Android backup motsvarande icloud

Diskussion i 'Allmänt' startad av vanjie, 2 feb 2014.

  1. vanjie

    vanjie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag har precis bytt till en Android lur (LG G2) efter att ha kört iphone sedan 3GSen kom ut.

    En sak som jag tyckte var bekvämt i Apples värld var icloud som kopierade allt, sms, bilder etc. med jämna mellanrum.

    Jag har läst på lite om motsvarande till Android och insett att Google synkningen enbart tar inställningar om vilka appar osv man har installerade, dvs inga sms eller bilder sparas.

    Vilken är bästa sättet att ha en backup av tex bilder på? Såg att Helium och Titanium backup verkade populära (och även kan spara tex sms osv), men tex dropbox har ju inbyggt stöd för att automatiskt spara bilder. Är det någon större skillnad eller bara att testa sig fram om det inte finns någon inbyggd lösning i systemet för detta?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det enklaste sättet är väl bara att plugga in luren i datorn med jämna mellanrum och rakt kopiera över alla foton till datorn. Till skillnad från iPhone så kommer en Androidtelefon upp som en extern hårddisk när du pluggar in den i datorn och behöver inget synkprogram såsom träliga iTunes.

    Har du root säkerhetskopierar man enkelt och snabbt SMS/MMS på det sättet. Även appar kan säkerhetskopieras enkelt.

    Men kort och gott det finns ingen enkel lösning till Android såsom iCloud. iCloud är helt jävla fantastiskt på det sättet och Android är lång bakom iOS när det gäller just den smidigheten.
     
    vanjie gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan välja att aktivera Google+ Automatiska säkerhetskopiering. Den backar upp bilder och videor
     
    vanjie gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Gör man det så är det nog bäst att ställa in så den bara gör det över WIFI och samtidigt som laddaren är inkopplad annars kan det nog suga ur en del batteri.
     
  5. vanjie

    vanjie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för era svar! Ansluta till dator vill jag undvika så långt det går då det är bekvämare med moln-tjänster.

    Rootat har jag inte än och jag får se om behovet uppstår.. En fråga som inte har med tråden att göra, men när man rootat kan man väl inte få OTA uppdateringar av systemet utan man måste "böka" lite mer för att få uppdateringar och root igen?

    Tack för tips om Google+, ska kika på det även om jag inte är helt bekväm med att den lägger bilder på en tjänst liknande Facebook, även om bilder inte är synliga för någon..
     
  6. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    titanium backup är det enda som är värt att nämna.. googles egna sk backup är pinsamt dålig och opålitlig.

    titatnium backup + root så ligger man iaf nägorlunda på banan med en bra backup. Sen synca upp den mot dropbox eller liknande.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag vet inte hur LG G2 hanterar det, men med en Nexus enhet så får man uppdateringar även om man har den rootad, det ända som händer är att man måste lägga in root igen efter uppdateringar. Har man bytt kernel så måste man dock återställa till stock-kernel.
     
  9. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    En nackdel med att återställa data med titanium är att push för de apparna inte fungerar. Så alla appar som använder sig utav push, så som FB Messenger, Instagram osv måste man rensa datan på efter återställning, dvs man kunde lika gärna ha installerat från Play eller låtit androids backupsystem sköta backupen.

    Min erfarenhet är också att en stor del av apparna lagrar sin data i molnet, så som Pocket Casts om man har synk på, Keep, Tasks osv, så dem behöver man inte heller göra backup på datan på. För mig kvarstår inte många appar som har nytta av Titanium Backup.
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det har faktiskt aldrig hänt mig, push funkar för alla mina appar efter återställning och har alltid gjort. systemdata däremot backar jag aldrig men user apps funkar alltid klockrent.
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Tyvärr så måste man lösa det här själv. Där har iOS en stor fördel. Det känns som att Google jobbar på det och tar fram olika verktyg, men det är upp till utvecklarna att lägga in det.

    Personligen föredrar jag appar och tjänster med molnlagring. Då slipper jag bry mig om att ta backuper och pyssla med sånt + att jag får tillgång till all data även på mina datorer, mobiler och plattor.

    Bilder - Google+ auto backup
    SMS - SMS Backup+
    Kontakter, mail, kalender, todo, dokument - Googletjänster

    Utöver det så finns det väl inte så mycket mer som är värt att spara?

    Det enda jag saknar är väl om jag spelar något litet spel och vill slippa börja om varje gång jag installerar om eller byter enhet. Där finns ju Google Play Game Services som lösning bara utvecklarna lägger in det. Verkar grymt bra.

    Inställningar i appar är jobbigt att göra om. Google Backup ska ta hand om det...men bara om utvecklaren har lagt in det vilket de ytterst sällan verkar göra.
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag använder Titanium Backup för att göra schemalagda backups av alla appar 4 gånger i veckan. I Titanium kan man göra så att ens backup automatiskt laddas upp till Google Drive eller Dropbox när den schemalagda backupen är färdig.

    För bilder och övriga filer använder jag Drivesync för Google Drive och Dropsync för Dropbox. Dessa appar har jag ställt in på att synka varannan timme om jag är ansluten till wifi.

    Jag har med andra ord nästan allt på min telefon på Google Drive eller Dropbox ifall den skulle bli stulen eller gå sönder.
     
  13. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Har inte LG någon inbyggd säkerhetskopierings-tjänst?

    Tycker också det är lite obekvämt att ladda upp bilderna på Google+..

    Men HTC har en rätt så bra tjänst som backar upp alla inställningar appar etc men den backar inte upp bilder.
    För bilder använder jag dropbox säkerhetssynk som borde funka ganska bra.

    Om LG har någon egen tjänst för backup rekommenderar jag att stänga av Googles egna backup-tjänst.
     
    Last edited: 3 feb 2014
  14. emmet

    emmet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2014
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag tänkte likadant, att bilder helt plötsligt kunde publiceras om Google+ ändrade sekretessinställningar i nån uppdatering eller liknande. Jag kör appen FolderSync istället. Finns massor med andra liknande appar också. Går att ställa in så att den synkar valfri mapp (jag har valt kameramappen med bilder och filmer) med FTP-server, Dropbox, nätverksmapp eller vad man nu vill använda.

    Min telefon synkar varje natt klockan 4 om laddaren är inkopplad och wifi är igång, men när och hur väljer man själv bland mängder med inställningar. Har LG G2 precis som du men körde samma sak på min HTC One X, alltid funkat klockrent.
     
  15. wchaa

    wchaa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Android överföra enhetsdata var en lång fråga, jag tror att det är mycket bekvämt att använda en överföring mobiltelefon fil och backup app för att hjälpa. Bara några enkla steg för att överföra allt från telefonen till datorn.
    coolmuster android assistant
     
    Last edited: 21 sept 2016
    xnik gillar detta.
  16. xnik

    xnik Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Du kan överföra dina Android telefondata till Google-konto, eller bara använda en app för att hjälpa. android file manager
     
    Last edited: 21 sept 2016