Avslutad: iPhone 5s? OBS! Stöldspärrad!

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av Droid55, 29 jan 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. joese

    joese Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Blir så förbannat att jag kokar när jag läser tråden. Kan man inte lita på någon längre?

    Be en kompis ringa på annonsen, be om bilder på kvittot. Kan han inte skicka bilder, be kompisen åka dit och titta på den och på kvittot(IMEI står ju där). Avböj affär om det inte är ditt kvitto/telefon. Är det samma är det bara att ringa polisen. :)

    Det kan ju vara så att det är en person som stal telefonen och en annan som säljer. Men är IMEI samma spelar det ingen roll, att sälja stöldgods är olagligt.
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast den lär hinna säljas flera gånger om innan sega Hallon gör någonting. Inte fått svar på mitt "spärra SIM"-mail jag skickade igår vid 19.00. Kan ju lugnt säga att det aldrig kommer bli Hallon igen för någon inom familjen eller släkten. Jag lämnade en arg kommentar på deras hemsida vad jag tyckte om deras rutiner vid stöld (och att det kostade 99 kr för ett nytt SIM-kort).

    Sen är det ganska meningslöst att kasta bort dyrbar tid på att få "hämnd" på någon okänd person som säkert är rätt miserabel ändå (det var inte precis en svensk från medelklassen som stal mobilen). Och objektivt sett kan jag tycka att det är bättre om en mobil används än att det bara blir mer elektronikskräp i naturen.
     
    Last edited: 30 jan 2014
  3. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Detta är en av anledningarna till att jag helst aldrig säljer face to face... Folk ska alltid pruta fast man är överens om ett pris eller så är dom allmänt muppiga.

    Lycka till Rebecka!

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  4. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Operatörerna kan se imei. Som företagsanvändare så kan jag i vår företagsportal till Telenor se alla anställas mobilabonnemang och imei och detta läser nätet av så fort man stoppar i sim i en ny terminal. Man kan dock bara se senaste använda terminalen.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag skapade en falsk mail för kunna svara på annonsen. Fast sen läste jag mer noggrant och upptäcka att det följde med någon försäkring som jag inte hade. Så det känns ändå som att det inte borde vara han. Fast så fort jag verkligen misstänker en annons kommer jag svara.

    EDIT: Upptäckte nu att annonsen redan är borttagen. Det gick snabbt...

    Polisen ringde mig igår igen och sa de skulle försöka få tag på en driftansvarig på Blocket. Så får se vad de kommer fram till.
     
    Last edited by a moderator: 31 jan 2014
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok. Om du har mobiloperatör som erbjuder kundservice per telefon bör du i varje fall stöldspärra. Som jag skrev stöldspärrade jag den inom loppet av 2 timmar. Det kunde gått ännu snabbare om jag hade IMEI-numret från början men tyvärr fick jag springa in till Tele2-butiken och hämta ut ett nytt kvitto med IMEI-numret på för sen gå hem och ringa min operatör.

    För mig tog det ingen tid att ringa min operatör och stöldspärra. Satt inte ens i kö direkt. Mest tid tog det isåfall att gå in till Tele2-butiken och få ut IMEI-numret men det begärde jag alltså ut för ge Polisen. Sen passade Tele2 på att tipsa mig om att stöldspärra telefonen och självklart ville jag göra det.

    Att personen inte är frisk betyder inte att jag vill underlätta det för honom att tjäna pengar på min stulna telefon. Varför skulle jag känna sån empati för en person som kan göra så mot mig? Sen är det bara olyckligt om han trots det lyckas sälja den till en oskyldig person som sitter med en stöldspärrad telefon. Därför jag skapade denna tråd för informera så många handlare som jag kan. Jag har även ute en annons på mitt lokala annonstorg där jag varnar för en stöldspärrad iPhone.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Hittade en till annons som kan stämma. Telefonen påstås vara 2 månader gammal, i nyskick, olåst och på bilden sitter ett skal på som mycket väl kan vara från mobilplånboken. Fast den säljs i en helt annan del av Sverige...
     
  8. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Om du vill Får du gärna skicka namnet han angav när han ville köpa telefonen. Kan se om jag kan luska ut något. Dra ett pm till mig.

    Mvh

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hallon har ingen som helst kundservice, varken på telefon eller på något annat sätt (man kan skicka mail men de svarar inte).
     
  10. Critical

    Critical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har fått fram lite information, personen registrerade kontantkortet hos Tele2 först, därefter flyttades uppgifterna med numret till Comviq. Jag har också med hjälp av uppgett namn fått tag på en person men jag är tveksam på att tjuven använde sitt egna namn och använde någon annans.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  11. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Det mest troliga är väl att gärningsmannen i fråga har använt ett annat namn än det han angav. Kollade på facebook och hittade 3 stycken vid det namnet bosatta i Halmstad, men han vore ju dum om han nu uppgav sitt riktiga namn och sedan hade ett facebook konto i samma namn. Men man har ju hört talas om dummare brottslingar.
     
    Last edited: 31 jan 2014
  12. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det finns endast 3st Johan Lindström i Halmstad. Ålder 35, 37 respektive 38 år. Det borde gå tämligen snabbt att kolla upp detta förvisso ganska svaga spår. Nu är tjuvar inget begåvat släkte så man ska aldrig säga aldrig... :mad:
     
  13. joese

    joese Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Intressant! Hur har du fått tag på dessa uppgifter? Frågat operatörerna eller har du på något vis extra insyn?

    Vilket nummer använde han? Tänkte om man skulle låta en bot skanna blocket med jämna mellanrum och leta efter numret.

    Hoppas verkligen det går att identifiera personen så han får ta konsekvenserna av sina handlingar.
     
    Last edited: 31 jan 2014
  14. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Borde gå att få ut ipadress genom mail konversationer.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  15. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Han bor troligtvis inte i Halmstad och heter antagligen inte Johan.

    Mailade en på blocket från Falkenberg som sålde en iPhone 5s. Dock 3 låst med kvitto från mobilisera.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  16. Critical

    Critical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det är det jag också tänker, jag har med hjälp av mina kontakter fått tag på en person som kan vara den skyldige men jag vill inte peka ut någon före jag är helt säker. Personen jag har fått tag på bodde i Halmstad men flyttade lite längre ner, därav hittar du inte någon med det namnet i rätt ålder i just Halmstad.




    Operatörerna får tyvärr inte ge ut några uppgifter, att Tele2 och Comviq också har två olika system gjorde det lite svårare men jag fick med hjälp av några kontakter fram uppgifter hos båda operatörerna. Eftersom Rebecka nu även fått veta vilken operatör polisen ska ta kontakt med borde man hitta personen fortare.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  17. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Lägger polisen ens ner några resurser på detta då? Är väl viktigare att jaga folk som röker en ört och cyklar på trottoaren kan jag tänka mig.
     
  18. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det skulle vara otroligt om polisen löste bedrägeribrott sådär fort. Väntar fortfarande på resultat från en förundersökning sen juli förra året.
     
  19. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Fyfan va trisst! Det tråkiga med sådana här händelser är att offret kan bli så skärrad, du skall ju självklart inte känna dig dum för att du blivit rånad, bara för du inte har tagit pengar i förskott så skall ju inte någon ha rätten att bara rycka luren ifrån dig...
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag spårade IP-numret från hans mail. IP-numret kommer från Stockholm med Tele2. Kan det stämma?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.