Hur tänker ni...

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Spindrift, 19 jan 2014.

  1. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    ...som lägger ung. 5000 kr på en telefon? Har själv svårt att motivera ett sånt dyrt inköp. Kanske för att jag prioriterar annat här i livet men även om jag har råd så tycker jag inte det är värt det när man kan få nåt som "är väl så bra" för kanske 2000 kr eller mindre.

    Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk
     
  2. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Beror väl på hur man använder den. Ville jag bara ringa och smsa hade jag köpt enkel featurephone med hyffsad kamera. Smidigare och fantastisk batteritid.

    Själv använder jag telefonen mycket, varje dag. Mediakonsumtion, betalar räkningar, sms/fb, slår upp saker, navigering, läser nyheter osv osv.

    Att handikappa något man använder flera gånger om dagen (och därmed göra upplevelsen sämre) verkar dumsnålt. Speciellt om det handlar om några tusenlappar per år (eller hur ofta man nu väljer att uppgradera).
     
  3. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Använder telefonen väldigt mycket varje dag till allt du Brödrost nämner.

    Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk
     
  4. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Dem ser väll det som en investering som ska räcka en lång tid. Jag själv köper telefoner runt 1500-2500 men byter desto oftare...

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag ser inte en Telefon som enbart en Telefon utan det är en dator också. Man kan knappast motivera ett köp av en mobil för 5000kr för en "Telefon". Men däremot en liten dator som du kan surfa på, ta bilder med, dela saker med dina vänner med. En mobil idag är så mycket mer än vad de va för tio år sedan.

    Sedan så är detta med pengar också något som man värderar olika beroende på hur mycket man tjänar skulle jag tro. En som tjänar runt 15000kr tycker nog 5000kr är en förmögenhet. En som jobbar som chef av något slag och får ut 40-50k tycker nog 5000kr är småpengar.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om man köper i Sverige så får man ju vanligtvis skit :)Samsung budget-mobil) för 1500-2000 kr, så det är inte så konstigt att folk tror att de måste punga upp med mycket pengar för en duglig mobil.
     
  7. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Köpte min One för 3900 på Black Friday. Hade aldrig köpt den annars då 5200 var för dyrt för min personliga ekonomi. Personligen är jag rätt så snål så där, men det är för att jag inte har en budget för det. Har inget fast jobb och går andra året i gymnasiet, inte heller född med rika päron om man säger så.

    Sen är det ju som ovanstående säger, lite som en investering/avbetalning får man väl ändå se det. Har min telefon till mycket mer än att bara ringa och smsa med och tror den kommer räcka i ungefär två år. 3800 kr genom två år är drygt 5 kronor om dagen vilket ändå är rätt så billigt sett till hur den är med mig genom dagen.
     
    Last edited: 19 jan 2014
  8. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Håller med dig där. Delvis iaf. Investering är ju inte det första jag tänker på när jag byter mobil. Mera most bang for the buck.

    Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk
     
    Last edited: 19 jan 2014
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Sedan får man ju tänka att man tillfredsställer sitt privata intresse också! Vem vet vad alla kommer jobba med när de "växer upp". Har man haft mobil som ett nära intresse så kanske man kommer jobba inom de när man kommer ut och söker jobb. Man besitter kanske lite djupare kunskaper än vad genomsnittet gör och kan då få en bättre lön och på sikt få igen alla pengar man spenderade som ung på alla mobiler/plattor osv.. :)
     
  10. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Hobbys måste väl också få kosta lite!? Jag köpte min iphone 3gs 2009 på avbetalning med tre som operatör och priset på telefonen var väl närmare 6500-7000kr. Idag skulle jag alldrig köpa en sån dyr telefon. Jag köpte min senaste lur från kina och ångrar ingenting. Bang for the buck var det...för det levererar kineserna verkligen. Var in på mediamarkt här om veckan och på skoj tog jag upp min Neken N6 med 5" full hd skärm och håll den bredvid Nexus 5. Tänkte stilla för mig själv att den kinesen skämmer inte. Sen blir det svårt med garantin och man riskerar tull/moms men det är risker man får ta.
     
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag byter ofta.
    Men det kostar ju inte 5000kr varje gång.

    Jag plockar ut en dyr mobil på abonnemang eftersom jag ändå måste ha ett sådant abonnemang där man ändå får en dyr mobil.
    När jag sen tröttnat säljer jag den och lägger kanske 1500-1800kr mellan för att få den nya, som då är värd 5000kr
    Har man väl kommit in i svängen, och accepterar att man faktiskt vill byta så är det inget större problem att brottas med.

    Ganska likt bilaffärer.
     
  12. Sarcosian

    Sarcosian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tänker inte alls, villha begäret får styra ;-)

    Har lite tur med företagsnalle doch haft samma nu i ett år och fyra månader och slänge har jag aldrig haft en mobil någonsin. Root och flashning förlänger livet på nallen rejält och stöd för sådant är ofta betydligt större på premiummodeller

    /sarc

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
     
  13. sopaj96

    sopaj96 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Om man är lite teknik galen så är det inga problem alls... Vill man ha det snabbaste, bästa kameran osv så kommer det kosta... tror du att man går runt med en galaxy s2 och tycker att den är bra om man har höga krav? nej...

    Det är som att fråga varför en gamer lägger mycket pengar på en bra gaming dator :S Makes no sense what so ever
     
  14. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Har man dom kraven så
     
    Last edited: 30 jan 2014
  15. Riman

    Riman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tänker inte.
     
  16. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    jag köpte en dyr telefon men har den sen rätt länge, min första var en htc desire, efter den köpte jag en samsung galaxy s3 som jag har tills idag och ska ev byta ut den mot en galaxy s5 när den väl kommer så för mig 5,6000kr en telefon man har två år eller nåt är ju ingenting det är bara väl investerade pengar i en telefon som håller mer än vad jag behöver.
     
  17. alkomo

    alkomo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köper det jag är sugen på för dagen, sen får det kosta vad det vill!

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk