Varför denna hype kring Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kemal88, 18 jan 2014.

  1. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Absolut, håller med dig om det. Har aldrig förstått mig på det heller.
     
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Jag har gjort resan iOS - Android -iOS - Android. Just nu har jag Nexus 4 som privat mobil och 5S som jobbmobil. För min del måste inte det ena utesluta den andra. Frågan är egentligen varför är det en hype kring "X". Handlar egentligen mer om att folk måste övertyga sig själv och att andra ska gilla samma sak. Kemal88 förstår inte varför en hype uppstår kring Android/iOS/WP. Det gör inte vi heller. Så frågan är, vad diskuterar vi om?

    Skickat från min A1-810 via Tapatalk
     
    Gavin_Gadget och flat7 gillar detta.
  3. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kan informera om att telefonen fått batteriet utbytt. Därefter 2 vändor till delta service. Där de ena gången bytte laddningskontakt och andra gången bara uppdaterade mjukvaran. MediaMarkt rekommenderade mig att besöka Samsungs service vilket jag gjorde idag. Efter 5 min testning kom de fram till att den aldrig går ner i viloläge, vilket gör att den drar för mycket ström konstant.

    De ville först skicka in den på service igen och byta kretskort. Bad dock om att få reklamera den. Hade två alternativ, en ny eller en kreditering. Valde nu kreditering och ärendet kommer att ta ytterligare 2-3 veckor innan det går igenom. Kommer dock få pengar tillbaka för den :)
     
  4. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Är det verkligen sant att Android startar om sig själv då och då. Jag har aldrig varit med om det på mina tre androider. Min htc one x hade jag igång non stop under mer än 200 dagar och ingenting konstigt hände under den tiden.
    De enda Android-telefoner jag hört som startas om är samsungs s2:a. Men den är väl inte ett under av stabilitet heller.
     
  5. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Jag har heller aldrig fått omstarter på mina enheter när jag kör stock. Att få omstarter när jag modifierat systemet räknar jag inte med här då jag anser att sådant får man räkna med om man "pillar" i systemet o leker runt.

    Sent from my C6603 using Tapatalk
     
  6. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En finess med android är, att du kan ta JB eller Kitkat på ett usbminne/sdhc och boota på en extern PC med alla appar och inställningar. Försök det med IOS mobila plattform.

    P-O
     
  7. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    precis inte för att jag har det men det visar hur flexibelt det är. Enda jag kan klag på android är att finns på tok för mycket skräp appar.. verkar som vemsomhelst kan skapa en sketapp och få den publicerad på store....
     
  8. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER


    Precis så är det tyvärr. Mycket fejkappar etc också.
     
  9. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER


    And that is why open source suckz


    Sent from my iPhone 5S
     
  10. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Tror de skulle vinna mycket på att ha en "premium store" med välgjorda appar och spel.

    Skickat från min N6 via Tapatalk
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Inte alls.... det skulle enbart leda till en urvattnad koncentration av innehållet.

    Google Play och enkelheten för nya mjukvarutvecklare att publicera sin kod inkl att tjäna en slant är ju en av de viktigaste succe-faktorerna för Android.

    Sen kräver det då lite mer av användare och att de använder det som finns på insidan av pannbenet och kollar lite mer avseende betyg/recensioner.

    Sen finns det då rent windoooze-skadade som installerar allt....:P
     
    Hund gillar detta.
  12. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Betyg och recensioner säger ingenting/är av ringa värde på Play store vs. Appstore. Välgjort program säljer sig själv. Hur mycket skräp finns det inte på Play? Vidhåller ändå att det vore nåt. Fast man får ju ha olika åsikter, bara bra.

    Skickat från min N6 via Tapatalk
     
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det finns massvis med skräp men det ska då inte hindra nya mjukvaruutvecklare att publicera sin kod. Enormt viktigt att ha många som provar på att koda och ur den här mängden så får man fram topputvecklare.

    Sen har Android en riktig världsomspännande levande "community" som tipsar varandra om sådant som är värt att prova.
     
  14. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Jag tänker mig att de kunde dela upp Play-butiken i två huvuddelar, en med av Google godkända appar som inte är fejk eller skadliga (och varför inte följer designriktlinjerna?), och en som innehåller alla appar som butiken gör i dagsläget. Så att gemene man som inte tänker på permissions osv helst utan att tänka hamnar i delen med garanterat oskadliga appar. Folk flest kollar inte sånt, därför är det idiotiskt med ett sånt här system, men en kompromiss på det här sättet skulle ge det bästa av båda världarna.
     
  15. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det är en "skröna" och Google håller hårt på reglerna angående olagliga, fejk samt framförallt skadliga appar.

    Det här går inte att väga mot att ha många utvecklare... ovärderligt för ett "ekosystem".

    Jag håller benhårt på Google's linje och jag installerar själv aldrig något utan att ha läst en recension eller blivit tipsad av någon.
     
  16. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej
    Det som stör mig mest, är svårigheten att avinstallera div Google appar:(fnitter, fuckbook Imigran, google plus, mm). Enda möjlgheten verkar vara arr "dissabla" dem.

    Det är ett av skälen till att jag kör ren androidx86 på PC

    P-O
     
  17. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Intressant diskussion. Sett ur mitt perspektiv så förefaller idéen med en premium app store ganska bakåtsträvande. Regleringen för vem som ska få vara var lär lätt bli suddig och öppen för heta debatter. Som kund har jag inte heller någon önskan om att behöva navigera extra långt för att leta nya appar.
    Kanske en lösning med en visuell ledtråd om att en app är testad av google vore någonting som är enkelt att implementera och samtidigt fyller ett syfte?
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Läsa recensioner och kolla betyg är det jag alltid gör. Finns inte tillräckligt myckt sådant skiter jag i att installera. Sitter inte med en foliehatt på mig ang. permissons och dylikt.
     
  19. jossanb

    jossanb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker det är mer konstigt med folk som köper allt som börjar på i utan att ha nån form av koll på minne elller prestanda mm.. Som en sekt.
     
  20. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    De kanske är nöjda med vetskapen att de köper in sig i det ekosystem som erbjuder störst utbud och högst kvalitet på appar? Jo, ios ligger i framkant där.

    Skickat från min neken N6 via Tapatalk