Diskussion: Baksida av plast?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Phukkitt, 8 feb 2014.

  1. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Bifogar alla 3 versioner av Sony's produktbeskrivning för Z1 Compact.
    Ni som vill reklamera pga av att det är plast på baksidan istället för glas måste ha köpt telefonen innan den 8/2-2014, då den första ändringen gjordes ( se version 2 ) I version 3 bekräftas det att det är plast och inte glas. Hoppas att det här kan vara till någon hjälp.

    Version 1. Both the front and back are made of durable tempered glass
    https://www.dropbox.com/s/rsettzegqmf9pet/Z1 Compact D5503 WP Version 1.pdf

    Version 2. The front side of the phone is made of durable tempered glass
    https://www.dropbox.com/s/lmhsemrls7841bi/Z1 Compact D5503 WP Version 2.pdf

    Version 3. The front side of the phone is made of durable tempered glass, and the back side is made of high-rigid plastic sheet
    https://www.dropbox.com/s/ydx1mjoxrp9gak8/Z1 compact D5503 WP Version 3.pdf
     
    projarn och Desert Rat gillar detta.
  2. Desert Rat

    Desert Rat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Suveränt, tack! Ska bara samla tillräckligt med energi för att ta tag i det hela ^^

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  3. luddovitch

    luddovitch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns det möjlig att få byta sin Z1C även om den är repig? För min baksida är väldig lättreplig, har detta att göra med att den är gjord av plast?

    EDIT: Eller inte byta ut, menade reklamera.
     
    Last edited: 23 feb 2014
  4. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Det spelar ingen roll hur skadad telefonen är i det här sammanhanget.
     
  5. projarn

    projarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Uppdatering från mitt ärende!
    Jag var till telia idag där jag köpte telefonen och lade fram alla mina bevis och sånt suveränt bra kundmötande dom har på telia i nässjö alltså dom borde höjas till skyarna!

    Hur som haver. Dom ringer upp sony support och påvisar dom att nya bevis finns men sony xperia support (Robin) reserverar sig fortfarande och säger nu att det är skrivfel som hänt och att dom fortfarande inte godkänner reklamationen. Killen på telia blir uppretad på denna support och upprepar flertalet ggr att nu står det ju faktiskt här i eran så kallade produktbeskrivning att det ska vara en fram och baksida av glas.
    Men dom lägger till slut på för det leder ingenstans. Han säger att han skall kolla upp hur vi ska gå vidare med detta och återkommer till mig senare. Nyligen ringde han då han pratat med sin chef och sa då att dom ger mig en helt ny telefon samt står för reparationskostnaderna för den gamla och använder den som en demo-ex telefon i butik.
    Just för att ge mig lite goodwill, dels för att dom vet hur länge detta kan dra ut på tiden och att jag har väntat tillräckligt länge nu. Men jag tänker fortfarande dra detta ärende vidare då jag vill fan att sony ska medge att dom har gjort fel i detta fall och jag vill ha ersättning för allt möjligt (materialkostnader, arbetstid, fritid, sveda och värk etc.) Kalla mig vrång och allt ni vill men jag vill ha det jag har rätt till i detta fall, jag kunde ha från början gått med på att dom bara reparerade min telefon men istället så ljuger dom mig rakt i ansikte(telefonen) 2-100 ggr och säger att dom aldrig har sagt/skrivit att denna produkt har glasbaksida. Men tack vare KEELHAULED så kan jag nu bevisa detta och därför dra detta vidare till ARN. Så enormt stort tack till dig Keelhauled som rotat fram denna informationen till oss med mindre tid och ork!
    Jag tycker alla som har varit med om detta skall göra precis samma sak.
     
  6. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    När jag började rota i detta så var det PH som nekade reklamationen och Sony godkände den. Nu är min reklamation godkänd och jag får pengarna tillbaka i slutet av veckan. När jag pratade med xperia support så sa dom att alla som kände sig vilseledda av deras information skulle få pengarna tillbaka. Nu verkar dom mörka misstaget i produktbeskrivningen istället.

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  7. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Tycker faktiskt du borde vara nöjd istället eftersom du nu fått en ny telefon, frågan är hur du gör med den då även den har plastbaksida.

    Sen har ju Sony redan medgett att det blivit fel gällande detta, varför lägga mer energi?

    Sen så har du ingen rätt till det sakerna som du anger att du vill ha ersättning för, förstår ärligt inte hur du kan tro att du skall få en massa ersättning för detta.

    Men som sagt var, kul att du fick ny lura iaf.
     
  8. projarn

    projarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nöjd? Varför ska jag va nöjd Sony har inte godkänt någon reklamation utan detta får jag via telia som i detta fall gör det för dels tycker dom att jag är en bra kund hos dom och vill ge mig detta i goodwill. Jag är väldigt nöjd och tacksam för att telia anser att jag har rätt att få en helt ny telefon det är jag verkligen.

    Fast nu är det ju så att supporten sa till mig rakt ut att dom har aldrig sagt att det är en glasbaksida, vilket som är bevisat att dom har dvs dom ljög för mig flera gånger till då han upprepade detta väldigt mycket i telefonen.

    Vadå frågan är hur jag gör för att det är en plastbaksida, om du inte har läst hela mitt ärende (alla foruminlägg) så anser jag att du kan hålla dina åsikter för dig själv. Det har aldrig varit snack om att jag gör detta för att det är en plastbaksida utan det är för att jag blivit lurad som konsument från början och eftersom det nu var en plastbaksida så fick jag aldrig chansen att skydda den så som man hade gjort i sådana fall om man vetat från start. Men har även pratat med telia om att jag får välja en ny telefon dvs behöver inte vara samma då jag känner mig lite besviken just nu på Sony.
    Lite roligt är att du som är en person i mängden kan komma och säga att jag inte har rätt till ersättning då Telia, ARN, och Konsument ombudsmannen anser att jag har det.
    Jag säger som jag sagt flera gånger innan att jag var villig att gå med på att dom bara reparerade min telefon vilket dom gav avslag på därför har jag valt att gå vidare med detta ytterligare.
     
  9. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om man inte köpt produkten direkt av Sony (vilket iofs många på forumet har vid det här laget) så tror jag inte att man kan förvänta dig att Sony ska reparera/köpa tillbaka telefonen. Där emot så är det butiken med den felaktiga informationen som sålde dig telefonen som ska ersätta/bekosta reparation åt dig på lämpligt sätt, i detta fall Telia om jag har förstått det hela rätt. Vilket dom nu också har gjort. Sen är det Telias uppgift att säga till Sony "Vi har fått telefoner i retur för att er produktinfo inte var korrekt" och så får dom komma överens om en rimlig ersättning företagen emellan.

    Alltså: Om man ska reklamera en produkt gör man det till butiken man köpte den av, inte tillverkaren, precis som vanligt (Även om tillverkaren är orsaken till felet).

    Jag har svårt att tro att detta ärende kommer att kunna drivas någonstans då du redan beviljats ersättning av rätt part (Telia). Med det sagt så tror jag att du kommer tvingas nöja dig med din nya telefon, som du enligt gällande lagar har rätt till.
     
  10. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Håller med om att Sony inte agerat på ett bra sätt här, men att du trotts detta fått rätt och en ny telefon och därav borde vara nöjd. Sen om det är pga Telia eller Sony borde ju kvitta.

    Jo jag har läst dina inlägg men det har inte framgått (förren nu) att du får välja annan telefon om du vill och det jag menade var att om du reklamerar en telefon pga plastbaksida och sen accepterar en lika dan så tolkar man det som att det egentligen inte var något problem.

    Gällande ersättningen så var det detta jag menade "jag vill ha ersättning för allt möjligt (materialkostnader, arbetstid, fritid, sveda och värk etc.)"
    Detta är inte ersättningsberättigat i detta fallet och det tror jag knappast ARN eller konsumentombudsmannen heller anser.
    Att du har haft rätt till ersättning om en ny telefon eller pengar tillbaka håller jag med om.
    Att jag sedan kommenterar det som "en person i mängden" är väl bara att jag anser du kommer lägga en massa energi på det i onödan, men det är iofs ditt val.
     
  11. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Han har rätt till nödvändiga direkta kostnader som han kan påvisa. T.ex transportkostnader till butiken, returporto, etc. Löneavdrag om det inte gått att kontakta butiken på kvällstid eller via telefon. Etc., bara nödvändiga kostnader som kan styrkas.

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  12. projarn

    projarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lät konstigt när jag kommenterade dit men jag var under stress och irritation ber därför om ursäkt mot dig som person då jag anser att jag tog ut lite agg över dig helt i onödan. Men alltså jag har pratat med alla parter och dom anser att jag har rätt för övrig ersättning. Kanske inte sveda o värk det kanske är att ta i, men som herr peterhjalmarsson skriver så finns det fler ersättningar att kräva vilket jag just nu anser mig vara berättigad till.
     
  13. projarn

    projarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fast du inser väl att Telia är inte boven i detta fall dom har inte gjort något fel. Dom har ju inte ens haft med någon vidare produktbeskrivning utan dom hänvisar till sony när det gäller sådana ting. Telia blir ju själva lite irriterad men chefen där sa att han inte orkar ta sådana här ärenden utan om jag vill reklamera och kräva ytterliggare ersättning som han/dom anser att jag har rätt till så får jag göra det på egen hand. Jag är som sagt väldigt nöjd det är jag men jag tycker sony borde lära sig att inte ljuga för folk utan kanske då meddela som du säger att det är telia som får ta den reklamationen för vi skiter i vad vi levererar (rätt eller fel det rör oss inte i ryggen), för det är ungefär så du menar.

    Att tillverkaren rent ut sagt struntar i om det är fel på produkten för återförsäljaren har redan köpt den från dom och det ligger då i deras ansvar?
    Nä tyvärr köper inte ditt argument riktigt där.

    Men nu orkar jag inte diskutera vidare om detta då jag är väldigt irriterad och upprörd över hur hela situationen och därför ordbajsar jag bara ut en massa och vet knappt själv vad jag skriver, så jag vill tacka alla som hjälpt mig och hoppas att ni andra som har köpt denna telefonen tar vara på detta och verkligen reklamerar ni med om ni känner er missnöjda!
     
  14. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Btw, alla krav måste ställas direkt till inköpsstället, inte till distributör tyvärr.

    Skickat från min SGP321 via Tapatalk
     
  15. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Ingen fara "no offence taken".

    Kan bara önska dig lycka till och hoppas du blir helt nöjd till slut, jag är iaf helt nöjd med min compact, även med en baksida av plast ;)
     
  16. Fisherman.

    Fisherman. Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB
    Telefon 2:
    Sony Z1C
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3 10.1
    Håller med fullständigt, investerade i ett skärmskydd från toppshop för 39kr så nu är även problemet med baksidan löst.
    En riktigt bra telefon helt enkelt, dock riktigt dåligt av sony att bråka om reklamationerna.
    Jag läste dock aldrig om glaset på baksidan innan jag köpte min så har inget att klaga på.
     
  17. projarn

    projarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för att du förstår oss lite iaf :). Men håller med er också telefonen är en mycket fin pjäs och perfekt för handen. Har som tidigare sagt en z1 och den är lite för stor. Så vi får se om jag ger compacten en chans till och nu givetvis skyddar den innan jag börjar använda den, vi får se får låta det gå några dagar innan jag bestämmer mig.

    förresten skärmskyddet du köpte på toppshop det står ju inget om att det är baksideskydd på den sidan men jag antar att det är detta då du har köpt det, du får gärna skicka länken på exakt det du köpte :).
     
    Last edited: 24 feb 2014
  18. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag håller helt med i vad du skriver, och Sony har utan tvekan skött det hela riktigt dåligt. Inget snack om den saken!
    Vad jag ville påpeka var, precis som några andra att den tiden och kraften du kommer lägga ner på att driva ärendet mot Sony kommer antagligen inte motsvara vad du får tillbaka.

    Jag är glad för att det löste sig för dig genom Telia.
     
  19. Fisherman.

    Fisherman. Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB
    Telefon 2:
    Sony Z1C
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3 10.1
    http://www.toppshop.se/product.php?id_product=428

    Är ju dock gjort för skärmen men jag mätte och klippte ur för kameran, kanske inte fullt lika snyggt som ett maskinskuret copter men man sparar väl i runda slängar 200kr, köpte även ett till framsidan men la den fel så många gånger att den blev full med smuts så fick kasta den :P

    Edit: Kan verkligen rekommendera dockan de säljer för 149kr, funkar kanonbra, man får dock bara 10cm usbsladd så man får köra sin originalladdare pluggad från väggen till dockan.

    Edit2: Här finns det visserligen docka för 50kr https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=107634 men jag beställde min i fredags och fick min idag(måndag) så det går fort iallafall, gratis frakt dessutom.
     
    Last edited: 24 feb 2014
  20. projarn

    projarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack ska du ha det värmer att höra och tack för omtanken men min energi är det inget fel på ;). Dock så har jag börjat tänka i dom banorna också, men jag känner att det var nödvändigt att jag drog det vidare så dom inte hela tiden tror att dom lätt kan köra över oss konsumenter.