Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Tjena. Fick erbjudande igår från Telenor om att de bjöd på en app upp till 30 kr så det blev Tasker. Har nu suttit och lekt med de vanliga exemplen, men har stött på ett litet bekymmer.
    Jag har som de flesta gjort en task som stänger av ljudet på natten, men även lagt till att den dämpar ljusstyrkan på skärmen. Som exit så sätter den de ljudvolymer jag vill samt att den skall höja ljusstyrkan också.
    Ljuden fungerar fint, men jag kan inte för mitt liv få den att höja ljusstyrkan.

    Profile: Power AC + Time 00.30-06.00
    Task ON: Silent Mode ON, Display Brightness 19, Variable Set %SLEEPMODE to 1
    Task Off: Silent Mode Off, Ringer Vol 5, Notification Vol 5, Brightness 34, Variable Clear %SLEEPMODE

    Har även försökt med att skapa en helt egen Task för att öka ljusstyrkan, men den bara vägrar.

    En annan grej jag hade problem med var Display Pattern. Gjorde först en task som stängde av då jag var kopplad till mitt WiFi och den fungerade typ 3 av 5 gånger trots att den visade att tasken var aktiv och jag var ansluten, men ibland dök låset upp ändå. När jag sedan skapade samma task fast med Cell Near så fungerar den 100%. Är Tasker buggigt eller är det jag som missat något?
     
  2. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jag använder appen screen filter http://is.gd/Qm7zPI för att verkligen sänka ljusstyrkan när jag laddar mobilen mellan klockan 22 - 06.

    Fungera kanske bättre för dig.

    Taptalked
    (Samsung Galaxy Note 1 / 4.4.2 KitKat)
     
  3. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Mmm just nu är jag ännu mer skeptisk. o_O
    Min omarbetade task för Display Pattern som igår fungerade fint, fungerar inte alls idag. Var precis ute och gick en runda och den låste aldrig skärmen hur många gånger jag än provade.
    Det där med ljusstyrkan är ännu mer knepigt. I och med att det inte fungerade ordentligt så tog jag bort Exit funktionen för att höja den igen och då började det fungera...nästan. Den höjer inte till 34 som jag vill utan från 19 till 22. Men 22 är ett värde som jag aldrig använt så det förstår jag inte var den fått det ifrån.

    Om det fortsätter bugga såhär, lutar det åt att skiten åker ut och att jag återgår till Sony's Smart Connect som inte är lika avancerad men klarar ljud och ljus justeringar för olika tider samt att hantera alla tillbehör som man kopplar in.
     
  4. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Generellt om saker inte fungerar i Tasker: Felsök genom att sätta en Wait 5sek mellan varje rad i tasken. Sätt även en räknare (variable add %Felsök add 1) så att du kan se i variabelfliken hur långt Tasker hann innan tasken eventuellt avbröts. Om allt funkar tar du bort en Wait, testa igen osv. Det kan mycket väl vara så att du behöver tända upp skärmen i tasken och vänta i någon (milli)sekund innan du bombarderar på med nästa sak.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    rawimage och A-son gillar detta.
  5. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Ska testa det.

    Edit: HAHAHAHAHAHA detta måste vara den mest bisarra app jag testat. Jag la in dina förslag i min Nattprofil, men har inte testkört den än. Tänkte se vad som händer under kvällen/morgonen.
    Men jag passade även på att stänga av och sätta på min Hemprofil och nu buggar den något helt fantastiskt!
    Om jag sitter med telefonen igång och får ett SMS så aktiverar den skärmlåset! Hände tre gånger på rad. Lite irriterande :)
     
    Last edited: 2 mar 2014
  6. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Fråga: Rawimage, har root och i så fall vilken ROM?

    Taptalked
    (Samsung Galaxy Note 1 / 4.4.2 KitKat)
     
  7. Vitalis

    Vitalis Guest

    Kör Nexus 5, stock kit kat.

    Hur får jag tanker att få E-Post-appen att endast vara aktiv mellan kl 10.00 - 23.00?

    Mvh Kristoffer
     
  8. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Det är svårt för Tasker att stänga av andra appar - en ren säkerhetsfunktion i Android - som du kan öppna upp genom att roota din N5. Men innan du gör det - varför vill du begränsa mailappen? Spara datatrafik? Inga störande notifieringar? Spara batteri? Någon annan har telefonen? För alla dessa saker kan Tasker lösa enkelt, det är ofta att formulera problemet som är svårast.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  9. Vitalis

    Vitalis Guest

    Det jag vill göra är att förhindra E-post-appen att ta emot mail eller meddela mig om mail mellan 10 och 23. Kan man stänga av mail notifikationer mellan de klockslagen funkar det också. Vill inte bli väckt 3 på natten av något random nyhetsbrev bara :)
     
  10. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Du kan ju sänka volymen till noll på notification ljudet samt stänga av pulse notification light så att det inte blinkar under natten genom din natt-profil.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  11. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Och om du vill göra som du skrivit - bara tysta Email-appen - så går det också:

    1) Ta den ljudfil du vill använder till email (låt oss säga att den heter 'standardnotifikation.mp3') kopiera den till samma mapp och döp om kopian till 'mailljud.mp3'.

    2) I Email-appens inställningar väljer du den nya 'mailljud' som meddelandesignal.

    3) Hitta en meddelandesignal som är tyst, antingen på nätet eller spela in en egen. Döp denna till 'mailtyst.mp3' och lägg den i samma mapp som de övriga.

    4) Skapa en profil i Tasker: Time (from 23.00-10.00)
    Task: File->Copy File->From 'Notifications/mailtyst.mp3' To 'Notifications/mailljud.mp3'
    Exit Task: File->Copy File->From 'Notifications/standardnotifikation.mp3' To 'Notifications/mailljud.mp3'

    5) Sätt dig i din favoritsoffa kl 22.55 och maila dig själv. Ät lite popcorn. Stör dig lite på ljudet när du får mail. Sätt på en bra film. Maila dig själv 10min senare och hör tystnaden från din telefon. Känn grym tillfredsställelse!
     
    Spooky och Leo83 gillar detta.
  12. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @Spooky Nej jag har inte root. Har sett nu att nattprofilen körs helt ok. Har även kommit på varför den ställde in fel ljusstyrka. Tasker kör från 0-255. Så om jag ställer in värdet 86 hamnar jag nära den styrka jag önskar.
    Men problemet med att den låser skärmen vid SMS och även e-post förstår jag inte.

    Sent from my LT26i using Tapatalk
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Är du helt säker på att Tasker orsakar det? Prova att inaktivera Tasker (Meny - Disable Tasker). Jag har aldrig hört talas om att Tasker aktiverar skärmlåset om man får ett sms om man inte har ställt in det. Om du delar dina profiler här i tråden kan vi hjälpa dig att felsöka :) Antingen i det format som är i många inlägg i tipstråden (finns i min signatur) eller genom screenshots av dina tasks och contexts.
     
  14. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Nja, det kan ju vara något i Sonys mjukvara. Kör Sonys egna SMS och Mail app och har aldrig sett något liknande innan jag gjorde min @Home profil i Tasker.
    Profilen fungerade som tänkt tidigare idag då jag lämnade lägenheten, då slogs låsmönstret på och förblev aktiverat tills jag kom hem. Men varje gång jag får SMS eller mail så låses skärmen, även om jag sitter och skriver/pillar på telefonen.

    Ok, så här ser det ut:

    Profil: @Home
    State: Cell near/Last Tower signal: GSM: 1091:72721900 / 7
    GSM: 1091:72721901 / 0
    Task
    1: Keyguard Set:Off

    Exit
    1. Wait 20 s. (Denna satte jag bara för att få en viss fördröjning om signalen skulle förloras tillfälligt)
    2. Keyguard Set: On

    Profil: Sleep Mode
    State: Power AC + Time 00.30 - 06.00

    Task:
    1. Silent Mode. Mode: On
    2. Display Brightness. Level 19
    3. Variable Set. Name %SLEEPMODE To 1

    Exit:
    1. Silent Mode. Mode:Off
    2. Wait 20 MS (Behövs kanske inte, men är rester från felsökningen)
    3. Ringer Volume. Level 5
    4. Wait 20 MS (Behövs kanske inte, men är rester från felsökningen)
    5. Notification Volume. Level 5
    6. Wait 20 MS (Behövs kanske inte, men är rester från felsökningen)
    7. Display Brightness. Level 90
    8. Wait 20 MS (Behövs kanske inte, men är rester från felsökningen)
    9. Variable Clear. Name %SLEEPMODE

    Profil: Sleep mode Emergency number
    Event: Phone ringing. Caller (och sen aktuella kontakter)

    Task:
    1. If %SLEEPMODE = 1
    2. Silent Mode. Mode: Off
    3. Wait: 5 Minutes
    4. Silent Mode. Mode: On
    5. End If

    Profile: Auto Sync Scheme
    Time: From 07.00-23.00 Repeat every 1 hour

    Task:
    1. Auto-Sync. Set: On
    2. Wait 5 minutes
    3. Auto-Sync. Set: Off

    Profile: Auto Sync Scheme Night
    Time: From 23.01-06.59 Repeat every 3 hours

    Task:
    1. Auto-Sync. Set: On
    2. Wait 5 minutes
    3. Auto-Sync. Set: Off

    Det är allt :)
     
  15. Vitalis

    Vitalis Guest

    Hej,

    jo så kan man ju iofs göra.

    Det jag hade föredragit hade varit att stänga av e-post-appens möjlighet att koppla upp sig mot internet.
     
  16. niklasr

    niklasr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Dax att harva runt lite med tanker igen..

    Vill få till det så att, bluetooth är schemalagd som aktiv under vissa tider under dagen, samt att telefonen automatiskt drar igång spotify när den connectar med bilen. Sett att flera här verkar ha fått nå liknande, men ingen som skrivit hur de har gjort.
    Någon som vill dela med sig ?
     
  17. Vitalis

    Vitalis Guest

    Lassekongo: När du (i min tråd om sms-app) sa att du hade signal endast för vissa kontakter, har du då lagt till de kontakterna en och en?

    Det jag skulle vilja göra är något i stil med detta:

    If SMS = anna <play annorlunda-signal>
    else <play standard-signal>

    Är något sådant möjligt?
     
  18. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Använd variabeln %SMSRN.
    Kolla in Taskers Userguide för fler variabler.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag ser inget som skulle aktivera skärmlåset om du får ett sms i alla fall. Min gissning är att telefonen av någon anledning tappar kontakten med masterna som du använder i din context, eller får kontakt med en annan mast i närheten. Om du vill forsätta använda Cell Near och får problem med att profilen blir inaktiv, redigera din context och lägg till fler master. De master som telefonen nyligen har haft kontakt med men inte finns med i din context är markerade i contexten. Om du har Android 4.2 eller äldre och har wifi på hela tiden kan du använda dig av Wifi Near eller Wifi connected. Om du har Android 4.3+ kan du använda dig av dessa också, men då behöver inte wifi vara på, under förutsättning att du har aktiverat scanning av nätverk under Settings - Wifi - Advanced i systeminställningarna.

    Ta en titt på contexterna Day och Time. I tasken kan du ha Net - Bluetooth On som action. Då kommer bluetooth att vara aktiverat under de dagar och tider du har valt.

    För din andra fråga kan du använda State - Net - BT Connected och där skriva in namnet eller adressen till bilens bluetooth. Som action i det här fallet väljer du App - Load App - Spotify.

    Det jag gjorde finns beskrivet i det här inlägget: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1164340#post1164340

    Jag har alltså gjort det omvända, dvs att göra så att ingen signal spelas upp för vissa kontakter. Men ja, det borde absolut vara möjligt. Precis som hetp0sthetp0st skriver kan du kolla på Taskers inbyggda variabler, i det här fallet %SMSRN. Det skulle bli ungefär:
    1. If %SMSRN ~ Anna
    2. Play Ringtone "signal"
    3. Elseif %SMSRN ~ Erik
    3. Play Ringtone "signal2"
    4. Else
    5. Play Ringtone "signal3"
    6. End if

    där nummer 5 kommer köras om du inte har definierat någon speciell signal för den kontakten. Sedan kan man göra det här mer eller mindre kompakt beroende på hur avancerat system man vill ha.

    Man måste dock stänga av smssignal och vibration i smsappen och låta Tasker sköta det för att få det här att funka.

    Om du är ny på Tasker och inte har köpt det, kan du ladda ned en gratis provversion av Tasker från utvecklarens hemsida. Länk dit finns i min signatur. Där finns även min nybörjarguide, som tyvärr inte ännu är uppdaterat med bilder med Taskers nya gränssnitt. Jag ska fixa det snart. Det mesta är dock väldigt likt.
     
    niklasr och hetp0st gillar detta.
  20. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Hej, jag vet inte om nån har frågat detta för men jag gissar det är många som har irriterat sig på det. Att sitt BT headset får slut på batteri under dagen och man märker inte det för än man ska gå hem för dagen. Jag hade tänkt att man kunde sätta upp en task/profile som kan varna en då telefonen tappar kopplingen till BT headsetet.