Köpa jobbnalle för 4000:- ex. moms

Diskussion i 'Allmänt' startad av danneodanneo, 13 feb 2014.

  1. danneodanneo

    danneodanneo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Får plocka ut en jobbnalle för c:a 4000 pengar ex. moms men vet i 17 vad jag ska ha!?

    Jag har haft Sony mobiler med allt från X10 till idag Z1 compact (ja även Z1)

    Tyckte Z1an var för stor och den fick en fuktskada så då tog jag en Z1 compact. Gillar eg. allt med den men känns lite boring att köpa en Z1 som jobbnalle. Alternativet är att sälja min privata då den är helt ny (men det är ju också drygt) :)

    Vill nog satsa på en "mini"-modell för 5" är stort. Så vad har man att säga om ex HTC one mini? Vad är bortplockat? Stor skillnad mellan storebror då den är ju som Z1:an

    hjälp <3
     
  2. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Så gott som alla mini-varianter från alla tillverkare är skräp, med det enda undantaget som är Z1 compact.

    Jämför HTC One och HTC One mini här:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1679514,2060184

    Om du inte har något emot att importera så finns motorolas Moto X som är på 4,7 tum, den ska vara hyffsat kompakt och trevlig, men ändå lika stor skärm som HTC One. Men då tror jag nog ändå att Z1 compact är bättre. http://versus.com/en/sony-xperia-z1-compact-vs-motorola-moto-x

    Det bästa du kan göra är att vänja dig vid 5"-telefoner. Då rekommenderar jag LG G2.

    Vad du än gör, kolla så att telefonen har 2 gb ram och inte 1 gb. Det hjälper väldigt mycket med multitasking då appar inte behöver stängas ner för att frigöra ram hela tiden, så appar kan vila i minnet utan att behöva startas om från början varje gång.
     
    Last edited: 13 feb 2014
  3. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är väl ip-klassningen, kameran och sd-kortet till z1ans fördel, resten är nog mer en smaksak.
    Jag tycker att z1an är lite för stor för skärmstorleken (och tråkig).

    Flytet är antagligen likvärdigt (har inte testat z1an men moto x har erkänt bra flyt).
     
  4. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Iphone 4S ;D
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Skärp är de väl inte? Däremot har de inte hårdvara som toppmodellerna, men det är en helt annan sak. One/S4 mini är långt ifrån långsamma mobiler.

    Stora skärmar är inget man vänjer sig vid. En del del gillar det, andra inte. Rätt naturligt eftersom det finns för- och nackdelar med båda.

    För att svara på din fråga så är nog Z1c den bästa mobilen i mindre format som finns just nu, även om One/S4 inte alls behöver vara några dåliga nallar.

    Annars finns ju även Iphone om du kan tänka dig att byta OS. Är du trött på android eller kan du tänka dig att fortsätta? Det är väl egentligen den stora frågan i sammanhanget.
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vore jag dig skulle jag köra på en Iphone och på samma gång behålla Z1C. Jag kör båda och växlar vilt mellan dom, gillar båda fast på olika sätt:-).

    Skickat från Tapatalk
     
  7. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Tips är att lägga dessa slags trådar under köpråd och inte allmänt =0)

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  8. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ja, skräp kanske är att ta i. En One/S4 mini är ju snabbare än en Galaxy S2 och möjligen i samma nivå som S3, och de två senare är inte på något sätt "skräp".

    Men låt mig förtydliga varför mini (och för den delen allt annat än toppmodeller) ändå är sämre:

    1) Mini-varianter har nedbantad hårdvara men inte särskilt nedbantat pris när de ändå säljs för 2300-3300 kr. Så prestanda/krona är inte lika bra som i toppmodellerna. Med prestanda menar jag all hårdvara: CPU/GPU, ram, kamera, skärm, etc.

    2) Mini-varianter snålar ofta på samtliga komponenter, inte bara CPU/GPU. Så även om flytet mot förmodan är intakt, så snålar de ofta in på detaljer som GPS, ljud, digitizer, gyro, accelerometer, bluetooth, etc. Det orsakar små kontinuerliga irritationsmoment: Försöker man använda en stegräknare som app så är den inte lika precis, försöker man styra ett racingspel genom att vända mobilen så blir det ryckigt, försöker man spela in sin rutt med GPS så blir det inte lika bra, osv. För att inte tala om skärmen som så gott som alltid har sämre ppi, färgåtergivning och latens jämfört med toppmodellerna.

    3) Mjukvara 1. Det dröjer i regel längre för mini-telefoner att få uppdateringar, och de får inte uppdateringar lika länge som toppmodeller. Det betyder att eventuella buggar och säkerhetshål inte åtgärdas i samma utsträckning. En punk som är särskilt viktig för företagsanvändare.

    4) Mjukvara 2. Det finns färre användare för en given mini-modell jämfört med toppmodellen, vilket medför att användarcommunityn är pytteliten och dör ut väldigt fort. Detta är särskilt viktigt med tanke på punkt 3; när tillverkaren har övergett användarna så kan man inte lita på att forumen fortfarande har aktiva utvecklare som uppdaterar eller åtgärdar eventuella problem.

    5) Sist men inte minst, färre användare betyder så gott som alltid färre tillbehör som passar ens mobil.

    Så oftast tjänar man inte på att köpa annat än toppmodeller. Allra oftast är tidigare generationens toppmodell bättre än nuvarande budget/mini-modeller, trots likvärdigt flyt i gränsnittet eller cpu-MHz.
     
    Last edited: 13 feb 2014
  9. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
  10. Armine

    Armine Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    LG G2, den är lite mindre än s4 men helt klart värt 4k