Varför iPhone?

Diskussion i 'Off Topic' startad av DanielMalmgren, 8 feb 2014.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Hej alla.
    Inser att det här kanske inte är rätta stället att fråga om ifall man vill ha ett helt ovinklat svar, men jag är inte medlem i något iPhone-forum och skulle väl i vilket fall bara bli flamad till döds om jag frågade där.

    Jag är en hängiven Android-fanboy, det måste jag börja med att erkänna. Jag har dock aldrig riktigt reflekterat över varför och faktiskt inte heller testat något annat (förutom gamla Symbian40-telefoner och Windows Mobile 6.5 för många år sedan), så jag har egentligen inte haft någonting att jämföra med. Jag har nog bara tänkt att iOS-enheter säkert är väldigt lättanvända och säkert är bra för såna som inte har så bra koll utan bara behöver en knapp att trycka på och att det är mycket som bara fungerar out-of-the-box.

    I vilket fall. Förra veckan så började min gamla Xperia Ray krångla (som av en magisk slump skedde detta faktiskt exakt samma dag som Z1 Compact släpptes :P) och jag fick min chef att förstå att jag behövde en ny telefon som raskt beställdes. När jag kommer hem med min nya telefon så fastslår min fru att hon också ska ha en ny telefon och hon ska absolut ha en iPhone, så en timme senare är en blå iPhone 5c beställd.

    Till att börja med är det en intressant jämförelse mellan telefonerna. De kostar i princip på öret lika mycket, men jämför man hårdvaruspecifikationerna så är Z1C bättre på ALLA punkter. Det finns verkligen INGENTING på en iPhone 5c som är bättre. Vi snackar minnesmängd, processorhastighet, kamera, skärm, you name it. Men i vilket fall, jag tänker att anledningen till att folk köper iPhone kanske är att de är mer lättanvända eller att iOS helt enkelt är bättre.

    Så kommer i varje fall denna iPhone hem och jag ska försöka hjälpa henne att få igång den. Och det är då jag inser att ingenting av det jag trodde om iPhone stämmer. Det finns INGENTING som är lättanvänt med en iPhone. Det går bokstavligt talat TIMMAR av hårslitande innan vi får ordning på de mest grundläggande självklara funktionerna. Har ni testat att bara lägga över några mp3:or på en iPhone? Glöm en så enkel sak som att plugga in kabeln och dra-och-släpp, nej då måste man först installera ett gigantiskt program (iTunes) som verkar kunna göra allt mellan himmel och jord och så ska man importera sina musikfiler dit och så leta rätt på telefonen i programmet och välja att man vill synka över dem dit. Ungefär 10 gånger så många moment som det borde behöva vara.

    Sedan vill hon ju givetvis ändra ringsignal och använda en av sina överflyttade mp3:or som ringsignal. In i musikappen och fladdrar runt och in i ljudinställningarna och fladdrar runt utan resultat. Slutar givetvis med att man googlar "iPhone mp3 ringtone" (är det inte lite ironiskt att det ska krävas Google för att kunna använda en iPhone?) och hittar guider. Är det någon här som har bytt ringsignal till en mp3:a på en iPhone? Jag kan säga att det är en helt groteskt onödigt krånglig process som inbegriper nerklippning av filen (eftersom en iPhone inte kan ha en ringsignal på över 30 sekunder), konvertering av filen (eftersom den måste vara i ett specifikt format), ändringar av filändelser, radering av filer, tillbakaflyttning av filer. Kommer inte ihåg exakt alla steg, men det rör sig om åtminstone 30 klick.

    Jag skulle kunna nämna en radda till saker som stört mig till döds vid de tillfällen jag försökt fixa någonting på telefonen (Varför ser man t ex inte på tangentbordet om det kommer att skriva stora eller små bokstäver? Varför ska man klicka på ordet "gratis" för att hämta hem en app?), men det får väl räcka här. Kontentan är i vilket fall att iOS på inget sätt är lättanvänt, det är bara annorlunda. Så varför köper folk iPhone? Rör det sig BARA om att det är hippt och fränt eller har jag missat något fundamentalt här? Eller är det helt enkelt så att iPhone-användare känner likadant när de sätter sig och försöker använda en Android-baserad telefon?

    /Daniel
     
    Spooky gillar detta.
  2. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det tror jag absolut. Jag sliter mitt hår när jag ska hjälpa frugan med hennes femma eller ipad2 ;-)


    Note 3 via Tapatalk
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det kommer vara ännu jobbigare om du vill flytta över video, för då måste videon vara iTunes-kompatibel annars måste den konverteras om (oftast fungerar det helt enkelt inte).

    Eller om du vill hjälpa någon som "aktiverade" sin iPhone/iPad (och har sitt "itunes-bibliotek") på en annan dator. Garanterat 10 ggr mer huvudvärk än du fick nu. Helst vill iTunes radera allt på telefonen, och gör den inte det kommer "AppleMobileDeviceHelper" att krascha din dator...

    Själv har jag sålt alla Apple-enheter jag haft och kommer inte låta någon i familjen eller släkten köpa en Apple-produkt (om de förväntar sig support innan och efter köp, vilket de gör). Enda supportärendet som är kvar är flickvännens sons iPad 2 men fler Appe-strul-produkter ska det inte bli.
     
  4. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Don efter person skulle jag vilja uttrycka det. ios är handikappat på de områden du beskriver men kameran , och touch responsen tillsammans med en bra appstore är dess starka sidor tycker jag.
     
  5. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    din Z1 Compact har kanske fler megapixlar men kameran i 5c är inte sämre för det, siffror är inte allt. Bara för att iPhone använder sig av en dual-core processor blir den inte sämre än en quad, upplevelsen är viktigare.
    så allt är HÖGST subjektivt, det är inte svart och vitt!
     
  6. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Och det sjuka är ju att man accepterar Apples idéer när men väl valt en iPhone. Men vem kör mp3 idag? Om du tycker iPhone är bökigt idag skulle du använt en 3g, då var det än värre...

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  7. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nej, idag kör man .FLAC vilken ios inte verkar stödja fullt ut.
    Eller menar du att man kan byta ringsignal via spotify på ios?

    Majoriteten av alla iphones jag har hört använder i princip samma ringsignal och nu kanske jag vet varför.
     
    Hund gillar detta.
  8. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nej det går inte såvitt jag vet.

    Som du säger så att byta ringsignal på en iPhone går inte så lätt, men om du köpt låten i iTunes så är det lätt...

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  9. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Vem fan bryr sig om en ringsignal liksom 2014 :PpPp

    Alla operativsystem är lätta bara man vill lära sig.
     
  10. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nej, jag vet det. Och jag tycker ärligt talat att det är ganska löjligt att klämma in 20 megapixlar i en mobiltelefon. Men det var lite därför jag hade fått för mig att iPhone-upplevelsen skulle vara bättre, att det liksom skulle vara helt självklart hur man gjorde saker.

    Och quad-core eller inte, jag har definitivt aldrig varit med om en telefon som flyter på bättre än min Z1 Compact. Underbar telefon!

    Aha. Ja, det förklarar ju en del. Gör det krångligt att lägga in en egen låt så köper folk den i iTunes istället...

    /Daniel
     
  11. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det kan ju vara kul att slippa fumla efter telefon så fort man hör en likadan ringa :-)
    Jag har kört introt till mupparna i många år nu...


    Så är det nog...

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  12. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Att ha samma ringsignal oberoende av vem som ringer är ju såååå 90-tal :)

    Själv har jag en signal för arbetskamrater, en för jobbiga människor som man inte vill ska ringa, en för släkt/vänner etc. Så behöver man inte alltid ta upp telefonen ur fickan fast den ringer... Kan tipsa om Group ringtones.

    Fast nu kom vi ifrån ämnet här, sorry. Har fortfarande inte lyckas förstå varför någon skulle vilja välja en iPhone. Frågar nog förmodligen på fel ställe...

    /Daniel
     
  13. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Haha, ja det var ju två helt olika syn på saken i samma tråd, hur det kan dra iväg ibland...

    Enda anledningen jag ser till att köpa iPhone är att gränssnittet är snyggt (nåja, bättre än samsung iaf) och att det finns så mycket tillbehör... Och så finns det ju bra backup, där ligger Android inte ens med på banan...
    Men annars, nä, det finns ingen anledning att välja iPhone, dom blir bara mer och mer ifrånåkta...

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  14. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Mmm, tillbehör är ju en sak iofs. Fast det är väl så att iom att de helt bytte kontakt mellan 4 och 5 (om jag inte minns fel) så föll väl det där med att iPhone-tillbehör alltid funkade till alla iPhones?

    Vad gäller snyggt gränssnitt så är det ju en smaksak, jag har aldrig tyckt iOS är speciellt snyggt. Det som framför allt lyser med sin frånvaro är ju widgets. Men det finns ju å andra sidan de som tycker Windows Phone är snyggt också :D

    Backup... Är det inte så att den helt bygger på att man ibland pluggar in sin telefon till datorn och tankar över allt till iTunes? Det känns ju inte så nytänkande. Själv har jag schemalagda jobb i Titanium som tankar det rätt upp i molnet, men det är klart, så gör väl kanske inte medel-Svensson-användaren. Tror inte backup är något som han tänker på över huvud taget förrän telefonen ligger där i toaletten...

    /Daniel
     
  15. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    :) Själv skulle jag kräkas blod om jag tvingades titta på samma ikoner dag ut och dag in. Jag förstår inte hur folk står ut med att byta från en gammal iPhone till en nyare med samma eländiga ikoner bara år efter år.

    Många nämner flytet som en stor grej. Visst kanske en iPhone flyter på marginellt bättre, men vad som är viktigare för användandet enligt mig, är ju då att kunna anpassa telefonen efter sitt eget tycke och hur man nyttjar den. Att behöva bläddra mellan en massa ikoner/mappar på olika hemskärmar är inte användarvänligt. Att själv kunna välja vad som skall visas och var är ju betydligt mer användarvänligt. Kanske har det en något högre inlärningskurva, men det tog t.ex. mina föräldrar utan tidigare smartphone erfarenhet bara en dag eller två att anamma detta med hemskärmar och widgets.

    Diskuterade denna tråd med morsan tidigare idag och hon är inte speciellt intresserad av en massa tekniska ting, men hon är en väldigt flitig användare av sin Xperia.
    Men när jag beskrev första inlägget så var hennes kommentar bara att "en sån där ska jag aldrig ha". Finns inte en chans att hon skulle få för sig att installera t.ex. iTunes för att kunna byta till en egen ringsignal, vilket hon klarade av galant på egen hand i Xperian.
     
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Orkar inte ge mig in i allt detta. Men vad gäller sync mot nätet är ett tips att dra den eminenta tjänsten iCloud. Det ändrar nog din uppfattning i just den frågan
     
  17. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Den här tråden känns som inbördes beundran hos ett gäng android fanboys. Varför inte acceptera att det finns plats för båda iOS och Android. Kör android privat och iOS på jobbet. Funkar alltid, bra batteritid. Ingen batteridrain osv osv. Android är mer pill för att det ska funka optimalt.
     
    Kate gillar detta.
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Håller med darkshippo. Swedroid är kanske inte bästa stället att ställa frågan på men jag förvånas också över oförståelsen.

    Jag har själv valt iPhone framför Android för jag var helt ointresserad av att anpassa min telefon. Jag ville istället ha en telefon som flöt på bra, såg snygg ut (utvändigt som invändigt), har många (snygga!) appar osv. Dock har jag aldrig behövt flytta över musik eller dylikt (lyssnar bara på radio och Spotify). Det tog ingen tid alls för mig att begripa mig på iPhone. Jag har haft Android (dock budgetmodell) och även om jag inte tyckte det var särskilt svårt heller så tycker jag iPhone var lättare.

    Nu kommer jag satsa på Windows Phone. Främst för att jag gillar Nokia och deras kameror, Lumia-designen men också för att jag tycker gränssnittet är sjukt snyggt (jag älskar Metro-designen).

    Smaken är som baken. Vi har olika behov. Android är inte självklart för alla. Vissa har absolut inget intresse i att anpassa sin telefon, de vill bara att den fungerar. Sen finns det folk som inte är förtjusta i Google, eller som föredrar Apple för de har andra produkter från Apple de är nöjda med osv. Sen har vi de som gillar Google, som vill anpassa sin telefon och ägna mer tid åt pilla med hur det ska se ut än att använda telefonen. (Skämåtsido, men för ni ska förstå hur de som INTE vill anpassa sin telefon kan se på saken).
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    "Bulls-eye".....:P

    Man ser till att Facebook funkar sen är allt bra.....:teeth:
     
  20. Desert Rat

    Desert Rat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Nu var det visserligen ett tag sen jag höll i en iPhone, men på iPaden kan man iaf se det på shift-tangenten :P Måste för övrigt säga att jag tycker iphone-tangentbordet är grymt, kan inte sätta fingret på vad det är, men går riktigt smidigt att skriva på tycker jag ^^


    Själv har jag hoppat mellan IOS och Android några gånger. Ibland blev jag helt enkelt trött på att det aldrig riktigt kändes "färdigt" i androiden, just för att det finns så mycket att ändra (har extrem beslutsångest dessutom!). När jag väl kör android igen så testar jag lite widgets och sånt, men det slutar ändå alltid med att jag bara har apparna utslängda som på iPhone.