Problem: Problem med SD-kort (Galaxy S4 äter minneskort?)

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Gusten1, 4 feb 2014.

  1. Gusten1

    Gusten1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har letat runt på forumet men inte hittat någon tråd som avhandlar mitt problem.
    Har en Galaxy S4 som jag skaffade i slutet av december.
    Satte i ett 16gb microsd (kines-variant). Kortet fungerade i några veckor (hade tidigare fungerat i 6 månader+ i min ZTE-lur). Efer några veckor meddelade S4n att kortet blivit "demonterat". Jag provade att sätta ur och sätta i kortet igen, men telefonen kunde inte hitta det.

    Antog att kortet gått sönder och köpte därför ett nytt, Kingston, 16 gb class 10.

    Nu när jag använt det kortet i c a 2 veckor så uppstår samma fel - telefonen meddelar om kortfel och kortet är sedan "försvunnet" i lagrings-menyn på telefonen.

    När jag försöker läsa korten i en kortläsare mot datorn så hittar datorn inget - men den har hittat korten utan problem när de väl var nya (innan de fick tjänstgöra i min S4).

    Ringde Samsungs support och han hade aldrig hört talas om felet tidigare, men de föreslog såklart universal-lösningen: fabriksåterställ telefonen. Nu tror jag inte att det kommer avhjälpa felet då telefonen verkar ha renderat minneskortet värdelöst (eftersom jag inte ens hittar det i datorn längre).

    Någon som varit med om ett liknande problem och hittat en lösning på detta?
    Överväger att lämna in telefonen för utbyte / garantiärende då det tyvärr verka vara den som förstör minneskorten.

    Mvh

    Gustav
     
  2. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Min s4 tar ej imot mitt Lexar kort. De funkade 3 veckor sen var de slut på de. Funkar om du formatera de i datorn och sätter i de igen. Men bara för en dag eller två för att sedan sluta fungera igen.

    Verka vara många som har de problemet,
     
  3. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag hade oxå två SD-kort som strulade. Fick tips om att köpa Samsungs originalkort. Och fan tro't, det har funkat i ett halvår nu. :-)

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  4. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Jag hade problem i helgen när kortet (Transcend 32Gb klass 4) bara försvann i filhanteringen. Sågs heller inte av mina andra telefoner, av min Galaxy Note 10.1, av sambons telefon, av ungarnas telefoner eller av någon av datorerna. Telefonen visade "Tomt SD-kort" när jag satte i det och sade åt mig att formatera, men det gick inte då det kommandot i inställningarna var inaktiverat.
    På söndag kväll fick jag dock en lucka då det plötsligt började fungera igen och då formaterade jag om det i telefonen. Kort därefter slutade det fungera igen och jag var tillbaka till "Tomt SD-kort". Ett par timmar senare började det fungera igen och då formaterade jag det i datorn, med "Snabb formatering" avbockat. Sedan dess har jag sett kortet i filhanteringen och inbillat mig att det var OK igen. MEN i morse råkade jag klicka fram en "notifikationslogg" där jag fick se något nytt. Mellan 04:27 och 07:02 i morse har det "oväntat tagits bort" och "förberetts" igen 19(!) gånger, uppdelat i två perioder. Alla gångerna det tagits bort har det satts i senast påföljande minut (dock oftast samma minut). Jag har sovit som en stock och sambon/döttrarna skulle inte ens tänka tanken att röra pappas nya dyra telefon, så är det inte någon av katterna som stått och hoppat på telefonen måste det vara spöken som suttit och klickat med kortet... ut och in och ut och in och ut och in.

    Edit: Jag har läst en del om SD-problemet (Googla 's4 sd-card problem', det finns en del) och det verkar vara många med SanDisk-kort som skriver. Personligen tror jag att det kan vara för att många är SanDisk-användare, för det är ju uppenbarligen inte BARA dom som har problem. Men det jag också har sett är att flera har köpt Samsung-kort och efter det inte haft fler problem med detta (så det ska jag prova också nu).
    För övrigt är det inte bara S4-telefoner. Folk skriver om S2or och två av mina kollegor berättade för mig att även dom haft samma problem med sina grejor... en S3 och en Note2.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 6 feb 2014
  5. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Min S3 förstörde ett SanDisk Ultra 32GB. Satte i ett Samsung - kort och det har jag nu i min S4. Funkat helt ok. Mammas S4 mini förstörde ett Toshiba-kort. Märkligt hur det kan bli så.

    via min Galaxy S4
     
  6. goffemannen

    goffemannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    har också haft problem med sandisk kort i min s4. har nu beställt ett samsung kort. hoppas det funkar bättre :).

    Samsung har säkert lagt in nått på sina mobiler så bara deras egna kort funkar som de ska. skulle inte förvåna mig asså.
     
  7. Tremere

    Tremere Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Hade exakt samma problem med både s3an och nu s4an.. Sandisk har slutat att fungera efter ett par veckor.. Eller dom har gått sönder helt, kan inte ens öppna dom när jag försöker i PCn..

    men Köpte först ett 32 Samsung kort, det fungerade kanon. Sen uppgraderade jag till 64 Samsung o det fungerar fortfarande utan problems..

    Så köp samsungs original minnen så funkar det...
     
  8. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Sådär. Nu kom mitt 32Gb Samsungkort. Då får vi se hur det går. Är det som folk skriver, att Samsungs egna kort är medicinen... eller är det ett placebo, som funkar för dom som tror på det och visar sig vara värdelöst för dom som aldrig vågar hoppas på något. ;)

    *klick*
     
  9. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har kört med Samsungs 32GB sen det släpptes, först i S2an och sen juni 2013 i S4an utan något problem.

    Har ni provat att sätta det felande kortet med adapter i dator och köra "clean" i Diskpart?

    Glöm det där med att Samsung medvetet skulle fördärva andras kort och se till att deras egna kort överlever. Det skulle vara för kostsamt för Samsung i slutänden då det torde vara lätt att bevisa.
     
  10. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag har pajat flera kingstonkort av högsta kvalitet. Det tog ett par månader vardera i snitt. De är helt rökta. Går inte att köra in i datorn och formatera eller något. Till slut beställde jag ett Samsung efter att ha läst runt på div forum. Det du kar fortfarande efter över ett halvår och telefonen har aldrig klagat som det gjorde tätare och tätare med kingstonkorten (just innan de totaldog).

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  11. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Min S3 lyckades få det senaste och snabbaste SanDisk 64 att bli oskrivbart och omöjligt att formatera ens med specialprogram. Allt går att läsa men inget kan ändras.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
     
  12. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Min S4 har bränt ett Sandisk 64-kort. Tog ett år ungefär.
    Köpt från Kina, men påstods vara äkta.
     
  13. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Prova att köra Cmd (som admin)
    Kör sen CHKDSK Enhetsbokstav: /R

    Jag har lyckats rädda en hel del data via denna åtgärd.


    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
    missDroid gillar detta.
  14. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Hm har detta med hårdvaran eller mjukvaran att göra. För att mitt kort funkade inte med stock rom. Och installerade cm 11 och nu funka SD kortet?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  15. missDroid

    missDroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Har samma problem, min s4 active mördar minneskort, är inne på 4:e kortet nu, spelar ingen roll vilket märke på sdkort,
    Men det är mer som strular med denna mobilen, så det blir snart en annan, är så irriterande att ha en mobil med personlighets klyvning,
     
  16. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem med min S4. Flera rekommenderade Samsungs egna kort, men jag tyckte det lät som ett försäljningstrick. När jag beställde kort sista gången körde jag på Samsung och det fungerade perfekt i flera år. Skumt.
     
  17. Niklas Haglund

    Niklas Haglund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2015
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Min S4 käkar också minneskort men har köpt ett nytt Samsung 16 GB EVO class. får hoppas att det håller.