Fråga: Xperia V - tips till nybörjare?

Diskussion i 'Xperia V' startad av Teatime, 28 jan 2014.

  1. Teatime

    Teatime Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Jag är en total nybörjare på min Xperia V (tillika min första smartphone :eek:). Försöker just nu bara att förstå mig på den, och fastnar på vissa grejer som mina mindre smarta mobiler klarat, men som jag inte kan hitta på den nya telefonen: t.ex. ljudprofiler (möte, tyst, ute m.m.) eller hur man får med sina telefonkontakters födelsedagar i telefonkalendern (om man inte vill blanda in facebook eller gmail)?

    Är det någon som har tips var jag kan hitta sådan basic information?

    Tack på förhand!
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är funktioner som man många gånger kan få, genom att installera appar. Men just det som du talar om är sådant som man kan använda de s k Smart-tagsen till. Du fick två runda brickor till luren säkerligen? Dessa kan du klistra upp eller hänga upp på ställen. Men iallafall appen som du skall använda är heter iallafall "Smart connect" I den appen kan du ställa in hur telefonen skall fungera.
     
  3. Teatime

    Teatime Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen! Testade SmartConnect, men blev tyvärr inte så mycket klokare. :o Det känns som att den är lite mer avancerad än jag behöver.

    Sökte på Google play och hittade en massa appar som skulle kunna ställa in profiler, (blev dock lite konfunderad och kanske paranoid över att man måste tillåta att apparna t.ex. kan ringa och sms:a utan att meddela mig eller måste veta min exakta plats). Finns det någon av dessa appar som går att rekommendera? Gärna någon lättbegriplig...
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Behöver du profiler då? Du kan ju mkt smidigt ändra mellan ljud /ljudlöst /vibrator med toggglesen i statusbaren. Angående kalender så kan du skaffa någon kalenderwidget, finns många att välja på ex. Android Pro Widgets är mkt bra, och sedan får du lägga in födelsedagarna manuellt. Dock är Gmail mkt bra att synka allt med, då har du ju backup på allt, inklusive kontakter och grundläggande inställningar mm. En ny smartphone kan nog kännas krångligt i början, men du kommer lära dig snabbt hur allt hänger ihop. Lycka till :)
     
  5. MissCash

    MissCash Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3c
    Jag saknade faktiskt också det där med profiler när jag skaffade smartphone. Löste det dock med gratisappen Llama (Simplare och mer nybörjarvänlig än underverket Tasker) där man kan skapa olika profiler och ställa in en hel mängd olika saker enligt dessa. Bland annat olika volymlägen, ringsignaler, vibrationslägen osv. Något som kan vara riktigt användbart med denna app är att man kan automatisera dom olika profilerna. Till exempel att en viss profil aktiveras när du sätter mobilen i hållaren i bilen, att nattprofilen aktiveras när klockan är mellan 22-07 en vardag, att Spotify startas när du sätter i hörlurskontakten.. för att nämna några enkla basicgrejer Llama kan göra. Är inte helt säker på vad den vill ta sig för rättigheter med mobilen dock, brukar faktiskt inte orka bry mig om sånt (Lite naivt kanske, men men..!). Lycka till med utforskningen!
     
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Sony Smart Connect har ju alla dessa funktioner. Och tycker nog inte det är så värst krångligt. Öppnar man appen möts man utav två flikar och ett plustecken samt tre prickar överst. Appen verka alltid öppna upp i enhetsläget där man ser en lista på vad för enheter man kopplat ihop med luren t ex laddardocka, BT-headset eller MHL, men även andra grejer. Vill man lägga till profiler i någon utav dessa, så gör man det genom att klicka på den enhet man vill ändra.

    Du får nu en bekräftelse på att du kommer att henadla denna enhet. Du klicka sedan på listen under bilden. DÅ får du upp en lista på vad som telefoner kommer att utföra om du ställer mobilen i laddardockan. I mitt fall så skall telefonen mellan 00:00 - 07:00 stänga ner mobiltdata (vill inte bli störd utav en massa notifieringar på kvällen hehe), Wi-Fi, BT, VOlymen skall skruvas ner till hälften och den skall gå till startskärmen. Överst i denna skärmen finns en knapp man kan stänga avaktivera eller aktivera denna profil och nederst kan man redigera profilen.

    Vi går tillbaks till när vi öppnar appen och man finns i enhetsläget och man ser listan med enheter. Längstner finns det även en knapp till Sonys butik för tillbehör. Men klickar vi på Händelser, så kommer vi in i det så kallade profilavdelningen. Här kan man också tala om vad telefonen skall göra. Det behöver då inte vara kopplat till en specifik enhet utan du kan kalla profilen för möte, eller god natt och sedan ställa in vad luren skall göra. Du ser även de profiler som är kopplade till enheter i denna lista.

    Samma app används om man använder de så kallade smarttagsen. Funkar på detta vis, man sätter igång NFC-funktionen. Sätter man en tag vid NFC-chippet bak på luren, så öppnas Smart Connect upp per automatik och du kan tala om för mobilen vad denna tag skall göra.

    DU kan även i alla lägen tala om vad luren skall göra, om du tar ur mobilen ur dockan, eller om du nudda tagsen vid NFC-chippet en andra gång. Funkar suveränt bra. Det lite tråkiga som jag däremot saknar är att appar inte kan stängas av. T ex. Jag har nu ställt in luren på som jag sa innan vissa saker som den skall göra om jag ställer den i laddarstället. Jag har då även talat om för den att öppna min alarmapp. SÅ långt, är det bra. Saken är att jag skulle vilja att telefonen inaktivera alarmappen när jag tar ur mobilen ur laddaren. Smart connect skulle alltså tala om för mobilen att stänga ner appen också. Så tar jag ur mobilen ur laddare så återställer den allt som det var innan jag ställde den på laddaren. Wi-fi aktiveras, BT, aktiveras, data aktiveras o s v. Men alarmet som skall avaktiveras gör då inte detta.
     
    skylt gillar detta.
  7. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tips: Tryck 7 gånger på "andriod version" i inställningarna så kommer utvecklaralternativ fram igen (4.3) ;)
     
    dragontrumpetare gillar detta.