Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan man göra så att när jag håller ner Voly Ned + Up + Powerknappen så gör tasker så att 112 rings?
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6

    Jag lyckades med det här utan att använda andra appar än Tasker. State - Hardware - Media button och markera Grab. Grab gör dock att andra appar inte känner av att man tryckt på knappen så man vill nog använda den contexten tillsammans med andra context.

    Det som är lite tråkigt är dock att Tasker och andra appar vägrar använda mikrofonen på headsetet och instället envisas med att använda telefonens mikrofon. Så om någon har några förslag på hur man kan lösa det, vore det trevligt :)
     
  3. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    @lassekongo
    Har du kollat Joaos hemsida? www.joaoapps.com
    Kolla in autovoice, de verkar som du kan använda "AutoVoiceBTPressed" till att göra vad man vill i stort sett. Finns en "AutovoiceBTPressed2" oxå för långtryck på knappen. Kanske kan lösa ditt problem:-) /Marti


    Skickat från min C6903 via Tapatalk
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Tack, jag har till och med kontaktat honom och han säger att hans app inte kan stödja alla headsets vilket är helt förståeligt. Jag använder för övrigt AutoRemote, AutoNotification och AutoLocation vilka alla rekommenderas om du inte använder dem själv redan :)

    Knapptryckningen funkar (genom att göra så som jag skrev i förra inlägget), men alltså inte att få apparna på telefonen att använda headsetets mikrofon. Finns det kanske en app som kan tvinga andra appar att använda den mikrofonen?
     
  5. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    @lassekongo
    De vet jag inte! Jag använder autovoice(autocontinius)på natten. Väldigt smidigt att bara fråga vad klockan är:-) Autocontacts och autoshare använder jag till en zoomwidget.(ett tryck mina Koordinater och adress samlas i en variabel, ett tryck till och sms kontakter öppnas. Autobarcode använder jag till att fylla urklipp som jag sen kan använda i vilket dokument jag vill. Skulle dock vilja ha AutoOCR så man kan skanna vilken text som helst:-) autonotification är jag dock rätt nyfiken på! Vad använder du den till? /Martin

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Man kanske borde ta sig en titt på dem också då :) Jag använder AutoRemote för att fylla clipboard för övrigt. Jag kan markera en text i Chrome på datorn och skicka den till urklipp på telefonen. AutoOCR lät faktiskt intressant. Du får göra en request på Joaos G+-community: https://plus.google.com/communities/110193399489813640793, där du för övrigt kan anmäla dig som betatestare för hans appar.

    AutoNotification använder jag bland annat till det som visas i länkarna nedan, samt för att skicka alla notifikationer jag får till Chrome på datorn om jag är ansluten till mitt hemnätverk. Jag använder också AutoNotification för att få notifikationer upplästa i hörlurarna om de är ansluta.
    https://db.tt/9PVnoJbI
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1471097#post1471097
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1435495#post1435495

    Men jag gillar verkligen att man kan få all information från alla notifikationer till Tasker via AutoNotification, oavsett vilken app som har skapat dem. Observera att det dock bara gäller Android 4.3+.
     
  7. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag kikade lite snabbt men de där såg riktigt fint ut!:) Måste ta mig lite tid att fippla med resten av "Auto-familjen" tror jag:)
    Jag är rätt sugen på att testa autoapparna med googlekalender, få dagens möten, födelsedagar osv upplästa säg 10min efter man klivit upp på morgonen:)
    Jag pratade lite snabbt med honom på google grupper och han skulle lägga till den på hans "att göra appar lista" sa han:) Jag är redan med som beta testare för vissa av autoapparna. /Martin
     
  8. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Blir mer och mer irriterad över alla begränsningar som finns i kitkat, snart måste man roota för att kunna göra det man vill (vilket inte var fallet förut).

    Jag vill deaktivera 3g/4g via en sticker (eller platsbaserat) och på så sätt få gsm/edge istället.
    Samma sticker (eller en annan) för att aktivera igen.

    Har sjukt kass täckning hemma och det äter mitt batteri.
     
  9. A-son

    A-son Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej, försöker få tasker att läsa upp sms
    När jag använder say %SMSRB
    Så läses inte meddelandet upp utan den säger %SMSRB
    Vad kan sånt bero på?
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Laddade ner tasker i helgen till min telefon och har lekt runt lite med den men får inte skapandet av variabler att fungera... Har testat både med Variabel Set och Add Variabel.

    Det jag vill göra är att toggla 2G/3G, vet att det finns en färdig funktion för detta men den är röd och därmed inte supportad för min telefon. Så istället har jag tänkt mig följande:

    Profile Name: Kolla 3G
    Profile State: Mobile Network (3G, 3G - HSPA)

    Task: Variable Set
    Name: %3G_ON
    To: On

    Profile Name: Kolla 2G
    Profile State: Mobile Network (2G)

    Task: Variable Set
    Name: %3G_ON
    To: Off

    Problemet är att jag inte får Variabeln %3G_ON att ändras.

    Sedan hade jag tänkt använda den variabeln för att toggla 3G i en ny profile när jag är uppkopplad mot min Wifi med följande Task

    Task: 3G Toggle
    IF %3G_ON ~ On
    Settings: Mobile Data Settings​
    Dpad: Down, Repeat timer: 2​
    Dpad: Push, Repeat timer: 1​
    Go Home, Page: 0​
    END IF

    Och liknande för Exit Task när jag kopplas från mitt Wifi

    IF %3G_ON ~ Off
    Settings: Mobile Data Settings​
    Dpad: Down, Repeat timer: 2​
    Dpad: Push, Repeat timer: 1​
    Go Home, Page: 0​
    END IF
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Du bör använda Variable Set. Blir din profil där %3G_ON sätts aktiv? Lägg till Notify %3G_ON efter att den har tilldelats ett värde och se om den skriver ut något i notifikationsfältet.
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Såg igår kväll att precis som du säger så blev den inte aktiv, varför vet jag inte så jag skapade en ny profil uppbyggd på samma sätt och nu funkar det att sätta variabler.
     
  13. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fråga: Om jag skulle vilja få tasker att läsa från kalendern och utifrån händelsen namn ställa larmet olika, hur skulle man göra då?

    Dvs C-tur, larmet ställs på 0630. A-tur, larmet ställs på 0530.

    a
     
  14. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ur huvudet:
    Installera Gentle Alarm. Testa med trial innan du köper fullversionen.

    Lägg in ditt jobbschema som heldagsevent i en (ny?) Google kalender. Döp händelserna till något som du enkelt förstår (A-tur, B-tur osv).

    1) Skapa och döp alarm för dina olika skift, exvis döper du A-turalarmet till A-tur osv. Gör larmet så simpelt eller superavancerat som du vill.

    2) I Tasker:
    Profile: State- Din jobbkalender Calendar Entry: A-tur
    Task: 3rd party-Gentle Alarm-Name A-tur. Bocka i "Set".

    Upprepa 1-2 för alla olika skift du är intresserad av.

    Jag har inte testat detta men tror att det fungerar, testa en vecka innan du litar på auromationen! Gentle Alarm Trial fungerar inte på onsdagar. Berätta om det fungerar!
     
    Last edited: 14 feb 2014
    pingo gillar detta.
  15. devos

    devos Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en task som aktiveras av en nfc, jag har försökt och försökt men får den inte att ställa in alarm på tex Lördagar.

    Jag har följande IF day of week ~ Saturday

    Det fungerar om jag har en profil, men jag vill ha det i tasken istället.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  16. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Jag håller på att försöka göra en task som automatiskt hämtar en fil varje morgon, dagens DN. Har den exakta adressen http://kund.dn.se/service/download/20140222/DN.pdf där jag lagt in en transform på Taskers datum så att datumet stämmer i adressen, och det funkar bra genom tasken Browse URL, men nackdelen då är ju att webbläsaren används. Går det på något sett att använda HTTP Get eller annat för att slippa detta?
     
  17. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Som många andra så har jag problem med att min LG G2 tappar mobildata. Jag har försökt lösa detta genom en task som sätter på flygplans läge och sen stänger av flygplans läge. Såhär har jag gjort det.

    State - Net - Mobile Network - Invert 3G och Wifi - (mitt wifi hemma) Not Connected

    Wait - 10 sec
    Secure Settings Airplane Mode Enabled
    Wait - 2 sec
    Secure Settings Airplane Mode Disabled
    Wait 6 sec
    Mobile Data On

    Men denna task går bara runt och runt. Vad gör jag för fel?
     
  18. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Min gissning är att den blir aktiv direkt igen eftersom den inte har hunnit få kontakt med nätet. Prova att göra en cooldown på någon minut kanske. Långtryck på profilen - Properties - Cooldown. Då kan profilen inte bli aktiv förrän efter en minut sedan den senast blev aktiv.

    Observera också att din profil kommer att bli aktiv om du skulle få 2G eller 4G.
     
  19. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Okej tack ska testa detta
     
  20. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om man använder voice input på engelska kan man ju säga "question mark" och så blir det ett frågetecken i textfältet man skriver i. Det går dock inte på svenska så jag har skapat en scene som visar tre knappar när man använder voice input: en med punkt, en med frågetecken och en med utropstecken. När man trycker på någon av dem ska respektive tecken skrivas i textfältet. Detta görs genom Script - Run Shell - input text '!' för utropstecken. Det funkar för punkt och utropstecken, men när man gör det för frågetecken skriv bokstaven d ut istället av någon anledning. Use root är markerat i Run Shell.

    Någon som har några tips?