Problem: Uppvaknande efter låst skärm

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av marcus.zingmark, 13 feb 2014.

  1. marcus.zingmark

    marcus.zingmark Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har inte haft telefonen i ett dygn än, men vågar än så länge säga att det ser lovande ut.

    Ett orosmoment dock (typiskt)...

    Sen i morse så har jag märkt att det oftast tar drygt 5 sekunder från när jag låser upp telefonen tills skärmen vaknar.

    Scenario:

    1 - Skärmen är låst.
    2 - Jag trycker på ström/lås upp (hårdvaruknappen).
    3 - Det dröjer 5-8 sekunder innan skärmen vaknar.

    Trycker jag sen dessutom flera gånger, i tron om att jag inte fått någon respons, då låser jag den igen innan den börjar lysa - så först trodde jag att skärmen inte gick igång alls.

    Så. Känns knepigt att ens ställa frågan men: Är detta normalt? För 5-8 sekunder väntan på att se vad som "händer" på skärmen är ju oacceptabelt.

    Ska nämnas att jag hade mindre än 30% batteri kvar när detta beteendet visade sig - och jag kan inte minnas att telefonen betedde sig såhär i går kväll under flera timmars användning.

    Vad tror vi om detta?
     
  2. Ixzat

    Ixzat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att du har stamina läget igång och telefonen startar upp det som är nedstängt när du trycker på strömknappen?

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  3. marcus.zingmark

    marcus.zingmark Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inte nu, och inte heller något jag valt. Går den igång automatiskt när man kommer ner till någon viss procent batteri kvar?

    När jag först märkte det så lyssnade jag på Spotify, så jag var relativt "igång". Problemet var även efter Spotify.

    Nu har jag laddat och har 94 procent batteri. Nu vaknar den direkt.
     
    Last edited: 13 feb 2014
  4. kanin

    kanin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag upplevde samma problem med min andra dagen i ägo, men har inte märkt av det igen nu efter en veckas pillande. Läste på ett annat forum om problemet och om det kvarstod skulle man pröva nolla luren med hjälp av Sonys programvara till datorn.
     
  5. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det här har hänt mig också, att skärmen inte startat men gör det efter några tryck. En gång ville den inte alls och var jag tvungen att köra mobilvarianten av "ctrl+alt+delete" för att kunna starta om den. Det var några dagar sedan och sedan dess har den fungerat. *peppar peppar*
     
  6. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har haft liknande problem men det har bara hänt vid något enstaka tillfälle. Blir det värre får man väl testa återställa luren som tidigare nämndes.
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Körde min ända ner till 7% igår och den tändes direkt. Har inte aktiverat något som har med batterispar att göra.

    Skickat från Tapatalk
     
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Verkar ju helt klart vara en bugg som vissa råkar ut för, om det fortsätter så gäller nog en återställning. Inga liknande tendenser på den andra i familjen?

    Note 3 via Tapatalk
     
  9. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Detta har hänt mig med, och det hände ibland på min Xperia ZR med. Inte ofta men nån gång i månaden så hände det att den bråkade. En omstart fixade det.
     
  10. Merf

    Merf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hände mig igår. Hade använt den relativt flitigt (tänd/släck skärm p.g.a. intermittent IM-konversation) sen plötsligt så vägrade skärmen tända sig när jag skulle låsa upp den. Trodde som du att jag misslyckats trycka på knappen så jag tryckte några gånger till. Till sist så vaknade den upp och efter det fungerade den helt normalt.

    Jag har också upplevt någon gång att skärmen tänds direkt men att den inte direkt svarar på touch (Har mönsterbaserat skärmlås och det har hänt att den bara registrerat sista "halvan" av mönstret. Ett försök till och det fungerar dock.).

    Så, någon sorts bugg verkar det vara, men lyckligtvis verkar det vara relativt sällsynt.

    /Merf - Tidvis morgontrött telefon? o_O
     
  11. MarQz

    MarQz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Sådär blir det på min sambos Z1 Compact, trodde det var skalet som trilskades men så var inte fallet. Efter en omstart så var telefonen normal igen.
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

  13. marcus.zingmark

    marcus.zingmark Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Uppdatering

    Hej.

    Tänkte ta och nämna att jag INTE haft problemet igen efter att jag skrev det första inlägget.

    Problemet uppstod alltså på morgonen, andra dagen jag använde telefonen. Jag startade och och laddade mobilen och har inte märkt av det igen sen dess.

    Hoppas det förblir så. Återkommer problemet så felanmäler jag till Sony och kikar vidare på det. Skriver säkert någon rad om det här också, i så fall.
     
    _z_ gillar detta.