Är android fortfarande laggigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 25 jan 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Uppenbarligen finns en stor efterfrågan på mobiler med stora skärmar. Men det finns även en stor efterfrågan på små. Jag tror faktiskt att den kanske största anledningen till Apples framgångar är just att är nästan ensamma om att ha en toppmodell i smidigt format.

    Sedan har man ju inte så mycket alternativ nuförtiden om man vill ha en toppmodell. Iphone eller stor skärm är det som gäller. Själv har jag det t.ex. mot min vilja just nu för att alternativ saknats.

    Att göra det hela till en generationsfråga är att förenkla alldeles för mycket för sig. Jag tror det hela handlar om hur man använder mobilen faktiskt. Har man den primärt som leksak så är det kanske trevligt med stor skärm för att kolla på film och surfa när man är ute. Själv pysslar jag inte med sådant. Min mobil är primärt ett arbetsredskap. Behöver jag kolla mejlen eller en busstid när jag är ute så duger 4 tum mer än väl.Ska jag göra mer än så är det ändå en riktig dator som gäller.

    En mobil är så hopplöst begränsad av sitt OS, skärmstorlek och inmatningsmöjligheter hur som. Oavsett om skärmen är 3 eller 7 tum så är det inte trevligt att kolla på längre filmer eller skriva mer än någon mening.

    Stora mobiler tycker jag förenar det sämsta av två världar. Mobilens bristande funktionalitet med datorns storlek.

    Varför kan man inte jämföra IOS och Android? De är ju konkurrenter som väldigt många väljer mellan.

    Att det sedan finns en hel hög rabiata Apple-hatare här som inte tål att minsta positiva sak skrivs om företaget är väl knappast någon nyhet heller.
     
  2. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Vilken dator får man ner i sin jeansficka däremot? Enkla saker som att skriva och läsa mail, syssla med pdf'er, glo på YouTube osv blir mycket trevligare på en stor skärm. Jag måste ha minst lika stor skärm som på min note 2 numera.



    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nu är du ju helt ute och cyklar, med betydligt större överdrifter än de du anklagade mig för. Du påstår att 5-6" är samma som "datorns storlek"?

    En stor mobil är lika portabel som en 3,8"-pyttemobil så länge den går ner i fickan eller väskan. Till skillnad från din macbook som inte går ner i någon ficka alls utan måste släpas med.

    För mig låter det som du kör med det sämsta av alla världar, en pyttemobil där man inte ser något och samtidigt släpar runt på en stor otymplig dator. Jag kan lova att apples framgångar beror på helt andra saker än att skärmarna är små, ungefär alla recensioner av iPhone 5S avlutas med att den är ganska bra TROTS den lilla skärmen (men att det nog är dags för en större skärm nu).
     
  4. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Eftersom att Android är ett operativsystem som säljs till tredjepartstillverkare samtidigt som iOS tillverkas av samma företag som tillverkar hårdvaran.

    Skulle Google stått för sin telefontillverkning och inte släppt sitt Android till andra tillverkare hade vi kunnat jämföra Android mot iOS rakt av men i dagens läge går det inte.

    Android används i bland andra Volvo. Skall vi jämföra en iPhone 5C med en Volvo V70?
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det får stå för dig, den enda touchskärm som inte varit bra nog av de jag provat är Nexus One och en kinesisk lågbudgetmobil (och typ alla budgetmobiler som säljs i Sverige).

    Känns som en helt ointressant diskussion och det gör varken till eller från i frågan "om android laggar" heller.
     
  7. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det är ju lite beta över Android men det blir stadigt bättre, responsen är en del i detta. Har ju en liten bit kvar till "originalet" men jag kan tycka att vissa modeller är väl så bra. Nästan.
     
  8. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER


    Lag=fördröjning , och ju mer desto sämre användarupplevelse. Ganska relevant i denna tråd kan jag tycka. Fryslagg är ju också en form av fördröjning typ...
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Självklart är inte en 5-6 tums mobil lika stor som en laptop, men i praktiken blir det lika besvärligt att ta med den för min del. Jag har oftast tajta kläder och dessutom mycket annat i fickorna. Min Lumia 920(som ändå är liten med dagens mått mätt) har jag i ett hölster i bältet eftersom den inte får plats i fickan. Men det är ordentligt osmidigt eftersom det har en tendens att fasta i saker. En Note skulle jag aldrig få med mig på ett smidigt sätt utan en väska. Då kan man lika gärna stoppa en laptop i väskan känner jag. Det är därför jag köper Z1 compact nu.

    Jag tror det hela bottnar i att vi har olika krav faktiskt. Du klarar sig med enkla saker som går att göra på en mobil. Du lägger förmodligen mycket tid framför mobilen och den ersätter i många fall en laptop för din del.

    Själv har regelbundet behov av att göra saker som inte går att göra på ett mobilt OS. Därför har jag i princip alltid min laptop med mig. Inte sällan är jag på språng och behöver kolla en tågtid i farten t.ex. Då tar jag upp min smidiga mobil som jag kan hantera med en hand samtidigt som jag har väskan i den andra. När jag väl sitter på tåget så plockar jag upp laptopen.

    Varpå grundar du förresten ditt påstående om att källan till Iphones framgångar inte är formatet? Det är ju faktiskt den mest uppenbara skillnaden mot toppmodeller med android. Vad som står i recensioner säger ju ingenting om hur köparna resonerar.

    Android må användas till andra saker än mobiler, men det är fortfarande störst i mobilvärlden tillsammans med IOS. Att jämföra de två största aktörerna i ett segment är väl väldigt naturligt?
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Förstår du inte vad jag skrev eller låtsas du bara?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  11. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Yttermåtten på 920 är ju väl tilltagna. Bara displayen som är liten.
     
  12. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Heh, ja 920 är ju en tegelsten hade den haft Android hade den väl varit GIGANTISK enligt Kate. Kan tillägga att jag gillar 920 men jag hatar inte "stora" telefoner.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Denna tråd har gjort sitt känns det som.

    Verkligen.
     
    kalleboston gillar detta.
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    No shit. När TS först efter 9 sidor ältande kommer fram till att "Jag tror det hela bottnar i att vi har olika krav faktiskt." är det något som är fel på tråden eller förståndet.

    Det handlar nada om vad tråden startades om. Tråden har, som vanligt, blivit ett jävla harvande om ingenting som hjälper någon. Ett tjaffsande mellan en som tycker en sak och andra som tycker annat. Ingen ändrar på sig och det tycker jag heller inte att någon bör göra.

    Jag fattar inte hur folk orkar fortsätta tjata om samma saker om och om igen :P
     
  15. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    u

    Fast de flesta kvinnor har en väska där en 5"-mobil lätt går ner men inte en laptop (och de vill inte ha en laptop heller). Och de flesta män får lätt ner en 5"-mobil i byxfickan. Så det känns inte som något stort problem för folk i allmänhet.

    Väldigt många iPhones säljs ju bara för att det är hippt och inne (eller var för några år sedan), hur många hundra tusen ungdomar springer inte runt med iPhones som de har tjatat till sig från föräldrarna med "men Mamma! Alla i min klass har en iPhone redan!"?

    Även många äldre 50+ kör med iPhone för de har hört att den ska vara lätt att använda (och blivit matad av all smygreklam i media), och de kanske inte är så intresserade av mobiler heller och då tycker de att den är ett säkert kort. Även säljare på t.ex. Tre säljer nog på folk iPhones (eller kanske Galaxy S4) oberoende av just den användarens krav.

    De som har undersökt hela marknaden och kommit fram till att just 3,8" eller 4" är det ultimata och iPhone passar bäst är nog inte så många (inte för att de nödvändigtvis skulle kommit fram till att en 5,5"-Android skulle vara det bästa, men de har knappast ens tänkt tanken).
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag förstod vad du skrev. Men jag tycker det är rätt irrelevant att android används till andra saker än mobiler. Som mobilköpare har man Android och IOS att välja på i princip. Att då jämföra hur båda dessa presterar i mobilsammanhang ser jag som väldigt relevant.

    920 är alldeles för stor, ja. Oavsett vilket OS den kör. Sedan har ju skärmstorleken en hel del med enhandshanteringen att göra. 920 är lättare än S4 att hantera med en hand även om yttermåtten är snarlika.

    Fast det där är ju bara teorier från din sida egentligen. Visst kan det stämma, men jag har aldrig sett något som styrker dylika argument.

    Kollar man objektivt på produkterna så är den mest uppenbara skillnaden skärmstorleken.
     
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Håller med Kate på ett sätt. Vi är några som har problemet. Men jag håller däremot inte med att det är Android i sig självt. Jag vet inte varför med Chrome är ovanligt tung app att driva, och den känns mycket tyngre än webkit varianten i min Sonylur. Och ja, den uppvisar inte problemet. Inte i min lur iallafall. Att jag gått över till Chrome beror mest på att google inte längre verka spara webkits bokmärken. För jag fick inte tillbaks dessa vid en återställning. Så har blivit lite tvingad att gå till Chrome som fortfarande funkar (tycker jag) mycket sämre än någon annan webläsare jag testat. Men även Chrome blir bättre förstås. Den verka inte lika tungdriven med den senaste uppdateringen. Fler sidor scrollar på och vid inladdning mycket bättre än tidigare. Problemet är (tror jag) att Chrome äter upp alla systemresurser vilket gör att android behöver tömma sitt arbetsminne. När det gör detta, så hakar helt enkelt Chrome upp sig. Kan t o m vara så att detta gör att skärmens får sämre respons.

    Detta är enligt mitt sätt inte ett android problem utan ärligt talat dålig kod ifrån google sida i just chrome. Men för mig är det enbart Chrome som är ett problem.
     
  18. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Borde inte ge mig in i debatten, men bara en parantes. Jag tror personligen att iPhone(iOS) är lite mer lättanvänd än androidtelefoner, i alla fall för äldre (50+). Personligen kan jag bara relatera detta till användningen av surfplattor hemma. Vi har under en längre tid haft en androidsurfplatta hemma som min mor har använt, men pappa ville inte använda den eftersom han tyckte den var för krånglig. Han fick sedan en iPad mini och använder den nu dagligen, och menar på att han tycker att den är mycket enklare att använda än den andra surfplattan. Visst, det är svårt att basera en slutsats på endast egen erfarenhet i ett fall men jag tror att iOS känns mer överskådligt, i alla fall för äldre som inte är vana vid att gå in så mycket i menyer osv. Men självklart, allt beror säkert på vad man har för tidigare erfarenhet osv.
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Okej.

    Då laggar iOS betydligt värre än Android.

    Bara för att du har de två att välja på betyder inte det att du kan jämföra OS:en mot varandra på det sättet du gör. Då blir det lika bra jämförelser som min här i detta inlägget två rader upp.
     
  20. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det där var nog en sanning förr, eller är en sanning på äldre lurar med äldre versioner av Android. I Android Authoritys stora webbläsartest hamnade Crome i lättviktssegmentet när det kom till minnesanvändning.

    http://www.androidauthority.com/best-fastest-android-browsers-337802/