Fråga: Mönster i skärmen, på alla?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av p1er, 6 feb 2014.

  1. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Var och kollade på Nexusen i butik för första gång här om dagen. Gillar verkligen telefonen, speciellt utseendet på telefonen.

    Men en sak som fick mig att snabbt bli besviken var att man nästan kunde se delar av skärmuppbyggnaden när det lyste starkt rakt på skärmen, både när skärmen var av och på. Man kunde se ett typ av raster över hela skärmen, lite kopparfärgat. Ohyggligt tydligt också om man jämför med alla andra mobilskärmar på marknaden.

    Gäller detta alla exemplar av Nexus 5 eller var detta på något sätt en defekt skärm eller ytbeläggning? Är det kanske här de lyckats pressa ner priset på mobilen?

    Någon som har N5:an som kan ta en närbild på skärmen med en stark lampa riktad mot den?
     
  2. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jag har inte det problemet öht på min Nexus 5, jag kalibrerad dock färgerna det allra första jag gjorde så vet inte hur den såg ut från början.
     
  3. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det är inte färgerna i bildskärmen jag menar, det är alltså inte mjukvaran som var konstig utan hårdvaran. Man kunde se ett typ av rutnät av supersmå rektanglar med rundade hörn (mellan bildskärmen och det yttersta glaset så att säga).
    I starkt ljus var det väldigt tydligt och jag tycke det såg kopparfärgat ut.
     
  4. trassel

    trassel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det är digitizern man ser. Jag ser denna min när jag har starkt ljus riktigt mot skärmen, typ en takspotlight, och jag inte tittar på skärmen rakt framifrån utan med lite vinkel. Ska försöka fixa fram en bild på det.

    Nexus 5 - Tapatalk
     
  5. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Aha, vad är det och varför är den så pass synlig? (Kanske extra synlig i butik med massa starka lampor)
    Har aldrig sett något liknande på en mobilskärm förr nämligen.

    Antar att detta finns på alla N5-enheter då?
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag hade likadant på min galaxy nexus och note 2 oxå det bör som sagt vara digitizern som lyser igenom. det syns inte när du använder luren men när den är avstängd som sagt... borde vara oviktigt eg?
     
  7. trassel

    trassel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    bild1.jpg

    Såhär kan det se ut. Men jag fick ta en hel del bilder innan det gick att se. Spotlight uppifrån samt att jag vinklade telefonen hit och dit innan det fastnade. Det är inget jag tänker på när jag tittar på skärmen om jag inte har gett mig fasen på att störa mig på det.
     
    Last edited: 6 feb 2014
  8. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag reagerade så pass starkt på det att jag överväger att inte köpa den bara på grund av det, så inte lika oviktigt för alla tydligen.

    Exakt, precis det jag menade. Tack för bilden!
    Ska kolla på den igen när jag får möjlighet och se om det fortfarande stör mig lika mycket.

    Så vad gör digitizern och varför syns den så tydligt på vissa skärmar och inte andra? LG G2 har ju inte detta fenomen för exempel.
     
    Last edited: 6 feb 2014
  9. trassel

    trassel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Digitizern är det som känner av var du petar på skärmen. Det är själva "touchen". Varför den syns vet jag faktiskt inte. Är ju olika glass på N5 och G2. Kanske har nåt med det att göra.
     
  10. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag har haft min telefon i över en månad, och först tidigare i dag lade jag märke till mönstret på skärmen. Nu sitter jag här och försöker se det igen men utan att lyckas, så du behöver nog inte oroa dig.
     
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har du jämfört de andra under butikens spotlights? Är ju inte direkt nån normal belysning & personligen så har jag oerhört svårt för att exempelvis bedöma olika skärmar under denna vidriga belysning.

    Note 3 via Tapatalk
     
  12. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Är vanligt och är mer elle mindre synligt på skärmarna. Alla skärmar har nån typ av det ni beskriver. Läs på hur en skärm är uppbyggd så förstår ni. Visst, kan ju vara irriterande på de modeller det syns på tydligt.

    Skickat från min N6 via Tapatalk
     
  13. Davos

    Davos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har nog kunnat se det på alla mina tidigare telefoner, men det är först nu när jag aktivt letar efter de under en stark lampa jag har sett den på nexus 5 alltså. Är ju inget som man ser under dagligt användande tycker jag. Fast om man nu sitter 10 cm under ett lysrör hela dagarna och letar efter de så kanske man kan störa sig lite på det..
     
  14. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    Har så på min, syns med avstängd skärm och takspotlight när man tittar från sidan, aldrig sett det när skärmen är igång så inget jag stör mig på :)
     
  15. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag ser ingenting sånt här på min nexus 5, däremot finns det på min gamla telefon LG Optimus 2x.

    Min Nexus 5 är 32gb varianten från Storbritanien dock, så det kanske är annorlunda mot svenska 16gb versionen. Jag har också skärmskydd på min, kanske är det som hindrar mig från att se det
     
  16. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!

    Kan det vara så att detta är den första versionen av Nexus 5 och kanske att digitizern inte är lika tydlig på den nyare versionen?
    Hur ser man om det är den nya eller gamla om man inte vet hur stora hålen till högtalarna ska vara?
     
  17. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Detta är ett fenomen som man även finner på Nexus 4-enheter (min inkluderad).
     
  18. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Syns på min med och även min brors Nexus 5. Det är lättast att se i starkt ljus samt mot en grå eller vit bakgrund. Störde mig på det i början men vande mig ganska snabbt
     
  19. CwL

    CwL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har tänkt skriva om detta då det stör mig ganska mycket. Har aldrig haft lika stora problem med någon annan mobil. Tänkte aldrig på detta med min Nexus 4. Men med min Nexus 5 så ser jag mönstret flera gånger om dagen vid användning. Även utan starka spotlights. Speciellt vit bakgrund kan få randig textur även om jag inte ser digitizerns mönster klart. Går väl att leva med men lite störande.
     
  20. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Neken N6 i det närmaste obefintligt. Kan se med släckt skärm under halogenspotligt väldigt nära skärmen. Normal användning-nej.

    Skickat från min N6 via Tapatalk
     
    flat7 gillar detta.