Fråga: Artikelnummer svensk original-laddare

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av abcde, 9 feb 2014.

  1. abcde

    abcde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har tänkt skaffa en 32GB Nexus 5, som så klart inte finns officiellt i Sverige. När jag beställer så antar jag att jag kommer att få med någon billig kinaladdare, men jag vill ha en svensk original-laddare.

    Efter att ha sökt runt utan att hitta någon info om vilket artikelnummer det är jag ska kolla efter, så undrar jag om någon vänlig typ här har en svenskköpt Nexus 5 16GB och skulle kunna kolla artikelnummer, eller ännu hellre ta en bild på laddaren där artikelnummer och specifikationerna syns?

    /Erik
     
  2. trassel

    trassel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    abcde gillar detta.
  3. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Beställer du från Play Store eller Bazula så får du ju original-laddare. Dessutom rätt billigt att beställa därifrån, så jag ser ingen anledning till att beställa från ett ställe där du får en kina-laddare.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  4. abcde

    abcde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack!

    Har kollat på den samsung-laddaren, men vill helst ha en svart. Finns så klart massor att välja på, men tycker att det är trevligt att ha en original också.
     
  5. abcde

    abcde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har hört att många som beställer från Bazula får brittisk laddare och en adapter, och brittiska stickproppar är ju klumpiga redan utan adapter... Fast den kanske kommer från tyskland/frankrike?
     
  6. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag fick brittisk från Bazula. Den är klumpigare än en vanlig, men det är iofs skitsamma för mig.

    Men vill du ha en svensk som fungerar med Nexus 5 så säljer Bazula en samsung-laddare för 99:-, 2A. Rätt billigt :)

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
    abcde gillar detta.
  7. trassel

    trassel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    LGs orginalladdare är ju inget mästerverk. Tycker den blir varmare än andra laddar jag haft. Sen laddar du fortare med t.ex samsungladdaren. N5:an klarar en laddström på 1,5 A. LG-laddaren är på 1,2A och Samsungen på 2A. Och det är ingen fara att använda en laddare som klarar att ge mer än 1,5A då telefonen reglerar laddningen.
     
    abcde gillar detta.
  8. abcde

    abcde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Att den blir märkbart varmare är ju inte så bra. Spännande att de skickar med en 1,2A-laddare när man använder kretsar för 1,5. Får nog bli någon 2A-laddare av bra kvalitet ändå, så fungerar den ju med många surfplattor och framtida telefoner också.
     
  9. abcde

    abcde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är det förresten någon här som har den där Samsung-laddaren som länkats till tidigare och vet om det ger ifrån sig högfrekventa ljud? Den som följde med min Galaxy Nexus gillar att göra det när den har lite eller ingen belastning.
     
  10. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Om du är känslig för ljud så ska du definitivt inte skaffa Nexus 5-laddaren i alla fall. Jag har två laddare från LG, och ingen av dem kan jag använda eftersom de låter så att man hör dem på flera meters avstånd.

    Jag har klagat över detta i någon tidigare tråd, och blev då rekommenderad just den där Samsungladdaren, som ska vara tyst enligt personerna i den tråden. Men det finns ju folk som påstår att deras Nexus 5-laddare är tysta också, så det handlar kanske även om att ha tur (eller så är dessa personer halvdöva ;)).
     
    abcde gillar detta.
  11. abcde

    abcde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Låter bra. Finns väl så klart måndagsexemplar av allt, och min kan ju ha varit just ett sådant.
     
  12. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Det kan ju ha att göra med om det är ett högfrekvent ljud kanske, då många som hör bra kan ha tappat hörsel i högre frekvensområden. Jag själv hör dock inget från original N5 laddaren och kan höra frekvenser upp till 17 kHz. Min sambo hör inget heller från den.

    Tapatalked
     
  13. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Vi har flera LG-laddare på jobbet, både NExus 5 original och 1.8A varianten som kommer mde Qi-laddaren WCP-300.

    Alla dessa låter hörbart när man inte laddar. Inte så att det stör i en kontorsmiljö, men jag hade nog inte velat haft den i närheten av huvudet när jag sover (på ett nattduksbord tex).

    Då det är ganska högfrekvent så går det ju inte igenom saker, så har du den i en låda eller under sängen så är det nog inga problem.

    Men som andra sagt, om du kan hitta en annan laddare som inte låter är nog det att föredra. Har dock ingen erfarenhet av samsungs laddare.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nej, den kommer inte försöka ladda mer än 1.2A med den laddaren.

    Ska du ha en 2A-laddare av bra kvalitet, köp för allt i värden inte den där Samsung-laddaren från Bazula, i bästa fall är den från "nattskiftet" på fabriken men mer troligt en piratkopia. Dock är Samsungs original inte särskilt bra heller, så det kanske inte spelar så stor roll.

    En av få 2A-laddare jag testat som är bra är: http://www.inet.se/produkt/1971193/asus-10w-extra-adapter
     
  15. trassel

    trassel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu har jag inte själv provat laddaren men varför tycker du den är kass och varför misstänker du att det är en piratkopia?



    Nexus 5 - Tapatalk
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Spänningen är inte inom USB-standarden (men det är den inte nödvändigtvis på originalet heller) och fullt med noise/rippel i utspänningen. Att den antagligen är en kopia beror på att den är helt kantstött och har billig/trasig skyddsfilm. När jag har tråkigt ska jag öppna en och kolla.

    Sen finns det massor med fabriker som säljer billiga kopior av Samsung-laddare med olika kvalitet. Dock klarar Bazulas variant faktiskt 2A (även om det är fullt med störningar), jag har sett ännu sämre som klarar knappt 1.1A.

    Den som Samsung säljer själva kommer med låda och USB-kabel. Det är inte sådana som säljs på Bazula.
     
  17. trassel

    trassel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ah, perfekt att veta! Inget taget ur luften alltså. :-)

    Nexus 5 - Tapatalk
     
  18. abcde

    abcde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har misstänkt att det är en kopia som Bazula säljer. Den är lite för billig, plus att den som du nämner i senare inlägg inte inkluderar USB-kabeln som originalet gör. Fick för övrigt med en icke CE-märkt och elsäkerhetsmässigt katastrofal US->EU adapter från Bazula. Min Nexus 5 kommer från Japan för övrigt (så adaptern passar, men de ska skicka en ny CE-märkt). Nexus 7-laddaren, ja den kan ju vara något att ha!
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    De ska skicka en ny CE-märkt laddare? Annars är det fortfarande olagligt...

    http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...orbud/Spelkonsoll-med-fel-stickproppsadapter/
     
  20. abcde

    abcde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, som jag förstår det så får jag en ny US->EU adapter. Inte optimalt, men hellre det än något piratkopierat skräp med obefintligt isolationsavstånd. Kommer köpa en svensk laddare eller två själv. Att det inte skulle ingå svensk laddare var jag medveten om när jag köpte från Bazula, och valde ändå att köpa där för att få 32GB-versionen utan att krångla med utländska play store. Annars hade ju tyska eller franska play store varit optimalt eftersom man då får en passande laddare direkt.