Fråga: finns det ngt sätt att få Android 4.3 till One x+?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av fordonsblondin, 2 feb 2014.

  1. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    varför ska du roota romen?
     
  2. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  3. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    har du recovery och vill byta rom finns det ingen anledning att roota stock rom..

    För över den kitkat romen du har valt ut och flasha i den i recovery
     
  4. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej så det räcker bara att jag låst upp bootloader enligt instruktionerna å att det har tömt telefonen? Så nu ska jag lägga in själva Romen istället? denna:
    http://forum.xda-developers.com/show....php?t=2516863
    Det är i så fall länkarna längst upp du ska titta på där det står "DOWNLOAD KK 4.4"
     
  5. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    länken funkar inte, men ja du behöver inte gå igenom alla steg, läs och utför det som står i guiden selektivt
     
  6. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men det är den länken du skickade till mig innan. Men då går jag vidare till instruktionerna om hur man flashar in Romen i mobilen? :)

    Här är länken igen till instruktionerna:
    t=2066390http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2066390
     
  7. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    japp du går vidare till hur man flashar i en rom ja :)
     
  8. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag fastnat.. jag gjorde det steget där man skulle installera romen sen startade mobilen om sig och är nu fast i ngt läge, är en bild på en enhörning oxå står det: Initiating swagger.. och det händer ingenting? startar jag om mobilen så kmr jag bara till samma igen så vad ska jag göra nu?
     
    Last edited: 11 feb 2014
  9. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    flasha i kernelen via fastboot
     
  10. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Asså detta sista steget funkar inte! :
    Now go back and press install. Go to the folder where the ROM you downloaded, is located in. Select the ROM and slide the screen to flash it. After it flashes, press the back button. Press Reboot and Reboot into bootloader. Open the ROM you downloaded from your computer. You should see boot.img. Extract it to your computer. Open my toolkit and press Flash a Kernel. Locate the boot.img and it will flash it.

    Jag installerar romen och ska sedan trycka på, på mobilen Reboot into bootloader men när jag ska flasha in boot.img så hittar inte datorn mobilen? hur ska man egentligen göra, kan ni hjälpa mig?

    Har jag valt fel bland dom här romarna? : http://goo.im/devs/STELIX/enrc2b/AOKP_4.4

    Och vad är detta för ngt som står under själva download kitkat 4.4.:
    Mirror
    Android File Hosting Folder länk: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2516863
    ska man ladda ner ngn fil där inne på den länken med?
    Eller vad är felet? Gör ju allt rätt..
     
    Last edited: 12 feb 2014
  11. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    har du installerat htc drivrutiner? ...jag föredrar att inte använda en massa dumma program. Terminalen är enkel och går fort att använda.

    Fastboot flash boot boot.img är kommandot för att flasha i en kernel.
     
  12. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja dom är installerade. Vad menar du med terminalen?
    Jag har nu gjort en sån restore så nu är mobilen som den var innan så du får gärna förklara hur jag ska göra utan det verktygsprogrammet som dom sa att man skulle ladda ner och använda. Följer ju instruktionerna som dom skriver men men får inte det sista till och funka!

    Och spelar det ngn roll vilken av filerna jag laddar ner som jag visade innan? är det bara att det är olika datum men samma fil?
     
  13. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    En mirror är som på svenska en spegel, alltså en hemsida där man kan hämta ned samma fil om den andra hemsidan inte fungerar. Så att det är en slags backup.
    De olika datumen är vilken version av romen du laddar ned, ett närmare datum aktuell dag är den nyaste versionen.


    När du trycker i programmet, vad får du för svar?

    Förresten, vilken version av hboot har du? Det står på någon rad om du startar telefonen i hboot mode tex hboot 0.39 osv
     
    Last edited: 12 feb 2014
    fordonsblondin gillar detta.
  14. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om jag håller inne power knappen och volym knappen så kmr jag ju in på den vita skärmen med text i olika färger och då står det Hboot-1.72.
     
  15. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    hboot1.72 är bootloadern som släpptes med 4.2.2 till one x serien, det som är intressant med den är att du kan kolla ROMen du vill använda om deras kernel är kompitabel med den, står oftast i infon om ROMen på XDA.

    Terminalfönster är en cmd, eller kommandotolk som den även kallas, terminalfönster är väl lite mer Linux term.

    Ett terminalfönster kan du få upp genom att hålla inne skift och högerklicka i mappen med fastboot.exe och välja öppna ett terminalfönster här.(ev. öppna en kommandotolk här)

    Kommandon som är bra att kunna är fastboot flash boot boot.img
    och fastboot flash recovery recoverynamnettillpunktochpricka.img

    Det jag tror du har råkat ut för är att boot.img inte har lagts in som den ska, så öppna zip-filen som är din ROM med winrar, winzip eller vad du nu använder, packa upp boot.img till fastboot mappen.

    Snabbgenomgång vad som skall göras för att förhoppningsvis få en fungerande ROM är:

    lägg ROMen du vill ha på telefonen,
    stäng av och starta upp bootloadern(vol ner + power)
    välj fastboot med powerknappen och sätt i USB.

    Se till att boot.img och recovery.img ligger i fastboot mappen,

    Kolla om datorn har kontakt med mobilen genom att skriva fastboot devices, kommer det upp ett gäng bokstäver och siffror med fastboot jämte sig, så har du kontakt. Kommer det inte upp någonting, så har datorn inte hittat mobilen, och du får kolla så drivrutinerna lagts in som dom ska.

    Skriv fastboot flash boot boot.img för lägga in kernel(viktig för annars startar inte ROMen och du fastnar vid bootloggan, som har hänt för dig när den bara står kvar vid skärmen där)
    sen skriver du fastboot flash recovery recovernamnet.img, där du skriver EXAKT som recoveryn heter.

    Sen med volknapparna går du ner till recovery och väljer den för komma in i den recovery du har nyss lagt in.

    Första du gör alltid vid ROM byte är ta clear data och clear cache(står det i guiden att du även ska ta clear batterystats, se då till att vara säker på, VERKLIGEN säker på att du har 100% laddad mobil.) Ta även backup på din stockrom ifall du skulle vilja gå tillbaka till standard igen, vilket är försent nu:D Men räds ej, det finns filer på XDA för detta :)

    Sen tar du add from zip file/choose zip file, väljer den ROM som ligger på ditt sdkort, detta är basic och skiljer sig i princip ingenting från någon modern smartphone med android :)

    Sen när den är klar, så är det bara välja att reboota mobilen i recoveryn(beroende på hur installationen fungerar för romen, vissa roms sköter detta själva)

    Vissa ROM's kan ta en stund att starta första gången, så tar det mer än 5-10 minuter så får du nog börja om, men börja alltid med att prova flasha kernel igen(boot.img) och försök starta den igen, så spar du dig själv massa onödig tid ifall det bara var det enkla felet :)

    Men i ditt fall, prova först att bara flasha boot.img och ta clear data och clear cache i recoveryn, sen starta om och se om den startar.
     
    fordonsblondin gillar detta.
  16. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu fick jag det till å funka! Tack så mycket!
    Men det här med gapps, hur ska jag flasha in det? Vad är det för komando då jag ska skriva in i den komandotolken?
     
    Last edited: 12 feb 2014
  17. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hittade på nätet att man skulle installera gapps precis som ROM så har fixat det nu så nu funkar mobilen och jag vet precis hur man ska göra för att flasha i en rom, tack så jättemycket alla för all hjälp! :)

    Men har bara ett problem nu, mobilen vill inte ansluta till programmet Htc Sync Manager, varför vill den inte den? Har ju min säkerhetskopia där på saker från mobilen?
    Datorn hittar telefonen men inte det htc programmet? Hjälp snälla!
     
    Last edited: 12 feb 2014
  18. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    När du byter rom så kommer ditt ID för HTC sync inte stämma har jag för mig, så ska du komma åt htc sync så är det antingen stock(original) eller sence5 mod du får köra :) En av nackdelarna med modda då jag också gillar HTC syncs funktionalitet :) Kör du kitkat så brukar dom vara byggda på vanilla rom, som är googles egna version av android så att säga, en ren android upplevelse. Och där ingår inte htc sync då den är för htc's sence :)

    edit. kontakter bör komma från gmail-kontot om du har varit inloggat på ett sådant :) allt annat ligger ju dessvärre på htc sync ev. dropbox-kontot, för har för mig htc sync stänger av appbackup på google-kontot.

    edit2. Iom att din telefon nu är rootad tack vare ROMen, så skulle möjligheten vara att det finns fultrick för att få in htc sync på mobilen, gör en googlesökning, se vad du hittar:) Skulle rekommendera söka: htc sync for ROMenduanvänderjustnu eller något liknande. BORDE gå tycker jag :)
     
    Last edited: 12 feb 2014
  19. fordonsblondin

    fordonsblondin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej då är jag med varför det inte funkar. Är bara mina kontakter, sms och saker från kalendern som jag sparade via htc sync, bilder och så sparade jag på datorn så dom har jag. Är mest smsen och saker från kalendern som jag vill ha tillbaka, får se om jag kan hitta ngt :) Tack igen!
     
  20. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Ursäkta, glömde bort att nämna att du även skulle flasha in gapps vilket är ett måste på de flesta vanilla android ROMs :D Men som du läste, så gör man precis som när man flashar in en ROM :) Jag jobbar natt, så såg inte detta förrän nu så att säga, men glad att du löste det själv, så det finns stort hopp om dig inom mobilmoddning :) Varning säger jag bara, moddning är beroendeframkallande :D Svårt att sluta när man väl börjat :)