som att de som vurmar för 4"-skärmar är kvar på 90-talet och inte kommer därifrån.
     
  19. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Vettefan om N5an beter sig så, ska surfa lite och verkligen tänka på det :)
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tråden känns ifrån början provocerande, i mina ögon, med en aggressiv rubrik där ordet "fortfarande" är katalysatorn. Men även om man inte tycker så är din formulering ändå dum.

    iOS laggar mer än Android. Detta stämmer. Vet du hur? Du jämför en iPhone 4S och en Nexus 5. Eller en IP4 med en N4. Eller kanske t.o.m en 4S med en N4.

    Hänger du med? Det är sådana där kommentarer, alltså felaktiga sådana, som får trådar som denna att spåra ur. Man kan inte jämföra Android med iOS. Det är inte samma sak. Det är något du, och många andra, måste försöka förstå för att få en bra diskussion! Annars är det någon som hajjar till och tråden börjar spåra.