Hur fungerar SEQR?

Diskussion i 'Applikationer' startad av MartinAsplund, 28 jan 2014.

  1. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!
    Om jag installerar seqr och kopplar mitt konto dit kommer då alla inköp att synas i listan för kontot på min bank (kontoutdraget). Dras pengarna direkt från kontot? Kan man handla med appen utan pengar på kontot? Fungerar appen med NFC?
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det går ännu inte att koppla något bankkonto till SEQR, när man skaffar tjänsten får man en kredit på 5000 kr och sedan en faktura hemskickad. SEQR fungerar med NFC. SEQR kostar inget att använda utöver kreditskuld så testa, det är väldigt smidigt på de ställen SEQR finns.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  3. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om det Inte kan dra pengar direkt från mitt konto så är det ju inte enklare utan tvärtom. Jag vill att en mobilbetalning ska vara enklare än en kortbetalning annars vill jag inte använda den. Så du menar att om jag har NFC i min mobil så kan jag betala med NFC i butiken? Räkningen går den att få som e-faktura? kan man på räkningen se exakt vilka inköp man har gjort och i vilken butik dessa gjordes?

    Men tänk om man handlar och tror att pengar finns på kontot och sedan visar det sig att man inte har råd att betala? Med SEQR måste man ju hålla reda på exakt hur mycket pengar man har på sitt konto.

    Om jag handlar varor för 1000 kr i en butik och sedan får en räkningen är den då på endast 1000 kr eller har de lagt till en massa avgifter?
     
    Last edited: 28 jan 2014
  4. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om du betalar hela fakturan innan sista betalningsdag så tillkommer det inga avgifter, missar du däremot så tillkommer det avgifter, https://www.seqr.com/se/kundtjanst/avtal-seqr-fakturakonto-fran-collector/
     
  5. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja men det är väl som vilken faktura som helst att man får påminnelseavgift, inkasso och till sist Kronofogden.

    Förresten vilken bör man välja PayByBill eller Collector? Är det någon skillnad?
     
  6. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Som jag förstår så går allt via Collector, när du sedan får fakturan så kan du välja att betala allt på en gång utan extra kostnader eller delbetalning med då påföljande extra avgifter.
     
  7. johe71

    johe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    ja, SEQR-lappen vid kassan har en QR-kod på sig, men även en NFC-tag. Lås upp telefonen, för telefonen mot NFC-taggen [den sitter bakom QR-koden], då startar SEQR-appen och väntar på beloppet från kassan. När kassörskan valt betalsätt så får du bekräfta summan och sedan knappa in din pin-kod.

    har inte tänkt på om man ser det på räkningen [jag kan försöka komma ihåg att kolla det när jag kommer hem], men du ser alla kvitton i SEQR-appen [möjligen att det finns en tidsgräns, jag har gjort 12 köp sedan i november och alla de finns kvar]. Det står butik, tidpunkt och summa, man kan även få fram hela kvittot med en komplett lista på alla varor man köpte vid det tillfället.



    I appen står det hur mycket du har kvar på din kredit, just nu har jag kvar 4508:35 på mitt Collector fakturakonto.

    den är, precis som Toneloc skrev, på exakt 1000 kr. De lägger inte ens på någon aviavgift. Betalar man för sent så tillkommer (enligt hemsidan) en påminnelseavgift på 60 kr. Väljer man att delbetala så tillkommer en fakturaavgift på 29 kr + ränta.
    Men betalar man hela summan i tid så betalar man exakt den summan man handlat för [möjligen öresavrundad]
     
    Droid_269 gillar detta.
  8. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Måste man själv knappa in beloppet i appen eller går det automagiskt? Så länge Seqr inte kan dra pengarna direkt från mitt bankkonto så väntar jag med att börja använda tjänsten.
     
  9. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det enda du behöver göra vid betalning är att låsa upp mobilen och hålla mobilen mot Seqr lappen & sedan godkänna med din kod. Har du inte NFC så får du öppna appen manuellt istället.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  10. lillagubben

    lillagubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har använt SEQR en tid nu och tycker det är ganska smidigt, blev ännu lättare när man kan använda nfc också (provade det för första gången igår). På fakturan man får i slutet på månaden står vilken butik man har handlat i och när samt summan.

    Sen har SEQR cash-back erbjudanden där man oftast får tillbaka mer pengar än vad varan kostar.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Typiskt att tjänsten Bart lades ned, hade använt den ett tag.

    Den var ju kopplad direkt till ens bankkort, känner liksom flera skrivit ovan att jag inte är sugen på någon separat "mobil plånbok" när jag inte vet hur ofta jag kommer använda tjänsten.. utan hade föredragit att SEQR kunde kopplas direkt mot ens bankkort eller bankkonto. Kanske är på gång, vad tror ni?
     
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Seqr har tekniken färdig, det är bankerna som inte vill då de kommer att förlora intäkter.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men alltså, om man nu har ett kort, varför inte betala med det istället för en app i mobilen? Hela finessen med betallösningar i mobilen är väl att de ska skilja sig från att betala med kort?

    Sen är väl en grej det här med vem som ska ta eventuella risker. Jag skulle inte våga koppla ett bankkonto till en betal-app om jag visste att jag får ta hela ansvaret för eventuell kapning.
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Den främsta finessen är att det går snabbare och du slipper ha med dig kort och pengar. En annan finess är att butiken inte behöver ha utrustning för att ta emot kreditkort. SEQR kräver bara en QR-kod/NFC-bricka och internetuppkoppling. Så har jag löst det i min butik. Där tar vi SEQR, men inte kort.

    Sen om du kopplar till kreditkort, bankkonto, mobilfaktura, kreditfaktura eller hur du nu vill göra ska vara upp till dig. Nu har SEQR inte så många alternativ för betalning, men det ideala hade varit total valfrihet.

    Risken tar betalningsleverantören. Så länge du har vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda dig så går du helt skadefri vid en kapning. Samma som med ditt kreditkort.
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Du har redan fått ett bra svar ovan men jag kan tillägga några tankar.

    Visst är det inte alls speciellt utbrett med mobila betalningar än så länge vilket är otroligt synd då potentialen på området är enorm. En stora dröm för mig är att kunna avskaffa institutet "plånbok", om ni förstår vad jag menar. Tänk er att när ni går hemifrån på morgonen bara behöva ha med mobilen, ingenting annat! Idag har jag faktiskt uppnått detta till hälften; istället för min gamla tjocka plånbok har jag med mig ett mobilfodral med plats för tre kort; bankkort, körkort och busskort. Använder aldrig kontanter även om dessa hjälpligt kan klämmas in (mynt är dock en omöjlighet) - får se hur jag klarar detta i längden.

    Hoppas även att institutet "hemnycklar" kan försvinna på liknande sätt.

    Lockar denna tanke er andra eller skrämmer den er?
    Utöver mobila betalningar kan ju bonuskort, medlemskort och liknande försvinna. Det är helt enkelt en bekvämtlighetsfråga. Likaså får du effektivt koll på dina inköp eftersom kvitto- och historikfunktioner är lättillgängligt, och vill tekniken sig rätt kan ett digitalt kvitto gälla likadant som ett papperskvitto i framtiden.

    Oj det var våghalsigt, får man fråga vad för typ av butik du driver där du törs helt överge kortbetalning till förmån för något som inom de allra flesta kretsar är mycket ovanligt fortfarande?
     
  16. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Och en nackdel är att du alltid har med dig "pengar" så fort du har med dig mobilen (d.v.s. du kan inte "lämna kortet hemma för att minska risken att bli rånad").

    För mig är säkerheten en rätt viktig fråga, jag har mycket pengar på mitt konto och tycker det är för besvärligt att hålla på och krångla med att föra över pengar mellan olika konton beroende på vad jag ska göra.

    Jag har betalat med kort sen långt innan de mobila betallösningarna kom och än så länge har jag inte känt mig lockad av de mobila lösningarna just eftersom de innebär mer krångel än med kort.
    Och på vilket sätt underlättar det för kunden?

    Och det är väl precis därför som SEQR inte går att koppla direkt till ett konto? För de vill inte ta ansvaret, det blir för stor risk för dem.
     
    Last edited: 24 mar 2014
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är en kanotuthyrning ute i skogen.
    Vi har aldrig haft kortbetalning så med SEQR har vi istället utökat möjligheterna till betalning.
    Vi kikar på iZettle, men för det krävs det att vi ordnar en del tekniska problem först som internetuppkoppling.
     
  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Mobilen har betydligt högre säkerhet än en plånbok eller ett kort. Den går även att spåra och wipe:a.

    Eftersom SEQR är gratis för slutkonsumenten så tror jag att det mer beror på att de vill kunna få in mer pengar. Om man inte betalar sin kreditfaktura i tid så får man betala ränta.
    Alternativt så kan det vara bankerna som sätter käppar i hjulen. Bankerna är mer intresserade av att själva ta hand om mobila betalningar genom t.ex. Swish.
     
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det förutsätter att man har installerat nån app för att spåra och wipe:a, och att man använder en låsskärm med nån form av lösenord. Hur många gör det?

    (Glöm nu att använda dig själv som referens, titta på alla som står i kön på ICA och reflektera över hur många av dem som ens vet om att det finns appar som man spåra mobilen.)

    Bankerna sätter nog inte mer käppar i hjulet än att om SEQR vill koppla ett konto direkt till sin app så måste SEQR ta på sig ansvaret för felaktiga transaktioner (och det vill de nog inte). Genom att använda en lösning med kreditgräns och faktura så kan de begränsa skadorna.
     
    Last edited: 26 mar 2014
  20. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är upp till var och en att skydda sig. Jag tror att det finns en hel del som åtminstone skyddar sin mobil genom att ha något typ av lås...särskilt om man är småbarnsförälder :)
    Det är nog inte så många som har appar installerade för det eller känner till det, men när det blir vanligare med plånbok i mobilen så tror jag att fler och fler kommer att vilja skydda den.

    SEQR-appen har lösenordsskydd så där har man direkt ett skydd som alla får oberoende av om de vet att det finns tjänster som spårar och wipar mobilen.