Är android fortfarande laggigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 25 jan 2014.

  1. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hur skulle det vara skillnad på att klicka på Safari-ikonen eller att klicka på Chrome-ikonen på startsidan (om man lagt båda på samma ställe)? Finns inget som är lättare där på iPad. Låter mest som en fix idé från din pappa, eller att Android-plattan inte var konfigurerad på samma sätt som iPaden.

    Min morbror är 65 och han köpte en Nexus 7 på min rekommendation, den tycker han fortfarande är ett av de bästa köpen han har gjort någonsin och använder den ofta (och jag har knappt behövt hjälpa honom alls med den, han undrade lite detaljer när han precis hade fått den bara).

    Är man dessutom äldre och inte ser lika bra går förstås en iPhone med 4"-skärm helt bort, då ser man mycket bättre på 5" eller 5,5" (eller större). En ganska kvalificerad gissning är att en sådan Android-mobil är mycket bättre för många äldre än en typisk seniortelefon från Doro.
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är ju lite som att jämföra två likadana bilar. En med moppemotor och en med normal bilmotor.

    Bilen med moppemotor kommer att vara hopplöst seg och föraren kommer att störa sig på det. Att motorn även används på mopeder och ger fina prestanda där skiter nog föraren i. Han kommer ändå att föredra bilen med normal motor.

    Startskärmen har faktiskt ställt till den del bekymmer för mina päron som båda kör Iphone nu. De har haft lite trubbel att förstå skillnaden mellan startskärm och huvudmenyn. Ibland bläddrar de febrilt på startskärmen utan att hitta vad de letar efter.

    En trivial sak kan tyckas, men är man inte uppväxt med IT så är det inte nödvändigtvis lika enkelt. Vi kommer att ha samma problem med andra saker när vi blir gamla :P
     
  3. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Alla är vi olika. Hans omdöme är troligtvis inte baserat endast på det faktum att han ska gå in och surfa på en webbsida, han gör mycket mer än så. Jag tror personligen det beror på vad man uppskattar själv. Jag föredrar t.ex personligen något som är mer avskalat och inte ger så överdrivet mycket möjligheter till att pilla(för mig blir det plottrigt). Men samtidigt är alla olika, och alla ser nog föredelar/nackedelar med respektive system på något sätt. Vad som nu gjorde att han upplevde iOS mer lätthanterligt vet jag inte.

    Men jag har kompisar som är sjukt intresserade av IT, många av dem sitter på masterexamen inom det och vissa föredrar android och andra iOS. Har antagligen mycket med vad man personligen föredrar att göra :)
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nej det är inte som att jämföra två likadana bilar varav en har en moppemotor och en har en normal motor. Jag förstår inte ens vad som är vad. Är Android moppemotorn? Är IOS en normal motor? Är bilen som båda använder en telefon som inte finns eftersom IOS och Android inte körs på en identisk telefon?

    En mer korrekt, men ändå dum, liknelse hade väl vart att Android och IOS är tillverkare av motorer. Motorn som Android tillverkar säljs till diverse olika bilföretag. Säg Volvo och Lada för enkelhetens skull.

    Motorn som Apple tillverkar säljs inte till andra biltillverkare utan sitter enbart i de bilar som Apple själv tillverkar. Vi döper bilen till Carapple.

    I Volvo funkar allt strålande. Drivlina, väghållning, växellådor och kvalitet på bilen är superb. Motorn fungerar bra den med. Men i Ladan är det annorlunda. Även om det i grunden sitter samma motor i den som i Volvon har Lada prackat på en massa annat som inte satt där ifrån början. Kass växellåda, smala däck, ingen väghållning och allmänt kass kvalitet inuti bilen. Helhetsintrycket sänks drastiskt.

    Carapple är däremot ganska lik Volvon. Bilen är dessutom byggd runt motorn vilken inte är eftermonterad och allt bara fungerar med sig självt. Alla delar i bilen spelar bra ihop eftersom de är tillverkare efter varandra.

    Android är ett OS som tillverkas till försäljning. Alla tillverkare kan mecka, implementera, förbättra och förstöra OS:et bäst de tycker. Man kan sätta in det i en billig telefon som får det att lagga eller i en toppskiktstelefon som flyter som smör.

    IOS tillverkas av Apple. Det säljs inte till andra utan används uteslutande i hårdvara som samma företag, Apple, tillverkar.

    Detta var mitt sista försök. GLHF!
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Svårt att säga vad det är då. För själva inställningarna i iOS är ju klart plottrigare och mer förvirrande med fler nivåer av undermenyer än i Android.

    Finns ju dessutom inget som hindrar att man konfigurerar sin Android-platta så att den ser ut exakt som upplägget i iOS.
     
  6. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fast, det är det. Man kan nog inte bara utgå ifrån att det är enklare, vissa föredrar troligtvis det ena och vissa det andra. Även gällande inställningarna. Jag t.ex föredrar iOS, men jag anser att det är en smaksak.
     
  7. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Då har du nog levt under en sten de senaste åren ;)
     
    Janne303 gillar detta.
  8. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Håller med här, man hör ofta att ios är så lätt osv men man får aldrig höra varför utan "det bara är så"
    Säkert för att kanske var så förr eller att man hört nån annan säga det.

    Enbart bakåtknappen i Android tycker jag gör det hela enklare och mer enhetligt.
     
  9. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Ja det är nog mycket smak och/eller vanesak.
     
  10. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Det första fetmarkerade: Jag tror att det beror på helt andra saker som tex hype. Vet att i skolan är det iphone som gäller. Inte för att småkidsen tycker eller vet att den är bättre än android/wp utan att det är bara någon hype så att säga. Detta har jag hört från ca 4-5 bekanta som har barn.
    Hur som helst så lär framtiden utvisa vad som är sanning. Jag gissar på att i framtiden kommer apple släppa en telefon med större skärm och den kommer sälja som smör i en het stekpanna. Kommer den däremot sälja dåligt så kan du alltid gå tillbaka till detta inlägg och gotta dig åt att du hade rätt.

    Det andra fetmarkerade: Här försöker du bara provocera folk eller?
    Att skriva att har man en telefon med stor skärm så har man den som leksak och/eller att den är en leksakstelefon.
    Detta bevisar ju bara att du är ute efter att provocera. Ska man använda telefonen som arbetsredskap så är man mer produktiv på en större skärm. Sen att du likställer kolla tidtabell med arbetsredskap är något som får stå för dig.

    Sen behöver inte större skärm betyda laptopstorlek.

    Felet som du gör och många andra är att ta dina personliga åsikter och skriva de som någon sorts sanning. Detta provoverar på nätet och som jag tidigare nämnt så verkar detta vara din mening med det hela.
     
    Ducceman gillar detta.
  11. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Jag bara undrar vad de som hänger här som inte har nån androidprodukt gör på ett forum tillägnad Android. Bara nyfiken så ta inte illa upp.

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tyvärr är det ju så. Jag har själv en dotter på 12 år och det är ganska uppenbart att en iPhone är någon slags utav en statusgrej bland kidsen.

    Men när hon kom med en Android till skolan (Galaxy Nexus) så ville alla låna den och vart jäkligt intresserade av den större skärmen framför allt.
     
    Janne303 gillar detta.
  13. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Samma här med min 11 årings dock bara samsung s2 hehe

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
     
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jehovas vittnen brukar väl vara ute och sprida sanningar för okunniga? ;-)
     
    Janne303 gillar detta.
  15. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Den var ju inte alls dum! Bästa liknelsen man kan göra tror jag.
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Så Android är antingen en moppe eller en bil med moppemotor medan IOS är en bil med vanlig motor?

    Detta som fördel till argumentet att man kan jämföra Android mot IOS utan att ta hänsyn till mobiltillverkare? Om något så håller hen ju med mig :-P

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  17. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Alltså, jag höll ju med dig. Du skrev att din liknelse "kanske var dum" den också, men jag tyckte den var smart!

    Problemet med diskussioner som denna är väl att man jämför iPhone (en telefon) med Android (ett operativsystem). Det blir skevt som fan. Men måste man jämföra blir det nog så "jämt" som det går med din motortillverkarliknelse :P

    Skickat från min LG G2 via Tapatalk Pro
     
  18. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Så Apples framgångar kommer att sluta när dom släpper 4,8-6 tums iphones och 12" Ipad?
    Tyvärr är du ute och cyklar, 4" är bara enligt ditt eget tycke och massmängden av iphone användare har skrikit efter större skärm lång tid tillbaks.
    Om Apples framgångar beror på 4" skärmstorlek som du säger, skulle dom inte äns fundera på att släppa Iphone 6 i 4,8-6" och Ipad i 12" storlek. Dom skulle enkelt bara stanna på den 4" storleken.
    Det finns anledningar att dom funderar på släppa iphone/ipad med större skärm och det är för stora efterfrågningar. för iphone/ipad med större än ynka 4".

    Vad ligger bakom Apples framgångar i mobila sidan och det tänker jag inte ge in i diskussion igen. Är för trött för upprepningar igen och var och en får själv ha egna uppfattningar.
     
  19. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Om man faktiskt tittar på hur lång tid de tar att få något vettigt utfört på en iphone vs Android där bägge har toppspecs så brukar i princip alltid Android vinna. Sure de kanske uppstår på vissa ett fryshack men om man tittar på faktisk beräkningstid som de tar att ladda upp de där spelet eller öppna mailen och få iväg mailet (sätt en tidtagare) så krossar android för de mesta.

    Det är inte bara beräkningstiden som Android vinner på. Du kan alltid leta upp en app som gör just de du behöver extra effektivt (hej Swiftkey, hur är läget?) och sätta den som STANDARD vid den hanteringen. I Apple världen är detta helt otänkbart. Du ska köra stock apparna eller straffas med att swappa ut till app drawern och öppna den app du vill använda istället och utföra copy paste valsen.... fy fan säger jag bara.

    Till topic dock, om du vet med dig att du får PMS:en direkt minsta lilla frysning uppstår köp en iphone då? De är väl ingen som hindrar dig? Men klaga inte då att X, Y och Z inte funkar på den. Eller vad sägs som en så simpel sak som att kunna dela med sig av valfri data till valfri app utan krångel? Eller kunna byta vilken app som ska vara standard webbläsare, bildprogram osv... listan kan göras hur lång som helst. Android är inte bara grym på anpassningar av gränssnittet utan även allt detta övriga. Såna här saker sparar tid för användaren. Då tycker jag iaf att något ryck ibland på cpiga sidor som aftonbladet är en okej kostnad att svälja.

    Nackdelen med allt detta är att det krävs lite mer kunskap hos användaren för att få något som inte har microlagg ibland, om man nu inte sitter på en Nexus 5 som i princip inte går att få lagga. Jag har då inte lyckats, fast jag brukar inte surfa på aftonbladet och jag har reklamfilter installerat. Har aldrig varit med om att UI inte svarar när jag klickar om inte appen i sig har ett programmeringsfel som ytterst få appar har men de har ju inget med operativsystemet att göra utan snarare ett problem i just den appen.

    De låter som de flesta här inne som gnäller egentligen vill ha en iphone eller wp. Fattar inte varför ni gnäller, spring å köp en sån då? Så är ju alla lyckliga sen? Vi slipper såna här trådar och ni slipper spendera tid på saker som stör er. Happy nation just! alla vinner! Dessutom är ni viktiga för hålla igång konkurrensen. Viktigt apple och microsoft/nokia får pengarna av er så de gröna laget pushas hårdare att få fram ännu bättre produkter! :)
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    En fråga till vem som helst; kan man i IOS använda sig av en väckarklocka som inte är inbyggd, ha den i bakgrunden och fortfarande få den att ringa? Förr var det sjukt begränsat men hur är det nu för tiden?

    Haha, jaha. Då är vi på samma spår som jag egentligen trodde ifrån början :-P

    Trodde du menade att hens liknelse var OP.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk