Diskussion: Baksida av plast?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Phukkitt, 8 feb 2014.

  1. Bosse78

    Bosse78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har varit i kontakt med Sony igen och nu så kunde dem ge mig besked. Det går inte att reklamera pga fel produktinformation då marknadsföringen inte innehåller vilseledande information om vilket material baksidan består av.
     
  2. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    När köpte du telefonen? Du kan ju endast reklamera om du köpt telefonen innan ändringen i produktbeskrivningen. Har för mig att ändringen var 7:e februari.
    Du har laglig rätt till att få pengarna tillbaka om det har en väsentlig betydelse för dig.

    19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

    Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

    Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

    Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan information om varans egenskaper eller användning som säljaren enligt marknadsföringslagen (2008:486) har ålagts att lämna. Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet eller åläggandet. En förutsättning för att varan ska anses felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Lag (2008:492).
     
  3. cokeman

    cokeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja en baksida av metall hade fått mig att kanske byta ut min HTC One mot denna. Men plast är jag allergisk mot. ;)
     
  4. NiQ3

    NiQ3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Men om det ser ut som glas och känns som glas, vad gör det?
    Folk har ju blivit lurade i flera veckor att det var just glas på baksidan utan att klaga då.

    För dom som köpt i tron om att det var glas kan jag dock förstå besvikelsen.
     
  5. cokeman

    cokeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo men om du tex köper en bil som är gjord av plast i Sverige men i Japan är den av metall men Båda modellerna känns likadana med lacken på men dom hade marknadsfört båda modellerna med metal från början, hade inte du blivit sur då ?

    Kanske en dålig jämförelse men ändå. ;)
     
    darkshippo gillar detta.
  6. NiQ3

    NiQ3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Haha.
    Nu vet du ju att det är plast innan du köper:)
    Men hela telefonen ska kännas välbyggd o solid oavsett.
     
  7. cokeman

    cokeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo den är säkert välbyggd i övrigt men tror många är ute efter premium känslan i telefonen i dagens läge, sen har ju många klagat på repor på baksidan.
    Sen vill ju inte alla köpa ett skydd som förstör telefonens snygga yttre, men på den här blir man ju tvungen om man vill hålla telefonen någorlunda fräsch. :)
     
  8. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Vilseledande information är det visst. Annars hade det inte stått i första produktbladet att både fram & baksida är byggt av tempererat glas.
     
  9. Bosse78

    Bosse78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jodå, jag köpte den innan ändrigen. Det Sony säger är att vilket material baksidan består av ingick inte i marknadsföringen av telefonen.
     
  10. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    När Sony lanserade telefonen så stog det i produktbeskrivningen att den var byggd av tempererat glas på båda sidor. Det är väl en form av marknadsföring.
    Sedan att dom ändrar i produktbeskrivningen i efterhand när dom kommit på sitt misstag så har dom redan lurat många köpare som trott att dom fått en telefon med glas på båda sidor. Sony har gjort fel och du har rätt till att reklamera telefonen.
    När jag pratade med Sony support så sa dom till mig att jag hade all rätt att få mina pengar tillbaka. vilket jag får i nästa vecka.
     
  11. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När gjorde Sony ändringen?. Har haft min i 3v och lätt repig..:ehm:
     
  12. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    7:e februari kom version 2 på produktbeskrivningen, och det kom även en version 3 för nån dag sen.
     
  13. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ni som vill reklamera luren pga plasten på baksidan. Jag förstår att Sony har gjort fel men är nyfiken på varför ni vill reklamera luren. Är det för den felaktiga beskrivningen och ni känner er vilseledda? Eller är det för den repvänliga plasten? Eller nått annat?

    Jag har en Z1C och fick den igår. Gillar telefonen och couldn't care less om plastbaksidan.
     
    Dirk Diggler och peterhjalmarsson gillar detta.
  14. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Anledningen till att jag vill ha tillbaka pengarna är för att jag var totalt inställd på att få en telefon med glas på baksidan. Sedan när det visade sig att det var plast så blev jag mest förbannad på SONY för att man marknadsfört telefonen som en durable tempered glass konstruktion.
     
  15. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Är du nöjd med luren annars? Om man alltså bortser att Sony ljög i början.
     
  16. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    I övrigt är jag nöjd, förutom kameran då som är katastrofalt dålig.
     
  17. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag är bara glad att det är plast på baksidan... en grej mindre som kan spricka. I övrigt tycker jag att baksidan (eller telefonen i sin helhet) är för hal, men det får jag lösa med ett skal - så när allt kommer omkring så är det ganska skitsamma om telefonens baksida är av glas eller plast. Troligen blev den något gram lättare pga plasten vilket jag i så fall ser som ett plus då den är ganska tung för sin storlek.
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Rättshaverister, finns några där ute i det fria tyvärr. :cool:
     
  19. projarn

    projarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kan ju säga som så här, ni som har fått igenom era reklamationer hur i h****** gick de till? Jag fick svar i fredags från sony och dom godkände inte reklamationen, så jag får då själv ringa sony och skälla lite och dom går ut och säger att dom har aldrig sagt att baksidan var av glas det har aldrig framgått i deras produktbeskrivning osv osv. Utan det dom har sagt var nått med termo bla bla bla. Hade en väldigt lång och tråkig konversation med xperia support och vi kom inte fram till nånting, inte ens att dom kunde reparera min telefon som kostar en SKIT summa för dom nej nej, utan om jag inte kände mig nöjd med detta så skulle jag vända mig till allmänna reklamationsnämnden. Och jag vet egentligen inte vad det tjänar till? För dom lär ju ha exakt samma svar till dom som dom hade till mig. Så återigen ni som fått igenom era reklamationer hur F*****N gick det till? Och är det någon som sitter på den gamla produktbeskrivningen så får ni mer än gärna dela med er med den.

    För jag som många andra köpte telefonen på release dagen dvs då ni här i forumet påstår att den produktbeskrivningen säger att baksidan är gjord av glas? Jag hittar då ingen sådan. Så här sa jag till supporten/teknikern. Att jag som äger en z1 tar för givet då dom går ut och säger att telefonen är som sin storebror minus några detaljer och ingen av dessa detaljer var att den inte hade glasbaksida, utan då anser jag själv att vad bra då behöver jag inte köpa något copter skydd vad skönt då min z1 är av glas och inte fått så mycket repor av att bara vara i min ficka, ligga på ett bord etc (normal slitage). Sedan kommer då en liten modell av denna som passar bättre i fickan/handen och man anser att det är exakt samma där och varför ska jag behöva fråga någon på telia om det verkligen är glasbaksida eller är de plast? Utan det är klart man tar det för givet!!! (Men jag som privatperson skulle aldrig ta detta för givet utan jag skulle alltid fråga - sony support) Vilken ren j*vla bullshit! Han pratar ut från ett papper som han har fått av sina chefer hur dom ska förklara till oss konsumenter när vi ringer in och klagar på detta.

    Nä fy är mycket besviken på sony nu!
     
  20. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    skriv ett PM till mig så får du den gamla produktbeskrivningen.