Mindre telefon, samma förbättrad prestanda

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Olle73, 21 feb 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det är väl lite att ta i?

    Letar man fel så har ju alla tillverkare problem av olika slag.

    Av min erfarenhet efter at ha haft Samsung, LG/Nexus och Sony så är jag utan tvekan mest nöjd med Sony. Både som telefon och deras kundservice.
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Klart man inte behöver tycka om MIUI, men "Z1 Compact är den enda lilla prestandatelefonen som finns" börjar bli väldigt gammalt.

    Lustigast är fortfarande Swedroid-redaktionen som avskrev MI2S men att "den räknas inte för den är för tjock, så det så!". Det räcker att man klickar på http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=5397&idPhone2=5753 för att se vilka enorma hycklare de är.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Men hör du du, hur tänkte du nu? Det där har inte jag sagt. Jag skrev "enda mobilen med topprestanda i litet format i mitt tycke", inte "[...] som finns".

    Otroligt tröttsamt med folk som lägger ord i ens mun. :ehm:
     
  4. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Ha, ja. Det roliga (för mig) I det hela var när jag skaffade min galaxy s2 som min första smarta telefon. Det var den då största telefonen (åtminstone i mainstreamsammanhang) med det största batteriet och bästa prestandan som gick att få. För att med 24 månaders bindningstid så hade man blivit galen på en "okay" telefon efter ett halvår. Då fick man helt enkelt ta att man fick en ENORM telefon, som alla i ens närhet skrattade åt och sade att "herregud, vem vill ha en så stor telefon? Kommer ju aldrig få plats i fickan. Det kommer aldrig att slå".
    Sedan köpte de en xperia Ray och satt där och tittade lite på min, och.. Hm.

    4.2", mindre än alla de där minitelefonerna. Och då var ändå en Galaxy s2 det största som gick att få på den tiden. Humor. :)

    nexus 4, Tapatalk
     
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag minns den tiden när man skulle ha så liten telefon som möjligt. Ericsson T28 m fl var ju så små att man knappt kände dom i fickan.

    Jag importerade den första iPhonen som bara släpptes i USA. Alla i min närhet kunde inte förstå vad man skulle ha en sådan stor telefon till och varför touch var bättre :P

    Nu ser man folk med Sony Ultra, Samsung Mega osv.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sen det där med frukttelefonerna. Det var ju snack om att 3.5-tum minsann var den optimala storleken och större telefoner är bara nej och usch. Sen släppte Apple en 4-tumstelefon och då blev det annat ljud i skällan. Då var 4 tum optimalt. Nu kommer ju Apple snart släppa större telefoner, däribland en phablet. Blir den optimal då...?
     
  7. NiQ3

    NiQ3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ett jäkla tjat om det där , det är 7 år sedan. Får dom inte ändra sig någosin om dom sagt en sak?
    Den var optimal då, men nu använder man telefonerna på ett annat sätt o vad som är optimalt skiljer sig därför.
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det var Steve jobs som sa det. Han är död sedan ett antal år som bekant. Varför måste nuvarande ledning vara av samma åsikt?

    Dessutom har väl alla rätt att ändra sig? Har du aldrig sagt något som du efteråt insåg var mindre smart?

    Sedan har vi fenomenet med fanboys som köper allt från sitt favoritföretag. Vet inte om jag tycker att Apples fans är värre än några andra där faktiskt. Fler androidtillverkare(främst Samsung) har en gedigen samling riktigt inbitna fanboys som försvarar allt Samsung gör, oavsett hur dåligt det är.

    Oavsett vad så är det givetvis förkastligt, men vad det har med tråden att göra vet jag ej..
     
    Last edited: 22 feb 2014
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Mina två cent är att för tre år sedan var min sgs2 den bästa luren på marknaden. De flesta älskade den, stor som bara den och lättläst skärm. Den är fortfarande lika bra idag som den var då. Presterar samma i benchmarks osv.

    Så hur kommer det sig då att en 4.3 tummare idag helt plötsligt är för liten och svår att läsa på? Hur kan en sprillans ny "mini" helt plötsligt vara dålig? De är ju bra mycket bättre än min gamla sgs2 och den är fortfarande precis lika bra som för tre år sen..
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Att en sprillans ny mini är dålig hör du troligtvis bara på forum. Gemene man/kvinna som köper en sådan idag blir garanterat nöjd. En av mina Döttrar har en S3 mini som hon använder hysteriskt med spel osv. Har inte haft ett problem med den. Den har än så länge orkat med allt hon gjort. Jag tror vi är fööör spec hysteriska, har en telefon en sämre spec än en toppmodell är den inte bra verkar vara den allmänna uppfattningen


    Skickat från Tapatalk 2
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Dålig vete tusan, men 4.3 är för smått, imo.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hur stort är kvastskaftet i ditt arsle?

    Varför hatar du Sony så mycket? Jag känner inte för att köpa en telefon på aliexpress. Jag vill ja närmare till min återförsäljare. Nämn en telefon jag köper i en svensk fysisk butik som erbjuder det Z1C gör.
     
  13. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Moto G?

    4,5" skräm som dessutom har väldigt bra kvalité
    senaste Android versionen
    inte den absolut bästa prestandan, men den är snabb!
     
    Sneaky gillar detta.
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Xiaomin har dessutom inte 4G och snapdragon 600 istället för 800. Nog för att den är betydligt äldre, men ska man prata om en toppmodell av idag så håller jag med dig. Det finns ingen annan än Z1c (vad jag vet).

    Det är nog det bästa svaret vi kan ge till TS. Inte för att övriga miniversioner heller behöver vara dåliga. S4 mini är t.ex. betydligt smidigare än Z1c och har prestanda som torde räcka för de flesta.
     
  15. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hahaha.

    Jag sa inte att alla måste köpa på Aliexpress om de inte vågar. Jag sa att folk ska sluta ljuga om att det bara finns Z1C och att Sony skulle ha varit först med något.

    Knappast särskilt många kommer märka skillnaden mellan Snapdragon 600 och 800 på en sådan liten skärm. Särskilt inte kommer de tycka skillnaden gör Z1C värd mer än det dubbla priset.

    Sen när vi pratar toppmodeller kan man ju diskutera resten av mobilen, Z1C är ju lika premium som Xperia Tipo med en blek skärm, små pytteknappar för home, back osv, tjock telefon och världens största bezels. Xiaomi M2S känns som en iPhone 5C (även om M2S var före 5C) så den känns mycket bättre. Ändå har M2S löstagbart batteri (som går att uppgradera till en större modell dessutom).

    Sen är 4G väldigt överskattat som sagt, för vanliga användare kommer det bara ge missade samtal och brutna uppkopplingar. För mig i vardagen gör det mycket större skillnad att ha en mobil som är känsligare på 2G/3G än de koreanska märkena än att ha 4G.
     
    islandmountain gillar detta.
  16. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Haha shit.

    Vi fattar, du gillar inte Sony. Men håll dig lite till verkligheten iaf.

    Dessutom om MIUI och M2S är såå bra varför är inte det mer populärt...
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fortfarande, vilken telefon?

    Försök att svara utan att framstå som Sveriges största arsle.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är möjligt. Men är man krass så är det nog inte så många normala användare som märker skillnad mellan en Z1C och en S4 mini heller.

    Fast eftersom frågan gällde just en toppmodell:)en modell med samma prestanda som de stora flaggskeppen) i litet format så tycker jag inte att Xiaomi M2S kvalar in i den ligan i dagens läge.

    Missade samtal och brutna uppkopplingar är inget jag känner igen från 4G ö.h.t. Det måste vara något fel på din mobil och/eller operatör! Den enda anmärkningen jag har på 4G är förmågan att växla tillbaka till 4G då man rör sig och samtidigt har en aktiv uppkoppling. Växling åt andra hållet har inte krånglat en enda gång för mig.
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Snutteputten då.

    En telefon du köper över disk i Sverige som erbjuder topprestanda i ett mindre format? Förutom Z1C.

    Det TS frågar efter.

    Edit, gissar på att du inte kom på någon. 0 problem med 4G här med även när jag är "mobil". Pratar ofta i telefon runt om hela Göteborg och har inte haft ett enda brutet samtal via 4G.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
    Last edited: 22 feb 2014
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.