Vilken lur har bäst DAC?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skarprättaren, 2 mar 2014.

  1. Skarprättaren

    Skarprättaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    Stock
    Hej!

    Någon här som sitter inne på lite info vilken lur i dagsläget som har bäst DAC?

    Använder primärt poweramp och spelar upp FLAC-filer.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Av alla som finns ute? Inte någon med Qualcommchip iaf då de har Qualcomms integrerade.

    Troligtvis någon med Wolfson-chippet eller Dirac HD (Oppos lurar kör med Dirac), Samsungs exynoslurar kör med Wolfson).

    Dock är jag osäker på om Samsungs kontrakt med Wolfson fortlöper eller om det är slut. Om du vill ha en bra lur så är det väl i så fall Oppos N1 samt nån av de nyare Samsungtelefonerna.
     
    Last edited: 2 mar 2014
  3. Skarprättaren

    Skarprättaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    Stock
    Ok, tack för snabbt svar. :) Visst släpps väl inte Exynos utanför US? Oppos lurar har jag inte så stor koll, vet du något vad Xperia Z2 kör?
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du hann citera innan jag ändrade inlägget. Läs vad jag tillade. :)

    Exynos släpps inte i USA. Nu med senare lurar är det rätt "oklart" vilka länder som får Exynos och vilka som får Qualcomm, men USA är en av de länder som får Qualcomm.

    Xperia Z2 har Qualcomm Snapdragon 801 (en överklockad variant av 800), så det är Qualcomms integrerade DAC.

    Oppo gör bland de finaste telefoner man kan hitta.

    http://europe.oppostyle.com/

    Slå upp "utvecklarvänlig" och "användarvänlig" i en ordbok och du får en bild på Oppo, i stort sett. Massa användare ville ha utbytbart batteri i kommande Find 7, nu ska Oppo se till att det blir så. De lyssnar verkligen på sina användare. :)
     
    Last edited: 2 mar 2014
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vad får dig att tro att Qualcomm skulle vara sämre än andra? Hur vet du att alla Samsunglurar med Wolfson har exakt samma modell(du skrev chippet)?

    Väldigt många tjatade om wolfson när det blev klart att exynos-versionen av S3 skulle stanna utanför Sverige. Jag frågade upprepade gånger efter en källa på att wolfson skulle vara bättre. Ingen kunde ge någon sådan. Men det kanske finns?
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du högg fort märker jag. Är det för du har en qualcomm-lur? ^^ (notera att jag också har en....)

    Vad får mig att tro? Tonvis med trådar där folk "prisar" Wolfson över Qualcomm skulle jag tro. http://goo.gl/Zovv9c

    Är väl ungefär som att fråga om vad som är bäst, Intel HD-grafik vs. externt grafikkort. :teeth:

    Fast Exynos-S3 kom ju till Sverige.

    Wolfsons DAC verkar ge klarare ljud än Qualcomms inbyggda, speciellt vid högre ljudkvalite.
     
    Last edited: 2 mar 2014
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nejdå. Har inte att göra med att jag har en qualcommlur.

    Jag blir bara rätt trött på folk som slänger ur sig saker som det inte finns minsta belägg för. Google-sökningen du länkade till gav bara ännu mer av den varan tycker jag är. Folk tror mycket, men ingen kan styrka sina påståenden på något sätt.

    Jämförelsen med externa grafikkort haltar lite tycker jag. Jag har svårt att se att inte Exynos modellernas DAC sitter inbyggd i SOC precis som hos Qualcomm. Dagens mobiler har nästan allt i några få chip. Däremot kan Wolfson ha designat kretsen.

    Alla mobiler har oavsett DAC även ett externt slutsteg som förstärker signalen innan den skickas till hörlurarna är. Detta eftersom man inte vill köra högre effekter genom SOC. Kvalitén hos slutsteget spelar minst lika stor roll som DAC:n i sig. En bra DAC garanterar alltså inte bra ljud och dessutom vet vi ju inte ens vilken DAC som är bäst eftersom inga källor kommit upp.

    Edit: Däremot har jag en källa som tyder på att snacket om Wolfson är trams. i9500 och i9505 är extremt likvärdiga i ljudkvalite. I9505 har till och med väsentligt lägre brus och lägre Total Harmonic distorsion. i9500 har ett något jämnare frekvensvar. Således dött lopp skulle jag säga

    http://m.gsmarena.com/samsung_galaxy_s4_i9500_vs_i9505-review-930p5.php
     
    Last edited: 2 mar 2014
  8. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Iphone


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vilken iphone?

    1. iphone
    2. iphone
    3. iphone
    4. iphone
    5. iphone
    6. iphone
    7. iphone

    ?
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det bästa ljud jag fått från mobil som jag minns (men svårt att minnas bakåt i tiden när man lyssnat på annat efter) var med min Note 2 med custom kernel och några audio tweaks. Så Wolfson håller jag själv väldigt högt då den går att "trimma" lite.

    Men jag tycker även LG G2 lät riktigt bra med mycket dynamik i ljudet och den har väl Qualcomm? Så att de skulle låta illa vet jag inte om jag håller med om.

    Har även haft iPhone och de låter också väldigt bra för att vara telefoner. Tyckte mig ana lite annan karaktär på diskanten bara. Vet inte riktigt.

    BlackBerry Z10 som jag kör nu har också helt OK ljud. Aningen bättre än på min Sony Z Ultra som låter aningen plattare i jämförelse.

    Summa Summarum så tror jag inte skillnaderna är ofantligt stora på dagens mobiler. Den enda mobil jag har haft som hade direkt värdelöst och platt ljud ut i hörlurar var den första Galaxy Nexus.

    Du får nog försöka provlyssna så många mobiler du kan. De har ju väldigt olika EQ inställningar från fabrik också så att säga så många får lite olika karaktär vid musiklyssnande. Sen om man vill pilla med EQ eller inte är ju också något att betrakta men billiga/gratis software EQ's tenderar ju mer att ha sönder ljudet än göra någon nytta. Riktigt bra EQ's kostar mycket pengar och sådana finns väl inte ens till telefoner.

    Mina referenslurar är ett par Harman Kardon CL.

    Men ska du köra med FLAC vilket jag personligen inte gör så är ju ändå en dedikerad musikspelare att föredra men man förlorar ju smidigheten. Ett annat alternativ är att köpa en extern hörlursförstärkare med inbyggd DAC.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Sådana finns inte. DAC står för digital to analog converter. Signalen du får ut hörlursuttaget är redan analog. Du kan inte göra den analog en gång till. Däremot finns externa hörlursförstärkare men de är analoga i båda ändar.

    Inte för att vara besserwisser men det finns nog inget annat ämne som swedroids användare spottar ur sig så mycket dynga och felaktigheter som inom området ljudchip.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Alla Iphones är lika bra och överlägsna alla andra tillverkare. Det vet ju alla att Apple alltid är bäst på ljud, ellerhur? Behövs ingen källa på det!
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jo men så måste det vara eftersom det aldrig specificeras vilken sorts iPhone det rör sig om.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Behövs inte! Apple har alltid varit bäst på ljud! Alla Iphones är lika bra.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Så de har aldrig utvecklats från första iphone? Jösses.

    (ironi). Klart man borde använda modellnamn. De lär inte ha samma dac direkt.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Även jag var ironisk om du inte förstod det. Jag vänder mig emot somliga som påstår att Wolfson är bäst för att det heter Wolfson. Qualcomm kan aldrig komma upp i samma nivå. Man kan inte heller redovisa minsta källa som styrker påståendet.

    Det är ungefär lika rationellt som att säga att Iphone alltid är bäst på ljud för att de historiskt sett varit stora bland musiker.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du som uppenbarligen verkar kunnig i ämnet kan väl försöka upplysa om ämnet ifråga då istället för att komma och piska folk på fingrarna enbart eller i alla fall ge din åsikt.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om man inte vet så bör man inte slänga ut sig saker alls. TS vill ju ha råd. Inte massa teorier.
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    1. Jag har inte sagt att Wolfson är bäst
    2. Jag har heller inte sagt att Qualcomm aldrig kan komma nära.

    Jag går bara utefter det jag hört och läst och då har det varit att Wolfson är bäst, samt att Dirac HD också är väldigt bra.

    Hur var det med teorier? :)