Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    okej, med tidigare resonemang så är en röst på piratpartiet en röst på Miljöpartiet

    för där är det väl snarare 10 av 10 frågor som dom röstar på lika + att dom officiellt har gått ut med att dom kommer rösta lika som Miljöpartiet på dom frågor som är utanför PiratPartiets områden

    (jag röstade Pirat i riksdagsvalet 2006 samt i EU valet (2009?) samt har varit medlem i dom sedan någon dag efter att dom startades samt varit med på ett partimöte, jag är fortfarande medlem men jag är inte så jättemycket förr dom längre (och då är och har jag varit inaktiv medlem i även andra "konstiga" partier och organisationer))
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Och vem sa att miljöpartiet är ett dåligt parti? Motivera gärna. Har inte riktigt bestämt mig, alla partier är så dåliga.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  3. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    jag ogillar egentligen att hålla på att prata politik då man bara gör sig ovän med folk,
    jag kommer inte heller göra någon djupgående motivering, men några punkter som jag kommer på är:
    med deras politik så skulle Sveriges ekonomi kraftigt försämras,
    nu mins jag inte exakt vad dom sagt angående bensinen, men dom ville väl ha ett pris på runt 40-50kr litern om dom hade egen majoritet, detta skulle slå mycket hårt på både företag och framförallt privatpersoner, alla bor inte så att man kan ta sig kollektivt enkelt
    företagen skulle fly Sverige.
    Dom förespråkar fri invandring, hur skulle detta gå om vi helt öppnade gränserna när vi knappt kan ta emot dom som kommer hit nu, var skulle dom bo? i tält i skogen?
    visst bör man satsa på kollektivtrafiken (så som alla partier vill göra nu...)
    men dom vill stoppa exempelvis förbifart Stockholm, hur miljövänligt är det att tvinga alla bilarna att köra genom Stockholm och då dessutom i det närmste stillastående trafik. Det är kaos redan som det är nu, och Stockholm växer väl med runt 30'000 per år, hur blir det då med trafiken om några år om inget görs? all tid som folk tvingas lägga på att sitta fast i bilköer kostar också samhället pengar.

    Det var någon miljöpartist på TV för bara någon dag sedan, jag mins inte namnet men en tjej var det, hon ville att Sverige helt skulle upphöra med vapenexporten, jättefint med en vapenfri värld, men även det skulle slå hårt emot Sveriges ekonomi, och hon tyckte dessutom att det är okej om Sverige importerar vapen, programledaren/reportern frågade då varför det var okej om vi importerar men inte exporterar, det hade hon inget svar på och började svamla/snacka bort sig själv...

    det var bara några saker som jag kom på såhär dags.

    när jag var ~7 år strax inför valet 1994 då var det en massa valaffischer ute på stan, jag hade precis lärt mig läsa och såg ett stort plakat med en maskros och läste "Miljöpartiet"
    jag:"Mamma, miljöpartiet det låter väl bra?"
    Mamma:"Ja det kanske låter bra, men dom måste kunna något om politik också"
    :D

    +1 på den
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tycker alla borde rösta men flera borde rösta blankt. Det är dumt att bara få folk att rösta, det gäller att folket som röstar faktiskt har koll på saker och ting.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  5. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Fast så är det ju inte, eftersom Alliansen verkar behöva alla röster de kan få om de ska vinna valet. En röst på SD är därför snarare en röst på de rödgröna, eftersom det försvårar för Reinfeldt & Co att sitta kvar.
     
  6. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jag håller mig lagom insatt. Men tycker det räcker att veta var man står generellt. Är det låga skatter, entreprenördyrkan, arbete in absurdum och privatisering - alliansen.
    Gillar man det statliga och dess reglering av marknad, solidaritet, hårdare tyglar mot riskkapitalister i välfärden, kanske rentav hoppas på kortare arbetsdag - vänster om mitten.
    Tycker man att de styrande alltför länge undvikit och misskött invandrarfrågan - sd.
     
  7. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Jag kommer att rösta V då Jag tycker att S har rört sig lite för mycket åt mitten/Höger
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo nu handlar det mer om överlevnad för Sverige och EU och det ser minst sagt dåligt ut när man ser hur den övriga världen agerar samt tar över allting.:cry:

    V är en stor katastrof om man bara lyfter blicken och ser hur världen ser ut idag.

    Minsta vänstervridning leder till en katastrof för vårt land:cry:

    Sen håller jag fullständigt med Jonas Sjöstedt om att "vulgärkapitalismen" är av ondo, rent barockt när man ser dagens sjukvård samt tex Banverket och det måste man göra något åt :P

    EDIT sen glömde jag "Skolfarsen" som statsrådet Björklund totalt flippat iväg, utan en fungerande skola är vi förlorade om några år DS
     
    Last edited: 19 jan 2014
  9. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Vad är det för nonsens? Katastrof om man är väldigt moderat kanske. Det vore isf en katastrof ja såge fram emot. Tycker kortare arbetsdag vore något. Vad är poängen med att ha massor av arbetslösa som det inte finns jobb till? Och "skapa jobb"? Det låter ju absurt. Därtill jobbar man mer övertid än någonsin. I tillägg skrivs zoloft ut alltmer och lägre ned i åldrarna? Kan ju inte vara så ett samhälle ska se ut. Så man vill slänga sig i väggen...
     
  10. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Och så ska pöbeln jobba till de är 75. Skönt skäligt liv man har rätt till om man inte är pruttrik. Fyfan vad jag avskyr Sveriges sätt att omedvetet se på USA som en förebild, samtidigt som man sitter och hyllar Obama och pissar på Bush och Romney. Dubbelmoralen är stark!
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag håller med om att fler borde rösta (alla borde rösta för rösträttens skull).

    Problemet med rösta blankt är att du kan ge motståndaren en fördel om fler tänker samma som du och befinner sig på samma block. För mig finns inget solklart parti men jag är vänster och röstar därför på något av vänsterpartierna än att rösta blankt.

    Jag är visserligen intresserad av politik men jag anser även att de som är ointresserade bör ta ställning till var på vänster-höger-skalan de befinner sig.
     
    Last edited by a moderator: 24 jan 2014
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ser det som ett större problem och större skada att folk utan kunskap röstar något annat än blankt. Ser det som ett större problem än det du nämner. "ditt problem" med motståndare betyder att du måste klassa saker som motståndare. Att folk röstar X utan att veta vad X gör skadar också alla.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Om du vet var du ligger på vänster-höger-skalan så gör du inte större skada än när du röstar blankt. Jag menar att det är svårare att välja parti än att välja block. Så om folk bara gjorde det skulle det göra mycket.
     
  14. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag tänkte skriva något helt annat först men sen insåg jag hur rätt su har.

    Det tänket som du nämner innebär att folk röstar utefter trender, utan att ha någon som helst aning om vad de egentligen röstar på. Det här är extremt tragiskt, och borde klassas som värre än att inte rösta alls.

    "Tjena, vad ska du rösta på?"

    "Jag tror det blir X för det här och det här verkar riktigt najs."

    "Jaha okej, då gör jag nog också det."

    Livsfarligt. Jag kan dock verkligen ha förståelse med folk som inte orkar bilda sig en uppfattning, för det kan vara ett heltidsjobb att ta reda på vart man står politiskt.

    Vi BÖRJADE diskutera politik i nian i skolan, redan då märkte man att alla (jag själv inkluderad) var otroligt färgade av sina föräldrar och egentligen bara sa det som de hört hemifrån. Efter nian dog det här totalt och vi pratade, så vitt jag minns, inte om rösträtt och dylikt under hela gymnasiet.
     
  15. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Eftersom föräldrarna för vidare sina värderingar så är de ganska självklart att politik följer med. Ser inte hur det kan vara "livsfarligt". Bäst är förstås att även bilda sig en egen uppfattning.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det styr ju hur hela landet ska styras. Underminerar demokratin i viss mån då de som är duktiga på att snacka alt föräldrar får mer än 1 röst per man.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  17. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Observera poängen med det jag skrev, studera hur omvärlden ser ut!!o_O

    Det finns ingen som helst möjlighet att vi kan skapa möjligheter att konkurrera med omvärlden med vänsterns dogmer!!

    Vad ska vi leva av? Eller väljer vi då att offra allting och sänka våran levnadsstandard?

    Sossarna boss är mycket medveten om det här med sin bakgrund från Metall.

    Sen har vi då det här "f-stimmet" som kan ställa till med stor oreda..;)
     
  18. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Skulle säga att den påverkan är naturlig och förminskas efterhand som man förändrar och fyller på egna värderingar. Kanske röstar vederbörande på samma parti, men nu av annan anledning.

    Förhållandet barn / förälder underminerar samhället. Vem hade trott det?
     
  19. Sarcosian

    Sarcosian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Att värderingar kommer hemifrån är nog helt naturligt men också riktigt dumt. Förutsättningarna för denna och nästa generation skiljer sig enormt från vad som varit. Att utgå från föräldrarnas värderingar för att bygga våra barns framtid är ju bara korkat. Politiken har dessutom blivit mer och mer populistiskt i takt ned meiernas ökade spelrum. Dagligen löser vi om nyheter som berör och ger oss åsikter. Nyheter som sesan visar sig inte hålla överhuvudtaget. Typexempel är vinster i välfärden, populistiskt och häxjakt. Krav på opartisk granskning saknas helt och medier styr vpra åsikter.

    /sarc

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
     
  20. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Vad tycks om Jens Spendrups uttalande om att det inte finns tillräckligt många kompetenta kvinnor som kan sitta i bolagsstyrelser?

    Vad jag kan hitta så är det flera SD- & SDU-toppar som försvarar hans uttalande.
     
    Last edited: 12 feb 2014
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.